معاون سیاسی وزیر امور خارجه:

پایداری امنیت و توسعه در گرو پایبندی به آرمان‌ها و ارزش‌هاست/ هرگز مسیر دیپلماسی برای تامین منافع ملی را مسدود نکردیم

باقری با اشاره به اینکه عده‌ای این‌گونه القا می‌کنند که بهای امنیت و توسعه، وادادگی در قبال آرمان‌ها و ارزش‌ها است، گفت: پایداری امنیت و توسعه در گرو پایبندی به آرمان‌ها و ارزش‌هاست.
کد خبر: ۶۱۵۶۴۳
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۱ - 11September 2023

پایداری امنیت و توسعه در گرو پایبندی به آرمان‌ها و ارزش‌هاست/ هرگز مسیر دیپلماسی برای تامین منافع ملی نکرده‌ایمبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «علی باقری» معاون سیاسی وزارت امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) با حضور در گردهمایی سراسری اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان در اردوگاه شهید باهنر تهران، طی سخنانی به بیان ابعاد و چارچوب‌های سیاست خارجی و دستاوردهای دو ساله دولت در عرصه دیپلماسی پرداخت.

باقری با اشاره به حساسیت امر سیاست خارجی در سامانه حکمرانی گفت: سیاست خارجی عرصه احساس نیست، بلکه میدان باورها، عقلانیت و هوشمندی است.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه عده‌ای این‌گونه القا می‌کنند که بهای امنیت و توسعه، وادادگی در قبال آرمان‌ها و ارزش‌ها است، تصریح کرد: پایداری امنیت و توسعه در گرو پایبندی به آرمان‌ها و ارزش‌هاست.

این دیپلمات ارشد ایرانی افزود: کسانی که با پوشش دفاع از ارزش‌ها تلاش می‌کنند تا مذاکره را ماهیتا ضدارزش جلوه دهند، عملا می‌خواهند دست نظام برای تأمین منافع ملی را از این ابزار کلیدی و مهم تهی کنند.

هرگز مسیر دیپلماسی برای تامین منافع ملی از طریق دستیابی به یک توافق متوازن را مسدود نکرده‌ایم

مذاکره کننده ارشد ایران با اشاره به جدیت دولت در مذاکرات رفع تحریم تصریح کرد: دولت هرگز مسیر دیپلماسی، مذاکره و تلاش برای تامین منافع ملی از طریق دستیابی به یک توافق متوازن را مسدود نکرده است.

باقری با اشاره به تجربه طرف‌های مقابل از تحولات سال گذشته و در عین حال پیوستگی استمرار تعامل و گفت‌وگو بین دو طرف، ابزار امیدواری کرد: جمهوری اسلامی ایران در صورت واقع‌بینی طرف‌های مقابل و پرهیز آنها از تکرار اشتباهات گذشته، مانعی برای از سرگیری مذاکرات و نهایی‌سازی توافق نمی‌بیند.

معاون وزارت امور خارجه با تأکید بر نگاه راهبردی دولت به عرصه سیاست خارجی تصریح کرد: اگر تنها خدمت این دولت به سیاست خارجی، جلوگیری از سیاسی بازی با سیاست خارجی باشد، باید آن را دستاوردی راهبردی برای تأمین منافع ملی دانست. 

دولت وارد سیاسی بازی برخی جریان‌های سیاسی در عرصه سیاست خارجی نشده

وی افزود: دولت تحت هیچ شرایطی وارد سیاسی بازی برخی جریان‌های سیاسی در عرصه سیاست خارجی نشده و با اهتمام تمام تلاش کرده تا سیاست خارجی در تراز یک موضوع ملی بماند و به سطح مسأله یک جریان سیاسی تقلیل نیابد.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه با اشاره به اهتمام دولت برای استفاده از همه ظرفیت‌ها در راستای نقش‌آفرینی در عرصه سیاست خارجی اظهار داشت: دولت سیزدهم نسبت به هیچ برگی از صفحات کتاب روابط خارجی و عملیات دیپلماسی در چهار دهه گذشته بی‌اعتنا نیست و تمام آن را با ارزش می‌داند، چراکه هر صفحه آن یا درسی است برای تجربه و یا سرگذشتی است برای عبرت.

مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه سیاست خارجی عرصه اندیشه و فکر است، گفت: صیانت از هویت ملت ایران که دارای سه جنبه هویت اسلامی، هویت انقلابی و هویت ملی، است کار ویژه اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است. 

باقری در ادامه افزود: برای اینکه سه جنبه هویت ملت ایران در دل و جان جوانان ایرانی نقش ببندد مدرسه و دانشگاه نقش بسیار مهم و حیاتی در تعمیق و تحکیم باورها و ارزش‌ها که زیرساخت و بن مایه سیاست خارجی را شکل می‌دهند، دارند که در این میان عامل تربیت پیش و بیش از آموزش در ساختن فکر، سرشت و منش جوانان عاشق ایران عزیز  نقش دارد.

اروپا هیچگاه در فهرست سیاه روابط خارجی ما قرار نداشته و ندارد

معاون سیاسی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه توجه به ظرفیت شرق هیچ دلیلی بر بی‌توجهی یا کم‌توجهی به دیگر ظرفیت‌ها نیست، گفت: اروپا هیچگاه در فهرست سیاه روابط خارجی ما قرار نداشته و ندارد و به هر میزان که این کشورها آماده نقش‌آفرینی در توسعه کشور باشد، با اقبال طرف ایرانی مواجه خواهد شد، اما تأکید راهبردی رئیس جمهور این است که توسعه و پیشرفت کشور و رفاه و آسایش مردم نباید گروگان اراده و تصمیم چند پایتخت‌ غربی باشد.

باقری با تاکید بر عزم دولت برای استفاده از همه ظرفیت‌ها در مناسبات خارجی اظهار داشت: چتر دیپلماسی دولت سیزدهم هر کشوری را که از اراده کافی و توانایی مناسب برای هماهنگی و هم افزایی در مسیر توسعه و پیشرفت ایران برخوردار باشد، در برمی‌گیرد.  

معاون سیاسی وزارت امور خارجه با اشاره به سیاست تنش‌زدایی در قبال همسایگان به‌عنوان یک نگاه راهبردی در دولت، تصریح کرد: احیای روابط با عربستان نشان داد دیپلماسی دولت سیزدهم از اراده و توانایی لازم برای اتخاذ تصمیم‌های راهبردی و بلندمدت برخوردار است.

باقری با بیان اهتمام ویژه و مستمر رئیس جمهور به تحول و ابتکار در سیاست خارجی اظهار داشت: نقطه قوت و مزیت درخشان دیپلماسی دولت سیزدهم، نقش‌آفرینی مستقیم و موثر و پیگیر پیوسته رئیس جمهور برای تحقق اهداف سیاست خارجی و مدیریت روابط خارجی است.

هیچگاه خط قرمز نقد سیاست خارجی نیست

معاون سیاسی وزارت امور خارجه با اشاره به استقبال دستگاه سیاست خارجی از ایده‌ها و پیشنهادهای مختلف برای افزایش کارآمدی سیاست خارجی تصریح کرد: خط قرمز نقد سیاست خارجی همان خط قرمز اجرای سیاست خارجی است که همانا منافع ملی است، لذا هیچ فرد یا دستگاهی هرچند به نوبه خود هویت شخصی و حیثیت اجتماعی قابل احترامی دارد، هیچگاه خط قرمز نقد سیاست خارجی نیست.

مذاکره‌کننده ارشد ایرانی در پایان با اشاره به ضرورت تعامل تنگاتنگ دانشگاه و دستگاه سیاست خارجی اظهار داشت: تعامل دانشگاه و وزارت خارجه هم به نفع رشد علمی در دانشگاه است تا جایی که می‌تواند مرزهای دانش و پژوهش را جابه‌جا کند و هم به نفع وزارت خارجه است چراکه ایجاد کارگاه‌های علم و تجربه در امر سیاست خارجی، بستر لازم برای تبیین ابعاد پیدا و پنهان سیاست بین‌الملل و درک پیچیدگی‌های روابط بین‌الملل را فراهم می‌آورد، لذا وزارت امور خارجه از ایجاد سازوکاری برای تعامل هدفمند سیاست خارجی و دانشگاه استقبال می‌کند.

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار