رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سرعین:

افزایش درآمد ارزی پارک علم و فناوری اردبیل هدف‌گذاری شد

عباس‌پور گفت: طی یک سال اخیر ۱۵ محصول فناورانه این استان با درآمد ارزی ۴۷ هزار و ۵۰۰ دلار به سه کشور هدف صادر شده و تلاش می‌کنیم با بین‌المللی‌سازی روابط پارک علم و فناوری استان میزان درآمد ارزی این محصولات را افزایش دهیم.
کد خبر: ۶۱۲۹۹۴
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۹ - 28August 2023

افزایش درآمد ارزی پارک علم و فناوری اردبیل هدف‌گذاری شدبه گزارش دفاع‌پرس از اردبیل یوسف عباس‌پور امروز (دوشنبه) در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پارک‌های علم و فناوری پایگاه‌های مهم و استراتژیک برای توسعه اقتصاد دانش بنیان ارزیابی هستند. وی  افزود: پارک علم و فناوری اردبیل دی ماه ۱۳۹۳ شروع به فعالیت کرد و از سال ۱۳۹۵ فعالیت‌های اصلی آن با ماموریت‌های محوله در بخش‌های کشاورزی ، گردشگری و سایر حوزه‌ها آغاز شد.

وی هدف از فعالیت پارک علم و فناوری را نفوذ فناوری در صنعت، کشاورزی، بیوتکنولوژی، گردشگری و ایجاد رقابت در این حوزه‌ها عنوان کرد و گفت: در حال حاضر یک مرکز رشد جامع در اردبیل، ۲ مرکز اقماری در شهرهای گرمی و مشگین‌شهر، سه مرکز رشد مشترک با سازمان تحقیقات و سازمان جهاد کشاورزی و پنج مرکز نوآوری در استان فعال هستند ،علاوه بر این ۲۸۵ شرکت فناور در پارک فناوری استان زمینه اشتغال ۱۷۳۹ جوان نخبه را فراهم کرده‌اند.

رئیس پارک علم و فناوری استان اردبیل خاطرنشان کرد: پارک علم و فناوری استان در سال گذشته ۳۸ محصول داشته و یک هزار و ۷۸۰ میلیارد ریال فروش داشته است.

وی اضافه کرد: از این تعداد ۱۵ محصول با درآمد ارزی ۴۷ هزار و ۵۰۰ دلار به سه کشور هدف صادر شده است که تلاش می‌کنیم با بین‌المللی‌سازی روابط پارک علم و فناوری استان میزان درآمد ارزی این محصولات را افزایش دهیم.

عباس‌پور در ادامه در خصوص اقدامات توسعه‌ای این پارک و تجهیز زیرساخت‌های استان در این حوزه اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱ برای پارک‌های علم و فناوری در کشور تنها ۲ مجوز ماده ۲۳ صادر شد که یکی از این مجوزها برای پارک علم و فناوری اردبیل بود.

رئیس پارک علم و فناوری استان اردبیل اضافه کرد: در راستای گسترش کارخانه نوآوری استان از محل ۱۰ درصد تملک دارایی، ۷۰ میلیارد ریال در اختیار پارک قرار گرفت و این مجموعه در حال حاضر از پیشرفت ۶۰ درصدی برخوردار است و مسئولان استانی قول دادند در سفر دوم ریاست جمهوری اعتبار مناسب برای آن اختصاص یابد.

وی در خصوص اقدامات پارک برای نیازسنجی در استان هم گفت: سال گذشته نیازهای واحدهای صنعتی و دستگاه‌های اجرایی را استخراج کردیم در عین حال اگر فردی بدون ایده به پارک مراجعه کرده و زمینه فعالیت خود را معرفی کند ما می‌توانیم به آنها ایده هم ارائه کنیم.

عباس‌پور خاطرنشان کرد: برای جذب ایده‌های نو ضمن ارائه فراخوان‌هایی در مقاطع مختلف، رویدادهای تخصصی در قالب رفع نیازها و چالش‌های فناورانه استان برگزار می‌کنیم ، برای مثال سال گذشته در زمینه‌هایی مانند تولید عسل و حوزه کشاورزی سه رویداد برگزار شد که در هر رویداد حدود ۱۰ تا ۱۵ جوان نخبه در پارک جذب شدند و تسهیلات در اختیارشان قرار گرفت.

رئیس پارک علم و فناوری استان همچنین در خصوص تامین منابع مالی مورد نیاز برای پیشبرد اهداف پارک علم و فناوری افزود: در کنار بانک‌های عامل که از محل تبصره ۱۶ و ۱۸ به شرکت‌های فناور تسهیلات ارائه می‌کنند، صندوق پژوهش و فناوری استان هم به عنوان بازوی مالی پارک عمل می کند ، در این راستا سال گذشته خط اعتباری صندوق از ۱۲۰ میلیارد ریال به ۶۰۰ میلیارد ریال افزایش یافت.

عباس‌پور همچنین از پرداخت ۲۵۰ میلیارد ریال تسهیلات از محل تبصره ۱۶ به متقاضیان خبر داد و ادامه داد: در شهریور ۱۴۰۱ مجموع خدمات صندوق پژوهش ۲۱۰ میلیارد ریال بود که الان این رقم به یک هزار و ۱۸۰ میلیارد ریال افزایش یافته است.

رئیس پارک علم و فناوری استان یادآورشد: زمستان سال گذشته بزرگترین رویداد فناورانه استان برگزار شد که در آن ۱۸۰ ایده به پارک رسید ، بعد از پالایش ۷۰ ایده فناورانه از آن استخراج شد که نتیجه آن ارائه ۷۰ پروپوزال و انقعاد ۱۵ تفاهم‌نامه بین دستگاه اجرایی با افراد فناور و ایده‌پرداز بود.

وی با بیان اینکه پارک علم و فناوری به‌عنوان واسطه بین صاحب ایده و صاحب نیاز فناوری عمل می‌کند ، تشریح کرد: امسال و در این راستای تعاملات گسترده‌ای با دانشگاه‌ها، مراکز علمی و واحدهای صنعتی انجام شدو تفاهم‌نامه‌هایی با دانشگاه محقق اردبیلی،شرکت شهرک‌های صنعتی و کشت و صنعت مغان منعقد گردید که بر اساس آن پردیس‌های علم و فناوری ایجاد و راه‌اندازی می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها