مطالبات امام خامنه‌ای از مسئولان-۳۵/ در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح شد؛

نماینده مجلس شورای اسلامی: مهم‌ترین اولویت قوای سه‌گانه تکریم نخبگان باشد

محسنی بندپی گفت: مهم‌ترین اولویت قوای سه‌گانه باید قبل از هر چیزی جلوگیری از فرار نخبگان از کشور باشد تا همین افرادی که تربیت کرده‌ایم در کشور بمانند و به مردم خود خدمت کنند.
کد خبر: ۶۱۲۶۱۳
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۳:۰۶ - 28August 2023

نماینده مجلس شورای اسلامی: ترویج مهاجرت نخبگان از کشور خیانت به خون شهدا است/ مهم‌ترین اولویت قوای سه‌گانه تکریم نخبگان باشد«محمدعلی محسنی بندپی» سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، با اشاره به لزوم جلوگیری از مهاجرت گسترده پزشکان، درخصوص افزایش غیر کارشناسی ظرفیت دانشگاه‌های علوم پزشکی اظهار داشت: کمیسیون بهداشت و درمان مجلس را اگر یک کمیسیون فوق تخصص ندانیم، قطعا یک کمیسیون بسیار تخصصی محسوب می‌شود و نظراتش هم به تبع از جایگاه تخصصی برخوردار است.

محسنی بندپی خاطرنشان کرد: اگر دقت کرده باشید کم‌تر شاهدیم که اعضای کمیسیون بهداشت و درمان در موضوعات متعدد مجلس ورود پیدا کنند و نطق‌هایی داشته باشند، معمولاً اعضای کمیسیون بهداشت و درمان در حیطه تخصصی خود یعنی پزشکی و پیراپزشکی اظهارنظر و نطق می‌کنند.

پزشکان مهاجرت گسترده‌ای به کشورهای حاشیه خلیج فارس دارند

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سوای کمیت و کیفیت برای تربیت نیروی انسانی باید ابتدا ببینیم که تربیت فعلی دانشجویان گروه پزشکی مناسب با نیاز جامعه است، یا خیر! به اعتقاد بنده ظرفیت موجود متناسب با نیازهای جامعه است. اما نکته دور از توجه مسئولان و منتقدان به ظرفیت دانشگاه‌های علوم پزشکی مهاجرت گسترده پزشکان به کشورهای دیگر است.

وی افزود: ما براساس معیارهایی که وجود دارد 100 پزشک را برای جمعیتی معین تربیت می‌کنیم که متأسفانه در اتمام تحصیلات، این عزیزان به کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای توسعه یافته غربی مهاجرت می‌کنند.

آمارهای تکان دهنده گوداستندینگ

محسنی بندپی ادامه داد: چندی پیش مهمان رئیس سازمان نظام‌پزشکی کشور بودم که آمارهای تکان دهنده‌ای از درخواست‌ها برای ارائه گوداستندینگ کار جهت معرفی به کشورهای دیگر بیان کرد، امروز تعداد قابل توجهی از فارغ‌التحصیلان رشته‌های گروه پزشکی اعم از پزشکان، دندانپزشکان، ماماها، فیزیوتراپیست‌ها و ... که نظام برای تربیت هر کدام از آنها میلیاردها تومان هزینه کرده است، درخواست گوداستندینگ کرده‌اند.

کشورهای توسعه‌یافته آماده شکار نخبگان ایرانی هستند 

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بنده قصد ندارم، حس ناامیدی در جامعه ایجاد کنم، اما اگر روند مهاجرت پزشکان به همین نحو ادامه پیدا کند، جمهوری اسلامی ایران طی ده سال آینده به بزرگ‌ترین یارانه دهنده کشورهای توسعه یافته غربی و کشورهای حاشیه خلیج فارس مبدل می‌شود. متأسفانه در چنین شرایطی شاهدیم که کشورهای توسعه یافته همه شروط خود را برای صدور اقامت دائم به پزشکان و نخگان ایرانی برداشته‌اند.

وی افزود: نه تنها پزشکی، بلکه هر نخبه ایرانی در هر رشته تحصیلی به راحتی می‌تواند اقامت دائم کشورهای توسعه یافته را اخذ کند، بنده یک دانشجوی 26 ساله داشتم که ظرف دو ماه از دانشگاه «مک‌گیل» کانادا پذیرش دریافت کرد. این درحالی بود که این دانشجو هنوز بسیاری از شرایط مانند تسلط بر زبان انگلیسی را نداشت.

آسیب‌شناسی خروج نخبگان از کشور 

محسنی بندپی بیان کرد: 26 سال ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران بیشترین تلاش را برای تربیت این دانشجو انجام داد تا او به یک فرد نخبه در حوزه پزشکی مبدل شود، اما متأسفانه به سهولت به کانادا مهاجرت می‌کند، بنده این موضوع را به وزارت‌خانه‌های علوم، بهداشت، اطلاعات و خارجه متذکر شده‌ام که علت خروج نخبگان را هرچه سریع‌تر ریشه‌یابی و برای آن راهکار مناسب ارائه کنند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بدتر از همه این مسائل خروج ژن نخبگی ایرانی است، گفت: یک درصد نخبه و فرهیخته جامعه به شکل نامناسبی با نارضایتی در پی خروج از کشور و مهاجرت هستند، همچنین بیشتر شرکت‌های داروسازی کارگاه‌های تولیدی خود را به ترکیه منتقل کرده‌اند.

وی افزود: در مجموع باید به این جمع‌بندی برسیم که ظرفیت موجود دانشگاه‌های علوم پزشکی متناسب با نیازهای کشور است، یا نه! سپس با ملاحظات لازم اقدام به افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها کنیم، نه اینکه یک شبه 20 درصد ظرفیت دانشگاهای علوم پزشکی را کاهش دهیم.

محسنی بندپی گفت: سال گذشته آماری منتشر شد مبنی بر اینکه 3 هزار پزشک عمومی گوداستندینگ گرفته و تعداد قابل توجهی هم از کشور خارج شده‌اند. این درحالی است که 20 درصد افزایش ظرفیت دانشگاه‌های علوم پزشکی باعث می‌شود 3 هزار نفر بیشتر د دانشگاه‌ها جذب شوند، بنابراین اگر ما جلوی خروج پزشکان از کشور را بگیریم مناسب‌تر است تا اینکه ظرفیت دانشگاه‌ها را 20 درصد افزایش دهیم و هفت سال آینده ثمرات آن را ببینیم.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مهم‌ترین اولویت قوای سه‌گانه باید قبل از هر چیزی جلوگیری از فرار نخبگان از کشور باشد تا همین افرادی که تربیت کرده‌ایم در کشور بمانند و به مردم خود خدمت کنند، معتقدم هرکس که جوانان و نخبگان را به خروج از کشور تشویق می‌کند به ملت ایران و خون شهدای گرانقدر خیانت کرده است.

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها