سخنگوی دولت:

معافیت تحریمی دارویی آمریکایی‌ها فقط روی کاغذ است/ دشمنان از تحریم‌های دارویی ابایی ندارند

بهادری جهرمی گفت: الحمدالله جمهوری اسلامی نشان داده با اقدام‌هایی که هم برای خنثی‌سازی تحریم‌ها و هم با مذاکرات جدی که برای استیفای حقوق مردم ایران در برابر این اقدام خلاف حقوق آمریکایی‌ها انجام می‌دهد معطل کشوری نمی‌ماند.
کد خبر: ۶۱۱۰۷۷
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۳ - 19August 2023

معافیت تحریمی دارویی آمریکایی هافقط روی کاغذ است/ دشمنان از تحریم‌های دارویی ابایی ندارند

به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، «علی بهادری جهرمی» سخنگوی دولت در همایش مطالبه‌گری حقوقی که عصر امروز (شنبه) در مجموعه فرهنگی تلاش برگزار شد، در جمع خبرنگار و در پاسخ به این سوال که هالیوود به دنبال سفیدنمایی اقدام‌های آمریکا در زمینه حقوق بشر است، اقدام‌های ایران در تقابل با این مساله چیست؟ اظهار داشت: عرصه رسانه و هنر، اساسا یکی از عرصه‌هایی است که خیلی می‌شود از آن هم برای نمایش حقیقت و واقعیت استفاده کرد هم ابزاری دولبه است که می‌تواند برای وارونه جلوه دادن حقیقت مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

بهادری جهرمی با بیان اینکه در این عرصه متاسفانه برخی از کشور‌ها که به نقض حقوق بشر و حقوق انسان‌ها عادت دارند در حق و ناحق کردن پیشگام شده‌اند و دست برتر را در دست گرفته‌اند و آثار متعددی در این حوزه برای سفیدنمایی اقدام‌های ظالمانه خودشان می‌سازند، گفت: ایالات متحده واقعا آبرویی از منظر مواجهه با حقوق بومیان، سرخپوستان بومی، سیاه پوستان و خیلی از حوزه‌ها برای دفاع از خودش باقی نگذاشته است و خیلی وقت‌ها در اقدام‌های هنری و رسانه‌ای این‌ها را پنهان و وارونه‌نمایی کرده و یا موضوع‌های اولویت‌دار را تغییر می‌دهد و ذهن‌ها را از آنچه که باید باشد، منحرف می‌کند.

سخنگوی دولت افزود: کشور‌هایی مانند ایران باید طبیعتا در این جنگ با جدیت مضاعفی وارد می‌شدند.

وی ادامه داد: مقدار بسیار زیادی از دشمنی‌هایی که ایالات متحده با امثال کشور ما می‌کند برای همین است که می‌داند که اگر جمهوری اسلامی درگیر هشت سال دفاع نظامی علیه صدام حسین نشود و درگیر تحریم‌های اقتصادی و برخی از آشوب‌آفرینی‌هایی که از خارج برنامه‌ریزی می‌شود، نشود، امکان فعالیت مضاعفی پیدا می‌کند.

این مقام مسئول افزود: طبیعتا کشوری که درگیر جنگ است خیلی امکان فعالیت پیدا می‌کند، این‌ها به دنبال مشغول کردن کشورمان به موضوع‌هایی است که امکان فعالیت مولد کمتری پیدا کند. ما باید حواس خود را بیشتر جمع مسیر اصلی حرکت کنیم و بند‌های پوتین خود را محکمتر ببندیم و با قوت و سرعت و اعتماد به نفس بیشتر مسوولیت ما مضاعف می‌شود.

بهادری جهرمی عنوان کرد: حتما در حوزه رسانه باید جدی‌تر ورود و برنامه‌ریزی، اقدام و سرمایه‌گذاری کنیم. در طول ۴۵ سال انقلاب تلاش‌هایی به مدد جشنواره‌های فجر و مستند و خیلی از اقدام‌های خودجوش صورت گرفته است، اما حتما باید در این حوزه مضاعف حرکت کنیم.

سخنگوی دولت همچنین درباره ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر معافیت ایران از تحریم‌های دارویی گفت: برخی از ادعا‌ها مضحک است. وقتی کشور ما را تحت تحریم بانکی و نفتی قرار داده است چگونه ادعا می‌کند که من کالا‌های دارویی را تحریم نکرده‌ام؟

بهادری جهرمی اضافه کرد: ما تراکنش مالی را دقیقا چگونه و از کجا باید انجام دهیم؟ بخش زیادی از دارو‌های ما در داخل تولید می‌شود و مواد اولیه آن‌ها نیازمند واردات است و یا تجهیزات پزشکی نیازمند واردات است.

وی افزود: بسیاری از کالا‌ها و تجهیزات را اعلام کرده‌اند کاربرد دوگانه دارند به ادعای این که ممکن است در جای دیگر هم استفاده شود. مگر ۹۰ میلیون نفر جمعیت نیازمند این‌ها نیستند که ادعای دوگانه بودن را مطرح می‌کنند؟ ایالت متحده ظاهرسازی می‌کند که بگوید این‌ها را تحریم نکرده‌ایم و این ادعا‌ها فقط بر روی کاغذ است و در عمل باید دید که چگونه عمل می‌کنند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: ایالات متحده ابایی هم از تحریم کردن این‌ها ندارد، چرا که در زمینه اقدام‌های ضدحقوق بشری خیلی بیش از این دستش برملا و غیرقابل دفاع می‌شود. سعی می‌کند بخشی را پنجره و دریچه‌ای باز کند که قابل دفاع ظاهری قرار دهد.

وی ادامه داد: الحمدالله جمهوری اسلامی نشان داده با اقدام‌هایی که هم برای خنثی‌سازی تحریم‌ها و هم با مذاکرات جدی که برای استیفای حقوق مردم ایران در برابر این اقدام خلاف حقوق آمریکایی‌ها انجام می‌دهد معطل کشوری نمی‌ماند، حقمان را مطالبه و پیگیری می‌کنیم، اما معطل آمریکا نمی‌مانیم. هم در حوزه داروسازی و بهداشت و درمان و هم در حوزه تعاملات تجاری که باید در این حوزه انجام دهیم خودمان اقدام می‌کنیم.

انتهای پیام/ 271

نظر شما
پربیننده ها