دیپلماسی عزتمندانه و فعال -۶/ یادداشت

حضور موثر و راهبردی ایران در قاره فرصت‌ها

سیاست تنوع ارتباط تجاری با دنیا عاملی برای خنثی سازی تحریم‌ها علیه کشورمان است، با توجه به اینکه مبادلات اقتصادی با کشور‌های آفریقایی بدون دخالت دلار است لذا این مناسبات می‌تواند تضعیف کننده قدرت دلار در سطح جهانی شود.
کد خبر: ۶۰۴۱۲۱
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۰ - 18July 2023

هژمونی جمهوری اسلامی ایران در قاره فرصت‌هاگروه اخبار داخلی دفاع‌پرس- مهدی شهرودی؛ حجت‌الاسلام والمسلمین «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور کشورمان روز بیستم تیر و به دعوت رسمی رؤسای جمهور کنیا، اوگاندا و زیمبابوه و در راستای تنوع بخشیدن به مقاصد صادراتی، گسترش روابط اقتصادی و تجاری عازم این سه کشور آفریقایی شد و در این سفر تفاهم نامه‌های خوبی با این کشور‌ها به امضا رسید.

کشور‌های آفریقایی به لحاط فکری و ایدئولوژیکی همگرایی بیشتری به ایران داشته و به دین اسلام علاقمند هستند؛ همچنین در این قاره، کشور‌های مسلمان زیادی وجود دارند.

رئیس جمهور کشورمان پس از پایان سفر به سه کشور آفریقایی گفت که این سفر در راستای تقویت عمق راهبردی جمهوری اسلامی ایران در قاره آفریقا است و ارتباطات با قاره آفریقا دارای اهمیت است و نباید این سرزمین فرصت‌ها مورد غفلت واقع شود.

کشور‌های آفریقایی علاقمند به گسترش ارتباط و افزایش مبادلات تجاری با کشورمان هستند و این یک ظرفیت مناسبی برای ایران است که هژمونی خود را در قاره آفریقا که سال‌ها مورد استعمار سلطه‌گران غربی قرار گرفته، توسعه و گسترش دهد.

بازار مصرف کالا‌های ایرانی در قاره آفریقا بسیار خوب است و ما می‌توانیم علاوه بر انتقال تکنولوژی تولیدی‌مان به آن مناطق، با صادرات تولیدات داخلی‌مان به قیمتی مناسب، نیاز‌های آن‌ها را تامین کرده و با انتقال خدمات فنی و مهندسی به کشور‌های قاره آفریقا، در جهت رفع محرومیت‌های آن مناطق گام بیشتری برداریم.

ایران اسلامی تاکنون از کشور‌های غربی هیچ نفعی ندیده و در مبادلات تجاری اقتصادی هیچ ثمری از ارتباطات با غربی‌ها نداشته است و میزان مبادلات اقتصادی‌مان با کشور‌های غربی ناچیز و محدود است.

بر همین اساس کشور‌های آفریقایی می‌توانند به بازار کالا‌های ایرانی تنوع دهند؛ همچنین برخی از نیازهایمان را می‌توانیم از این کشور‌ها و با قیمت مناسب‌تری تامین کنیم.

اصولا سیاست تنوع ارتباط تجاری با دنیا خنثی کننده تحریم‌ها علیه کشورمان است، با توجه به اینکه مبادلات اقتصادی با کشور‌های آفریقایی بدون دخالت دلار است لذا این مناسبات می‌تواند تضعیف کننده قدرت دلار در سطح جهانی شود.

انتهای پیام/ 271

نظر شما
پربیننده ها