در نشست خبری با اصحاب رسانه مطرح شد؛

رئیس جمهور: دشمن در مایوس کردن مردم ایران شکست خورد/ بیشترین تهدید و تحریم را در صنایع نظامی داشته‌ایم/ ما میز مذاکره را برای رفع تحریم‌ها ترک نکردیم

حجت‌الاسلام رئیسی گفت: دشمن تلاش کرد که دو راهبرد را دنبال کند، اول منزوی کردن ایران در جهان و دوم مایوس کردن مردم نسبت به آینده که در هر دو مورد با شکست مواجه شد.
کد خبر: ۶۱۳۱۹۳
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۲ - 29August 2023

رئیس جمهور: دشمن در مایوس کردن مردم ایران شکست خورد/ ما میز مذاکره را برای رفع تحریم‌ها ترک نکردیمبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام والمسلمین «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور امروز (سه‌شنبه) در سومین نشست خبری با اصحاب رسانه که در مرکز همایش‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی برگزار شد، ضمن تسلیت به مناسبت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، اظهار داشت: از اصحاب رسانه که در اطلاع‌رسانی و نقد منصفانه و دلسوزانه به دولت کمک فراوانی می‌کنند، تشکر می‌کنم.

وی افزود: دولت دو سال قبل کار خود را در شرایطی آغاز کرد که کشور در شرایط بسیار خاصی بود، کرونا، کسری بودجه و کمبود اقلام اساسی بحران‌هایی بود که با آن مواجه بودیم و ما با تکیه بر خدای متعال کار را آغاز کردیم و شرایط کشور را تغییر دادیم.

مهم‌ترین حرف ما بازگشت به مردم و نگاه به ظرفیت‌های داخلی است

حجت‌الاسلام رئیسی تصریح کرد: ما گفتمان کشور را تغییر دادیم و مهم‌ترین حرف ما بازگشت به مردم و نگاه به ظرفیت‌های عظیم داخلی بود ما معتقدیم چنین نگاهی می تواند شرایط کشور را تغییر دهد، ما با کمک مردم و زحمات کادر درمانی توانستیم بر کرونا غلبه کنیم و همچنین وضعیت تورمی ۶۰ درصد تا ۴۶ درصد کاهش پیدا کرد، به علاوه وضعیت کالاهای اساسی امروز در شرایط کاملا متفاوتی قرار دارد.

وی افزود: ما طی این دو سال با رشد اقتصادی ۴ درصد و بیش از آن روبه رو بودیم، در همه زمینه رشد داشتیم و وضعیت اشتغال که بسیاری نگران بودم به رشد ۸/۲ درصد رسید و ۲۲ استان کشور اعلام کرده اند که وضعیت اشتغالشان مساعد شده است، ۵ هزار کارخانه غیر فعال، خوشبختانه فعال شده است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: دشمن تلاش کرد که دو راهبرد را دنبال کند، اول منزوی کردن ایران در جهان و دوم مایوس کردن مردم نسبت به آینده که در هر دو مورد با شکست مواجه شد.

دوستان دانشگاهی در کنار راهیان نور راهیان پیشرفت را دنبال کنند

حجت‌الاسلام رئیسی گفت: امروز روزی است که می توانیم از ایران اسلامی ایران فناور و پیشرفته یاد بکنیم، اما بسیاری سعی دارند که آینده کشور را مایوس جلوه دهند، من پیشنهاد کردم که دوستان دانشگاهی در کنار راهیان نور راهیان پیشرفت را دنبال کنند تا متوجه شوید کشور چه پیشرفت‌هایی داشته است.

رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: ما برای ناترازی در حوزه های برق، آب، گاز و بودجه به خوبی در برنامه توسعه هفتم برنامه‌ریزی کردیم و این برنامه ریزی هم با حرکت و اقدام است. یکی از راهکارهای دولت برای بخش برق، تفکیک برق صنعتی و خانگی است.

وی افزود: روزی که بنده به خوزستان سفر داشتم برای رفع مشکل فاضلاب این استان چهار مشکل وجود داشت مردم اهواز حتی از بارش باران واهمه داشتند که هم اکنون این معضل مردم اهواز مرتفع شده است، ۱۰ هزار روستا تنش آبی داشتند که تاکنون ۳هزار و ۵۰۰ روستا مشکل تنش آبی‌شان رفع شده است و مابقی تا پایان دولت وضعیتشان بهبود پیدا خواهد کرد.

رئیس قوه مجریه رفع مشکلات خانواده های کم درآمد و تامین مسکن آنان را از جمله سیاست‌های دولت برشمرد و گفت: بیمه سلامت برای ۶ میلیون نفر به صورت رایگان برقرار شده است.

رئیس‌جمهور پس از صحبت‌های مقدماتی، به پرسش‌های خبرنگاران داخلی و خارجی درباره موضوعاتی اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و سیاست خارجی پاسخ داد.

منافع ملی نقطه اشتراک برای همه گروه‌های سیاسی و احزاب کشور است

وی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه جوان درخصوص بی‌توجهی و انتقاد منتقدین دولت در جناح اصلاح‌طلب نسبت به دستاوردهای دولت، گفت: انصاف نسبت به دیگران و نگاه منصفانه به آنان بسیار مهم است. البته اشکالی ندارد همراه با نقد باشد، اما لطفاً نگاه کنند ببینند که دولت در چه شرایطی سکان هدایت را بر عهده گرفته و چه دستاوردهایی داشته است.

وی افزود: از همه احزاب گروه‌ها و دسته‌های سیاسی که اختلاف دیدگاه دارند می‌خواهم که نسبت به منافع ملی بی‌تفاوت نباشند. منافع ملی نقطه اشتراک برای همه گروه‌های سیاسی و احزاب کشور است که دل به انقلاب و منافع مردم داشته باشند.

رئیس جمهور ادامه داد: در تمام این مدت همه تلاشمان این بوده آنچه که از نواقص و مشکلات وجود دارد را حل کنیم و حتی آنها را به مردم منتقل نکنیم بلکه این مشکلات را بر گردن بگیریم و آن را حل کنیم و جامعه را دغدغه‌مند و نگران نکنیم چون بنای ما حل مشکلات است.

رئیس جمهور در واکنش به سوال خبرنگار راشاتودی مبنی بر اینکه برخی نقش بریکس و شانگهای را برای فرار از تحریم کمرنگ می‌دانند و معتقدند که برای رفع مشکلات باید با آمریکا و چند کشور غربی ارتباط برقرار کرد، گفت: ما میز مذاکره را برای رفع تحریم‌ها ترک نکردیم و خودشان ترک کردند و بعد هم گفتند می‌خواهند به میز مذاکرات بازگردند.

وی تاکید کرد: پرونده رفع تحریم‌ها تنها پرونده ما در حوزه روابط بین‌الملل نبوده است و عضویت در ائتلاف‌های منطقه‌ای و فرامنطقه ای از پرونده‌های دیگر ماست.

شانگهای و بریکس ائتلافی مهم در آسیا

رئیس جمهور تصریح کرد: شانگهای ائتلافی مهم در آسیاست و در حوزه اقتصادی و اجتماعی بسیار مهم است. اینکه برخی می‌گویند که راهکار رفع مشکلات ما ارتباط با چند کشور غربی است، باید بگویم که ما منتظر لبخند آنان نخواهیم ماند و زندگی مردم را متصل به آنان نمی‌کنیم.

رئیسی اظهار داشت: عضویت در شانگهای و بریکس حتماً در مقابله با یکجانبه گرایی آمریکا اهمیت دارد و ایران ظرفیت‌های زیاد و منحصر به فردی دارد. عضویت ایران در ائتلاف بریکس و شانگهای تأثیر دوطرفه هم برای ما و هم آنان دارد. البته مسئله رفع تحریم‌ها را هم دنبال می‌کنیم، اما منتظر اینکه آنان برای ما تصمیم بگیرند، نمی‌مانیم.

رئیسی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دولت شما از جمله دولت‌هایی است که به سفر‌های استانی اهتمام جدی دارد، اما برخی بر این باورند که می‌شود از مرکز و ستاد و به صورت کارتابلی و با نظرسنجی چشمی کشور را اداره کرد و سفر‌های استانی را در دوره مدیریت خودشان جدی نمی‌گرفتند. تجربه دوساله شما در رابطه با سفر‌ها و دستاورد‌های آن چیست و آیا این روند را ادامه خواهید داد، گفت: اوایل دولت برخی نسبت به انجام سفر‌های استانی انتقاد داشتند. عرض کردم ۶ روز کار ملی و یک روز نگاه به استان‌ها باید وجود داشته باشد.

صرف سفر مهم نیست پیگیر اجرای مصوبات هستیم

وی ادامه داد: باور من این است که حتماً رفتن به استان‌ها و دیدن مسائل به دولت کمک می‌کند. می‌شود در تهران نشست و گزارشی را بیاورند، اما معتقدم حضور در استان و دیدن نقص کار بسیار به انسان حس خوب می‌دهد. حتماً در میدان بودن می‌تواند حس بیشتری برای رفع مشکلات دهد.

رئیس جمهور گفت: توصیه می‌کنم همکاران بنده هم در سراسر کشور چنین سفر‌هایی را انجام دهند.

رئیسی افزود: صرف رفتن به سفر‌های استانی فقط مطرح نیست بلکه رفتن باید همراه با مصوبات سفر همراه با پیگیری برای رفع مشکلات باشد.

رئیسی عنوان کرد: پیگیری مصوبات سفر‌های مان را مدیر دستگاه، استاندار و معاون اجرایی رئیس جمهور بر عهده دارد تا برای آنچه که گفته شد عمل می‌کنیم، اتفاق افتد.

دشمن القای دوقطبی می کند

حجت‌الاسلام رئیسی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه شرق درخصوص اینکه جامعه دچار التهاب است و متأسفانه به سمت فضای دو قطبی سازی حرکت می‌کند، گفت: بنده التهابی را در جامعه نمی‌بینم و به آن معتقد نیستم بلکه این التهاب در میان دشمن قرار دارد و آنان التهاب دارند.

وی ادامه داد: البته در میان ما اختلاف نظر هست که طبیعی است، اما جامعه دچار التهاب نیست. این القای دو قطبی شدن دشمن به ما است، اما آنچه که ما از جامعه خود شناخت داریم این است که جامعه ما دارای نقاط اشتراک بسیار بالا است و البته اختلافاتی هست که اشکالی هم ندارد.

رئیس جمهور، ادامه داد: دشمنان به دنبال این هستند که با یک انقلاب در حال پیشرفت و منسجم چه کند لذا آن‌ها که دغدغه کشور انقلاب و مردم را دارند تحت تأثیر القای دشمنان قرار نمی‌گیرند.

رئیس قوه اجرایی کشور اذعان داشت: یادتان هست که ۶۱ اقتصاددان نامه نوشتند و نگرانی‌های خود را درخصوص تورم سه رقمی اعلام کردند. در حال حاضر چند وقت از آن نامه می‌گذرد؟ البته من نمی‌خوام بگویم که آن‌ها دغدغه کشور را نداشتند یا اقتصاد نمی‌دانند، من چنین ادبیاتی ندارم. قطعاً نظرات آن‌ها را محترم می‌دانم که دغدغه دارند. اما کارشناسان معتقد بودند که ما با همین روند حرکت کنیم، تورم کاهشی خواهد یافت لذا این دو قطبی نبود بلکه هشدار‌هایی بود برای آنکه اگر دست به دست هم بدهیم می‌توانیم کشور را به گونه‌ای پیش ببریم که رشد نقدینگی کاهش یافته و رشد تورم کاهشی شود.

وی افزود: نسبت به مسائل اجتماعی هم موضوع اینگونه است خودتان ملاحظه فرمودید که در دوران که اغتشاشات در کشور بود بنده به دانشگاه و خیابان و در عرصه‌های مختلف رفته و حضور داشتم و اتفاقاً با استقبال مردم مواجه می‌شدم. البته گروهی اعتراضاتی داشتند که اشکالی نداشت، ولی این نشان از التهاب جامعه نیست بلکه دغدغه‌هایی است که حتماً توجه خواهد شد.

رئیس قوه اجرایی با اشاره وعده‌هایی که در انتخابات داد بیان داشت: من هم وعده‌هایی که در انتخابات دادم را به یاد دارم و به همه آن‌ها وفادار هستم و تا آخر بنا بر همان مشی است که ادامه خواهم داد، البته ممکن هست تفسیر‌ها از مشی و نظرات ما متفاوت باشد و ما آن را ایراد نمی‌بینیم، اما آنچه را که در انتخابات گفتیم به آن پایبند خواهیم بود.

تلاش دولت ثبات و کاهش قیمت هاست

رئیسی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما درباره برنامه دولت درباره توزیع یارانه‌ها، گفت: با اصلاح اقتصادی که در اردیبهشت ۱۴۰۱ انجام شد، مبلغی به دهک‌های مختلف داده شد و ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان بود که با اعطای کالابرگ این رقم افزایش یافت.

وی یادآور شد: زیرساخت‌های کالابرگ در ابتدا آماده نبود و ما به مجلس اعلام کردیم. سرانجام زیرساخت آن در دی ۱۴۰۱ فراهم شد و از آن زمان به طور آزمایشی اجرا شد. امسال هم برای اینکه قیمت‌ها با قیمت ارز تغییر نکند و سفره مردم دچار تلاطم نشود، اعطای کالابرگ در حال انجام برای ۵ دهک است و قابل توسعه برای دهک‌های دیگر جامعه هم است.

رئیس جمهور تصریح کرد: غیر از قضیه یارانه‌ها که کمکی برای اقشار است و فاصله طبقاتی را کم می‌کند، تلاش دولت ثبات و کاهش قیمت هاست. مسئله تولید محوریت دارد و باید رشد داشته باشد و اقتصاد باید رشد داشته باشد و بنای دولت آن است که ارزش تولید ملی افزایش یابد. دولت به دنبال ثبات قیمت‌ها و حفظ ارزش پول ملی است و ابتدای امسال وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه برنامه‌ای برای مهار تورم و رشد تولید ارائه دادند و این برنامه رصد می‌شود که به واقع محقق شود.

وی تاکید کرد: توزیع عادلانه یارانه‌ها برنامه دولت است و این یارانه را قبلاً عده‌ای خاص می‌برند، اما الان بین آحاد جامعه توزیع شده و الان هم مبلغ آن افزایش داده شده است. از طرف دیگر کار‌های اساسی اقتصادی هم انجام می‌دهیم.

کار اصلی در راهپیمایی اربعین با مردم است

حجت الاسلام رئیسی در سوالی از شبکه العراقیه عراق در خصوص راهپیمایی میلیونی اربعین که حدود ۴ تا ۵ میلیون ایرانی در کنار بیش از ۲۰ میلیونی عراقی در راهپیمایی اربعین شرکت می‌کنند و اینکه دولت ایران چه همکاری و امکاناتی را برای این رویداد در نظر گرفته است، گفت: در ابتدا من از دولت و ملت عراق صمیمانه تشکر می‌کنم که همه امکانات لازم را برای اجرای بهتر این رویداد مهم به کار گرفته‌اند و تلاش‌های لازم برای ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای زیارتی ارزان، آسان و دلنشین برای زائران از سوی دولت و ملت عراق صورت گرفته است.

وی افزود: کار اصلی در راهپیمایی اربعین با مردم است که حضور پررنگ و با نشاطی در این راهپیمایی دارند. ایستگاه‌های صلواتی و موکب‌های بسیاری شکل گرفته است. حسینیه‌ها و مساجد مختلف در این مراسم در ایران و عراق و در طول این مسیر حضور یافتند تا از زائران امام حسین (ع) پذیرایی صورت گیرد.

وی ادامه داد: ضمن تشکر از همکاران خود در دولت و همینطور دولت و ملت عراق و نیز مردم ایران، امیدوارم که با همکاری دو ملت و دو دولت ایران و عراق در این راهپیمایی عظیم که بیش از ۲۰ میلیون نفر شرکت می‌کنند، جلوه مقاومت و اتحاد ملت‌های اسلامی در اربعین حسینی را شاهد باشیم؛ لذا امیدواریم یک رویداد بی‌نظیری نسبت به سال‌های گذشته به برکت نام امام حسین علیه السلام رقم بخورد.

حفظ محیط علم و دانش و ارتقا آن در گرو حفظ آرامش در دانشگاه‌هاست

رئیسی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به اغتشاشات سال گذشته و رفتار‌های مجرمانه برخی اساتید و سواستفاده از محیط دانشگاه با پنهان شدن ادعای آزادی بیان، این توقع وجود داشت که دولت برخورد جدی‌ای را با این جریان داشته باشد، اما اولاً شما بخشنامه امتداد عفو رهبری را دادید و ثانیاً برخورد جدی هم به جز یکی دو مورد اخیر، صورت نگرفت. دولت چه برنامه‌ای برای تضمین محیط علمی دانشگاه‌ها دارد، گفت: حفظ محیط علم و دانش و ارتقا آن در گرو حفظ آرامش در دانشگاه هاست که بستگی به کار استاد، دانشجو، مدیر و همه اجزای دست اندرکار در دانشگاه دارد.

وی ادامه داد: معتقدیم نباید نشاط علمی در دانشگاه دچار آسیب شود. کرسی‌های آزاد اندیشی و نظریه پردازی باید در دانشگاه‌ها فعال شود. فضای گفتگو و سخن گفتن و سخن شنیدن باید در دانشگاه‌ها فعال شود لذا همواره از این موضوع استقبال کرده ایم نه در این دوران که در دولت هستم بلکه در هر مسئولیتی که حضور داشتم با حوزه دانشگاه ارتباط داشتم و هرجایی که جلسه‌ای برای پرسش و پاسخ مطرح نمی‌شد، بنده متقاضی می‌شدم.

رئیس جمهور اظهار کرد: معتقدم به تاسی از رهبر فرزانه انقلاب اسلامی که هرساله نشستی را با دانشجویان دارند، ما و همه مسئولین نیز باید این روش را دستور کار خود قرار دهند.

رئیسی افزود: در قضایایی که اتفاق افتاد برخی دچار غفلت شدند لذا باید حتماً آن‌ها را آگاه کرد. محیط دانشگاه نباید از محیط آرامش و علم افزایی و معرفت افزایی، به محیط دیگری تبدیل شود.

وی ادامه داد: ما با الهام گرفتن از عفو رهبر انقلاب نسبت به کسانی که مرتکب جرمی و اتهامی شدند، باید نسبت به کسانی که دچار جرم و اتهامی شدند با الهام گرفتن از عفو رهبری این عفو شامل آن‌ها شود.

همه باید به قانون پایبند باشند

رئیس جمهور با بیان اینکه معتقدم همه باید به قانون پایبند باشند، گفت: اگر افراد نادری بخواهند قانون شکنی کنند، خود دانشگاه نباید اجازه دهد.

وی با بیان اینکه قانونمداری می‌تواند دانشگاه ما را پیش ببرد، افزود: حتماً نسبت به دانشگاه باید مسئله قانون مداری و قانون محوری و انضباط را مورد تاکید قرار داد که حافظ این انضباط اساتید، دانشجویان، مدیران و دست اندرکاران در دانشگاه‌ها هستند.

رئیسی گفت: مواردی از تخلف افراد در کمیته‌های انضباطی به بنده گزارش شده که دستور پیگیری آنرا داده ایم تا انشالله با پیگیری وزیر علوم و بنده بررسی خواهیم کرد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: تاکید ما این است که فضای دانشگاه‌ها فضای بانشاط و همراه با ارتقا علمی باشد.

خودکفایی و تولید کاغذ در داخل دست یافتنی است

رئیسی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره تمهیدات و برنامه‌های دولت برای افزایش سرانه مطالعه و کاهش قیمت کتاب و همچنین حفظ و توسعه سبد فرهنگی خانوار‌های ایرانی گفت: دغدغه فرهنگی بسیار مهم و قابل توجه است. بیشتر قیمت کتاب به کاغذ باز می‌گردد و می‌توانیم در کاغذ خودکفا شویم و دیگر کاغذ وارد کشور نکنیم. مصرف کاغذ برای کتاب‌های درسی و روزنامه‌ها و کتاب است.

وی ادامه داد: میزان تولید کاغذمان در کشور قابل قبول نبود که باید افزایش می‌یافت، در این دو سال تولید کاغذ افزایش چشم گیری داشته است. کتب درسی ما که عدد آن بالاست، الان با کاغذ تولید داخل چاپ می‌شود که موفقیت بزرگی است و باید آن را ادامه دهیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: خودکفایی و تولید کاغذ در داخل کاملاً دست یافتنی است و گام‌هایی که برداشتیم در جهت خودکفایی است. تولید کاغذ چند برابر شده است و یک گام دیگر برداریم، خودکفایی در این عرصه که مقام معظم رهبری در نمایشگاه کتاب فرمودند، کاملاً قابل تحقق است. وزارت ارشاد و صمت و بخش‌های دیگر دولت این موضوع را دنبال می‌کنند و به زودی ما در تولید کاغذ به خودکفایی خواهیم رسید.

با ژاپن روابط سیاسی و اقتصادی خوبی داریم

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه آساهی ژاپن در خصوص باز پس گیری دارایی‌های مسدود شده جمهوری اسلامی در ژاپن و نیز برنامه‌های ایران برای سفر به ژاپن، گفت: ما می‌خواهیم با کشور‌هایی که علاقمند هستند با جمهوری اسلامی ارتباط داشته باشند، ارتباط خوبی داشته باشیم، لذا تعامل اساس ارتباطات ما با کشور‌های جهان خواهد بود و دست دوستی که به طرف ما دراز شود می‌فشاریم و در عین حال دست هر کشوری که بخواهد نسبت به جمهوری اسلامی دشمنی ورزد را قطع خواهیم کرد.

وی ادامه داد: ما با ژاپن روابط سیاسی و اقتصادی خوبی داریم و در خصوص پول‌هایی که اشاره کردید در بانک‌های ژاپنی قرار دارد، باید بگویم تلاش‌های زیادی را در کشورمان برای آزادسازی پول‌های ایران در سایر کشور‌ها انجام می‌دهیم و این موضوع از اولویت‌های سیاست خارجی کشورمان است. هرچند توصیه ما به ژاپنی‌ها این است که مستقل بوده و تحت تأثیر آمریکا قرار نگیرند، بخصوص که ژاپنی‌ها خود در جنگ جهانی دوم مورد ظلم امریکایی قرار گرفتند.

رئیس جمهور گفت: لازم است اموال ایران را که در ژاپن امانت است برای داد و ستد عادلانه با جمهوری اسلامی در اختیار کشورمان قرار گیرد.

رئیسی اظهار داشت: در وقت مقتضی به ژاپن سفر خواهم داشت و از مسئولین ژاپنی نیز برای حضور در ایران دعوت کردیم، زیرا روابط ما روابط خوبی است.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه موفقیت‌های پی در پی دولت سیزدهم در سیاست خارجی و در عرصه داخلی بسیار ملموس و عینی بوده که باعث عصبانیت آمریکا و متحدان آن و برخی غربگرایان داخلی شده است، علت این موفقیت علیرغم همه تخریب‌هایی که می‌شود چیست، افزود: اولین علت موفقیت توکل به خداست همان رمزی که امام (ره) در پیروزی انقلاب به ما یاد دادند.

وی دومین رمز موفقیت را اعتماد به داشته‌های ملت بزرگ ایران دانست و گفت: ملت ما ظرفیت‌های کمی ندارد و کشور ما دارای ظرفیت‌های بسیاری است.

رئیس جمهور با بیان اینکه سومین نکته امید به آینده است، گفت: دشمن می‌خواهد مردم ما را ناامید کند لذا باید امیدوارانه حرکت کنیم و آن‌ها را مأیوس و وادار به عقب نشینی کنیم.

رئیسی با اشاره به گفتگو‌های خود با مسئولین در کشور‌های مختلف گفت: آن‌ها از من سوال می‌کنند چگونه با وجود تحریم‌ها پیشرفت‌هایی را در کشور داشته اید، که می‌گویم ملت ایران هنرش این است که تهدید‌ها را به فرصت‌ها تبدیل می‌کند که این مهم دشمن را عصبانی کرده است.

بیشترین تهدید و تحریم را در صنایع نظامی داشته ایم

وی با بیان اینکه ما بیشترین تهدید و تحریم را در صنایع نظامی داشته ایم، عنوان کرد: بیشترین تهدید و تحریم را در صنایع هسته‌ای داشته ایم درحالیکه در این صنعت دست برتر را داریم.

رئیس جمهور افزود: امروز دستاورد‌های جوانان ما در حوزه‌های مختلف دیدنی است، بنابراین رمز عصبانیت دشمن آن است که فکر می‌کنند با تحریم‌ها و تهدید‌ها ملت ما متوقف می‌شوند، غافل از اینکه ملت ما روز به روز موفق‌تر می‌شود.

رئیسی با اشاره به وجود تورم در کشور‌های دیگر، گفت: در کشور‌های اطراف خود شاهد تورم ۲۹ درصد در مواد خوراکی هستیم و در برخی کشور‌ها این تورم تا ۷۱ درصد هم رسیده است. ان‌شاالله با تلاش و پیگیری تورم در داخل کشور نیز کنترل و رفع شود.

رئیس جمهور در ادامه با توضیحی تکمیلی در خصوص پول‌های کشورمان در ژاپن تاکید کرد: ما پول بلوکه شده ظالمانه را فقط در کره داشتیم و اگر در جاهای دیگر پولی داریم، در اختیار بانک مرکزی ما است لذا پول بلوکه شده‌ای در کشورهای دیگر نداریم.

اقدامات دولت در حوزه فیبر نوری

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری برنا در خصوص رسیدگی به وضعیت اینترنت و دستاوردهای دولت در حوزه اینترنت گفت: امروز اینترنت در فضای زندگی مردم آمده و شاید هیچ دست ساخته بشر به این میزان تمام زندگی بشر را تحت تأثیر قرار نداده است و شاید به هیچ دست ساخته‌ای به اندازه این دست ساخته استفاده نشود امروز پیر و جوان، تاجران و دانشگاهی‌ها از این دستاورد استفاده می‌کنند پس اینترنت بسیار مهم است، من از ابتدا اعلام کردم که باید شرایط برای استفاده از اینترنت و کسب و کارهای این حوزه فراهم شود.

رئیسی با اشاره به اقدامات وزارت ارتباطات در حوزه زیر ساخت‌های این حوزه گفت: دولت در حوزه فیبر نوری کارهای بسیار خوبی انجام داده است.

وی ادامه داد: در حوزه شبکه ملی اطلاعات که تا پیش از دولت ما ۲۳ درصد پیشرفت داشت امروز به ۶۴ در صد رسید و فکر می‌کنم تا پایان سال این پیشرفت به بالای ۸۰ درصد برسد. ما معتقدیم که دسترسی برای همه باید فراهم شود. مردم باید بتوانند در کنار استفاده‌های علمی حتی بتوانند استفاده سرگرمی هم داشته باشند.

رئیس جمهور پاسخگویی پلت فرم‌ها را یک اصل مهم دانست و گفت: در حوزه پلت فرم‌ها نیز با رها اعلام کرده‌ایم که هر پلتفرمی می‌خواهد در ایران فعال باشد باید پاسخگو باشد. در هر کشور دیگر نیز این پلت فرم‌ها باید پاسخگو باشند.

ما ملتی هستیم که تهدید را به فرصت تبدیل می‌کنیم

رئیسی در پاسخ به سوالی درباره اینکه برنامه دولت برای مقابله با بحران آب با وجود خشکسالی موجود، موج گرما و بستن جلوی رودخانه‌ها چیست، گفت: ما ملتی هستیم که تهدید را به فرصت تبدیل می‌کنیم. دولت در حوزه آبرسانی برنامه‌هایی دارد و برنامه ریزی کردیم که با وجود کمبود بارش و خشکسالی، تنش آبی نداشته باشیم.

وی ادامه داد: ما با همسایگان خود ارتباطات خوبی داریم و قراردادهایی داشتیم که باید اجرایی شود. درباره آب منطقه سیستان و بلوچستان هم باید گفت که منجر به اعزام گروه کارشناسی ما و حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان به آن منطقه شد و قرار شد که بررسی کنند که آیا با آب موجود در آنجا، نیاز آب سیستان و بلوچستان تأمین می‌شود یا خیر و این موضوع در حال پیگیری است.

رئیسی گفت: قراردادهایی در حوزه آب با کشورهای همجوار داریم و برنامه ریزی ما آن است که بخش‌های مختلف کشور با وجود کاهش نزولات آسمانی دچار تنش آبی نشود.

دولت در مبارزه با فساد، رشوه و روابط ناسالم اداری قاطع است

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری میزان در خصوص مبارزه با فساد گفت: مبارزه با فساد باید مورد اهتمام همه مسئولین و دست اندرکاران باشد. من از ابتدای دولت اعلام کردم که مبارزه با فساد در دستور کار دولت است و باید بسترهای فساد زا اصلاح شود تا ما هر روز شاهد تشکیل یک پرونده نباشیم.

رئیسی ادامه داد: بازرسی‌های برون سازمانی و درون سازمانی را فعال کردیم تا نظارت‌های کافی از سازمان‌ها و نهادها لازم صورت بگیرد.

وی در ادامه پاسخ به این سوال اظهار داشت: همه بدانند که دولت در مبارزه با فساد، رشوه، پارتی بازی و روابط ناسالم اداری قاطع است و در این خصوص هم گام‌های خوبی را برداشته‌ایم و به شدت پیگیر هستیم.

رئیسی با اشاره به نقش رسانه‌ها در مبارزه با فساد گفت: از رسانه‌ها می‌خواهیم که در این خصوص به ما کمک کنند و هرگونه تخلفی دیدند آن‌را مطرح کنند چون دولت پیگیر حل آنها خواهد بود و انشالله شاهد کاهش روز به روز فساد در جامعه و دستگاه‌های اداری باشیم.

سیاست خارجی ما تک گزینه‌ای نیست

رئیسی در پاسخ به این سوال که تاکنون از طرف مقامات دولت شما و حتی خود شما پاسخ صحیح در مورد عدم احیای برجام به مردم داده نشده است، این درحالیست که میلیاردها دلار پول بخاطر عدم احیای برجام از بین رفته است. چرا در این باره اطلاع رسانی دقیقی انجام نشده است، گفت: از ابتدای کار دولت اعلام کردیم که موضوع برجام را بعنوان یکی از پرونده‌های سیاست خارجی دنبال خواهیم کرد اما مسئله سیاست خارجی ما تک گزینه‌ای نیست. اشکالی که ما به قبل داشتیم اینکه با برجام به صورت تک گزینه‌ای رفتار شد.

وی با طرح این سوال که آیا با آغاز دولت ما با موضوع برجام بعنوان یک موضوع دستور کار درست کار کرده‌ایم، تصریح کرد: پاسخ مثبت است. قبل از این دولت نشست‌ها و مذاکراتی وجود داشته است. گروهی در این دولت برای مذاکره تعیین شد. این گروه متنی را تعیین کرد که اتحادیه اروپایی هم آن را تأیید و کرد و گفت خواسته‌های مطرح شده در آن عقلانی است. اگر ما در زمان انعقاد برجام بودیم شاید نگاه متفاوتی داشتیم زیرا معتقدیم مطالبی در این قرارداد آمده که موجب گرفتاری دولت شده و باید دقیق‌ترتنظیم می‌شد.

رئیسی با بیان اینکه کسانی که پیمان شکستن آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها بودند و این مورد مذمت بسیاری از کشورهای دنیا قرار گرفت، افزود: اما کسی که به تعهدش عمل کرد ایران بود و آژانس هم بیش از ۱۵ بار اعلام کرد در فعالیت هسته‌ای ایران انحرافی نبوده است. آنها از مسئله هسته‌ای استفاده ابزاری می‌کنند تا ابزاری برای امیال سیاسی خودشان باشد.

وی گفت: بنابراین ما برای اینکه بهانه را از دشمن بگیریم میز مذاکره را ترک نکردیم و در حال حاضر بازهم ترک نخواهیم کرد. آنها در ایام اغتشاشات میز مذاکره را ترک کردند اما دولت در مذاکرات و در طرح حقوقی ملت ایران هیچ کوتاهی نکرده است و تلاش می‌کند حقوق ملت ایران طبق قراردادی که منعقد شده، داده شود تا ملت ایران بتوانند از آنچه آقایان گفتند و فرمودند برجام نتایج و گلابی دارد استفاده کنند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در جبهه دیگر با تمام وجود تلاش می‌کنیم تحریم‌ها را خنثی کنیم و نگذاریم دشمن به اهداف خود از تحریم ملت ایران دست یابد.

اهانت به قرآن و اختلاف افکنی بین مسلمانان در یک اتاق برنامه‌ریزی می‌شود

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا درباره اهانت به قرآن کریم در برخی از کشورهای غربی، گفت: مقدسات و قرآن کریم مورد احترام همه ادیان است و اهانت به مقدسات و قرآن، اهانت به آزادی و انسان و همه داشته‌های بشری است.

وی تصریح کرد: اهانت به قرآن و مقدسات، اختلاف افکنی بین مسلمانان و تشکیل گروه‌های تکفیری که خون بریزند و کشت و کشتار کنند، همگی حلقه‌های یک زنجیر است و در یک اتاق درباره آن برنامه ریزی می‌شود. علت این کار آن است که فقط اسلام است که می‌تواند جلوی نظام سلطه را بگیرد و به همین دلیل این اقدام را انجام می‌دهند، اما راه به جایی نمی‌برند و این توطئه هم نقش بر آب خواهد شد. این اقدامات حتماً باید توسط آزادگان جهان محکوم شود.

رئیسی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به تحرکاتی که در مناطق مرزی سوریه و عراق توسط نیروهای آمریکایی و داعش رخ داده، نگاه ایران به این تحرکات چیست و آیا می‌توان این تحرکات را ایجاد مزاحمت به شمار آورد و آیا محور مقاومت آمادگی دارد با سناریوهایی از این دست مسائل در آینده مواجه شود، اظهار کرد: شرایط لبنان، سوریه و منطقه و اصولاً محور مقاومت کاملاً متفاوت از گذشته شده است.

تحرکات رژیم صهیونیستی راه به جایی نخواهد برد

وی ادامه داد: همانطور که رهبر انقلاب اسلامی درباره شرایط منطقه تفاسیری فرمودند که از جنگ ۶ روزه اعراب با اسرائیل تا جنگ ۳۳ روزه، ۲۲ روزه، هشت روزه و دو روز با مقاومت فاصله زیاد است و اکنون ابتکار عمل در دستان مجاهدین محور مقاومت در لبنان و فلسطین است و مقاومت از هر زمان قوی‌تر و اسرائیل از هر زمان ضعیف‌تر است و این تحرکات اخیر تاثیری بر جبهه مقاومت ندارد.

رییس جمهور با بیان اینکه امروز همه ادیان مختلف به حزب الله اعتماد دارند، عنوان کرد: با جایگاه امروز مقاومت در منطقه تحرکات رژیم صهیونیستی راه به جایی نخواهد برد و روز به روز قدرت رژیم صهیونیستی رو به افول است. طبق اذعان سخنگوی رسمی آمریکا، فشار حداکثری بر روی ایران مفتضحانه شکست خورده است.

به گزارش دفاع‌پرس، در نشست خبری امروز که در محل سالن اجلاس سران برگزار شد، بیش از ۲۵۰ خبرنگار، عکاس و تصویربردار داخلی و خارجی به همراه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس دفتر رئیس جمهور، رئیس شورای اطلاع رسانی دولت و جمعی از مدیران رسانه‌ها حضور داشتند.

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار