مأموریت جدید واشنگتن و لندن برای داعش

رفتار‌های اخیر آمریکا و انگلیس را باید فاز جدیدی از هم‌گرایی آن‌ها در بهره‌گیری از ابزار تروریسم برای بر هم زدن امنیت و ثبات غرب آسیا و جبران شکست‌های گذشته در این منطقه ارزیابی کرد که با تعریف مأموریت جدید برای امثال داعش تبلور یافته است.
کد خبر: ۶۱۱۵۷۵
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۵ - 21August 2023

مأموریت جدید واشنگتن و لندن برای داعشبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، مقوله «تروریسم» همواره از ابزار‌ها و سلاح‌های نظام سلطه برای بر هم زدن امنیت کشور‌ها و نظام بین‌الملل بوده که هر روز با ظاهری جدید مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مثلا «القاعده» که زمانی از سوی آمریکا و انگلیس به بهانه مقابله با ارتش سرخ شوروی در افغانستان تاسیس شد، در سال ۲۰۰۱ با حمله مشکوک به برج‌های دو قلوی سازمان تجارت جهانی در نیویورک زمینه اشغال افغانستان را فراهم آورد.

یا در سال ۲۰۱۳ «داعش» با ماموریت جدیدی تاسیس شد تا بتواند با ایجاد جنگ نیابتی جلوی دومینوی سقوط دست‌نشانده‌های غربی در غرب آسیا و شمال آفریقا را بگیرد، لذا سوریه و عراق را به عنوان دو رکن مهم محور مقاومت درگیر جنگ کرد.

حمایت‌های گسترده آمریکا و انگلیس از تروریسم اجاره‌ای علیه امنیت منطقه البته با سد بزرگ «جبهه مقاومت» مواجه شد و سناریوی جدید غرب را با شکست مواجه ساخت و از همین رو دست خود را به خون سرداران مقاومت آلوده کردند تا به زعم خود انتقام بگیرند.

انگلیسی‌ها حتی در ظاهر هم نخواستند تروریسم دولتی آمریکا در فقره ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس را محکوم کنند، چنانچه «دومنیک راب» وزیر خارجه وقت انگلیس، در واکنش به این جنایت، تنها به درخواست خویشتن‌داری طرفین بسنده کرد!

دموکرات‌ها هم گرچه با ادعای تعامل و پایان دادن به رفتار‌های جنون‌آمیز «دونالد ترامپ» وارد کاخ سفید شدند، اما نه تنها تغییری در رفتارشان ایجاد نشد بلکه ابعاد جدیدی از پیوند میان آمریکا و تروریسم کلید خورد.

مشخصا جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۲ در حالی با تحریک ناتو علیه روسیه آغاز شد که اسناد و شواهد نشان می‌دهد بخش قابل توجهی از جبهه مقابل روسیه در اوکراین را اعضای داعش تشکیل می‌دهند که حتی در رده‌های فرماندهی ایفای نقش دارند.

شکست‌های پیاپی غرب در معادلات غرب آسیا به‌ویژه پس از تغییر رفتار کشور‌های عربی نسبت به سوریه و نیز توسعه مناسبات با ایران، چین و روسیه که تحقق فاز جدیدی از امنیت و تعاملات پایدار منطقه‌ای را نوید می‌دهد، همچنان ادامه دارد.

بدیهی است که در چنین شرایطی، واشینگتن بار دیگر ابزار تروریسم را برای بر هم زدن این معادله به کار بگیرد. تحرکات ماه‌های اخیر آمریکا در سوریه و عراق گواهی بر این سناریوی شوم است.

پایگاه خبری المعلومه عراق در خصوص باج‌گیری آمریکا از این کشور نوشت: آمریکایی‌ها عملاً با باج‌خواهی از هیئت امنیتی بلندپایه عراق که به آمریکا سفر کرده بود، تکمیل روند تسلیح ارتش عراق را به تعهد بغداد بر انحلال حشدشعبی منوط کرده و همچنین خواهان به‌کارگیری ۱۵۰ هزار شبه نظامی کُرد سوری موسوم به «قسد» برای حمایت از مرز‌های عراق و سوریه شدند.

در سوریه نیز با وجود اعتراضات گسترده مردم و دولت این کشور به اشغال‌گری آمریکا، تحرکات نظامی واشینگتن در جهت احیاء داعش در حال شکل‌گیری است، چنانچه در پی اقدامات اخیر تروریست‌های داعش در برخی مناطق تحت کنترل دمشق، منابع میدانی از حمایت واشینگتن از این عناصر در سوریه برای فشار بر ارتش این کشور پرده برداشته‌اند.

همین حمایت‌ها موجب آغاز دور جدیدی از جنایات داعش در این کشور مانند به خاک و خون کشیدن عزاداران سالار شهیدان در زینبیه دمشق و حمله تروریستی به اتوبوس حامل نظامیان سوری که ۲۰ کشته و ۱۰ زخمی بر جای گذاشت، شده است.

حمایت مستقیم آمریکا از داعش البته با پوشش کامل رسانه‌های انگلیسی همراه است چنانچه بی‌بی‌سی در کنار صدای آمریکا، پس از حمله تروریستی به شاه‌چراغ سناریوی تطهیر و تبرئه تروریست‌ها را در پیش گرفتند.

رویکردی که همزمان از سوی مقامات رسمی انگلیس دنبال شد و سفیر چارلز سوم در تهران در واکنش به جنایت تروریستی در شاهچراغ، از واژه «حادثه» برای تخفیف مسئله استفاده کرد تا سهم خود در تطهیر «تروریسم» را ادا کرده باشد.

بر این اساس؛ رفتار‌های اخیر آمریکا و انگلیس را باید فاز جدیدی از هم‌گرایی آن‌ها در بهره‌گیری از ابزار تروریسم برای بر هم زدن امنیت و ثبات غرب آسیا و جبران شکست‌های گذشته در این منطقه ارزیابی کرد که با تعریف ماموریت جدید برای امثال داعش تبلور یافته است.

منبع: نورنیوز

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار