پژوهشگر تاریخ اسلام:

نهضت امام خمینی (ره) ثمره جهاد تبیین امام سجاد (ع) است

یاوری، گفت: کار مهم امام سجاد (ع) بازخوانی واقعه عاشورا و نهادینه کردن آن بین شیعیان است. همین امر موجب شد پیام عاشورا و درس مکتب امام حسین (ع) بن‌مایه بسیاری از قیام‌ها از قیام مختار تا نهضت امام خمینی (ره) باشد.
کد خبر: ۶۰۹۵۲۸
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵ - 13August 2023

نهضت امام خمینی (ره) ثمره جهاد تبیین امام سجاد (ع) استبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، اگر نظریه انسان ۲۵٠ ساله رهبری درمورد تاریخ اهل‌بیت (ع) را بپذیریم، هر امام معصومی به اقتضای زمانه دست به نوعی از جهاد و مبارزه زده است. درباره جهاد و مبارزه امام سجاد (ع) با «محمدجواد یاوری» استاد دانشگاه باقرالعلوم گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه حاصل کار را می‌خوانید.

یاوری در ابتدا گفت: قیام حضرت سیدالشهدا (ع) قرار بود تأثیراتی را در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و دراز مدت بر جامعه اسلامی آن زمان داشته باشد. پس از شهادت امام حسین (ع) و واقعه کربلا، حضرت زین‌العابدین (ع) متولی تحقق این تأثیرات است. ما باید در یک دسته‌بندی فعالیت‌ها و کار‌های جهادی و مبارزاتی حضرت امام سجاد (ع) را تبیین کنیم. اولین کاری که امام سجاد (ع) انجام داد بازسازی جامعه شیعه بود. پس از فاجعه کربلا، جامعه شیعه دچار بحران بزرگی شده بود و تشتت و شکاف بین آنان چشمگیر بود. از این جهت امام سجاد (ع) در نخستین گام سعی کرد جامعه شیعی را بازسازی کند و سر و سامانی به آن ببخشد.

وی افزود: کار دیگر حضرت زین‌العابدین (ع) تقویت دوباره شیعیان در کوفه بود. کوفهٔ بعد از شهادت امام حسین (ع) به شدت به سمت اموی‌ها گرایش پیدا کرده بود و امام با ماموریت‌هایی که برای شاگردانشان تعریف کردند، پایگاه شیعه را در آنجا تقویت کردند. در گام سوم، امام سجاد (ع) سعی کرد در برابر انحراف فقهی و بدیل‌سازی امویان دست به تاسیس فقه اهل‌بیت (ع) بزند. به گواه علمای اهل سنت حضرت امام سجاد (ع) با تأسیس رویکرد فقهی خود در برابر آن انحرافات و بدیل‌ها قرار گرفت و بدین شکل مانع به حاشیه رفتن خود شد.

این استاد تاریخ اسلام اشاره داشت: با تمامی این اقدامات، حضرت سیدالساجدین (ع)، یک پروژه عظیم حماسی دارد. کار مهم حضرت‌بازخوانی واقعه عاشورا و نهادینه کردن آن در بین شیعیان، بالاخص شاگردان خود است. این عمل با هدف انتقال نسل به نسل ماجرا و پیام عاشورا به آیندگان بود که همین امر موجب شد پیام عاشورا و درس مکتب امام حسین بن‌مایه بسیاری از قیام‌ها از قیام مختر تا نهضت امام خمینی (ره) باشد.

یاوری در مورد دیدگاه امام سجاد (ع) درباره قیام مختار گفت: اصل کلی این است که باید در برابر ظلم ایستاد، مختار هم دقیقا با ظلم اموی مقابله کرد. از این جهت کلیت کار او درست است، اما یک بحثی درمورد حاکمیت است که نص صریحی در رد آن از سمت امام وجود ندارد. موضوع انتقام از قاتلین امری بود که مورد پسند اهل بیت (ع) واقع شده و متولی این امر شخص ماجوری است. با این حساب باید گفت کلیت کار مختار عمل پسندیده‌ای بود.

منبع: فارس

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار