یادداشت/ پوریا کریم‌پور

انقلاب اسلامی؛ سرآغاز شکوه و عزت تمدن ایرانی

انقلاب اسلامی مردم ایران در سال ۱۳۵۷ جان تازه‌ای به پیکره کم جان باور ما می‌توانیم و استقلال فکری و فرهنگی داد و جهان اسلام را در مسیر پیشرفت سوق داد.
کد خبر: ۶۱۴۱۵۹
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۳:۱۳ - 04September 2023

انقلاب اسلامی؛ سرآغاز شکوه و عزت تمدن ایرانیگروه اخبار داخلی دفاع‌پرس- پوریا کریم‌پور؛ واژه‌هایی همچون «روشنفکر» و «منورالفکر» که در عصر قجری تاریخ معاصر کشورمان پا به عرصه سیاست ایران گذاشت، به اعتقاد اساتید فلسفه غرب نشأت گرفته از واژه «انتلکتوئل» فرانسوی است که در جریان مبارزات اندیشمندان اروپایی با خرافه‌گویی‌های کاتولیک‌ها متولد شد و به نوعی طعنه و کنایه‌ای است که فلاسفه غربی از دوران تاریک سلطنت کلیسا یادآور می‌شوند.

بنظر می‌رسد افرادی همچون «میرزا ملکُم خان»، «میرزا عبدالعزیز طالبوف تبریزی»، «میرزا فتحعلی آخوندزاده» و .... در عصر قجری و افرادی همچون «تقی ارانی»، «اسکندر میرزا»، «سید فخرالدین شادمان» و .... در عصر پهلوی که حلقه‌های اصلی روشنفکری و فراماسونری را تشکیل می‌دادند به تأسی از روشنفکران غربی که اساس و بنیان کنشگری علمی و اجتماعی‌شان فرار از خرافات دینی بوده است به تقابل و ضدیت با دین مبین و رهایی بخش اسلام پرداختند.

اظهاراتی همچون «از نوک پا تا سر غربی شدن» از افرادی همچون تقی‌زاده را نمی‌توان تأثیرپذیری از حرکت اندیشمندان اروپایی دانست، بلکه اینگونه اظهارات و کنشگری‌ها بیانگر تسلیم محض شدن در برابر تمدن غرب است که بیماری چند صد ساله اخیر کشورمان محسوب می‌شود، بیماری که عزت، خودکفایی، امکان پیشرفت به پشتوانه مبانی دینی و فرهنگ غنی چند هزار ساله و استقلال سیاسی، فرهنگی و اقتصادی کشور را سلب می‌کند.

این همان باور ما نمی‌توانیم است که در غالب روشنفکری خود را متجلی می‌کند، البته که شبه‌ روشنفکری واژه شایسته‌تری برای افرادی است که از ایرانت و اسلامیت خود شرمسار هستند، چنین اشخاصی تمام استعداد اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی خود را صرف کردند تا جوهره تمدن ایرانی، یعنی همان اسلام ناب محمدی و همان فرهنگی عاشورایی را کم‌رنگ کنند که به واسطه هوشیاری علمای شیعه و عزتمندی مردم ایران تا کنون ناکام مانده‌اند.

در اوج بحبوبه درگیری‌ مکاتب مدرن و ایجاد قطب‌بندی شرق و غرب، در استمرار حرکت زیر پوستی زعمای شیعه، انقلابی به رهبری حضرت امام خمینی (ره) امید را به موحدین عالم بازگرداند و اندیشه توحیدی بار دیگر در ساخت تمدن به بشریت معرفی کرد. انقلاب اسلامی مردم ایران در سال ۱۳۵۷جان تازه‌ای به پیکره کم جان باور ما می‌توانیم و استقلال فکری و فرهنگی داد و جهان اسلام را در مسیر پیشرفت سوق داد.

امروزه که فرزندان ملت ایران در لبه علم دنیا در نانو، هسته‌ای، سلول‌های بنیادی، صنایع دفاعی و .... در حرکت هستند، وظیفه‌ای همگانی بر دوش همه وطن‌پرستان و همه دلدادگان به انقلاب است که به درستی برای آحاد جامعه علل اصلی پیشرفت‌های شگرف کشور را تشریح کنند. قطعاً اجر اخروی چنین مجاهدتی کم‌تر از ایثار و فداکاری که قهرمانان ملی کشورمان برای پیشرفت ایران و ایرانی کشیده‌اند، نیست.

ما بر آن هستیم که در وظایفی که امام خامنه‌ای تحت عنوان «جهاد تبیین» برایمان ترسیم کرده‌اند، کوشا و مجاهد باشیم تا شاید افتخار عنوان مبارز و مجاهد در مسیر اعتلای کشور عزیزمان را کسب کنیم، بنابراین ضرورت دارد در این مسیر خطیر اتحاد و انسجام بین نیروهای رسانه‌ای انقلابی بیش از هر زمان دیگری حفظ شود.

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار