معاون اول رئیس جمهور خبر داد؛

کاهش ۷۵ درصدی کمبودهای دارویی کشور در سال جاری

مخبر گفت: با اختصاص منابع ارزی و ریالی مورد نیاز طرح دارویار، در نیمه اول سال جاری وضعیت بسیار بهتری نسبت به مدت مشابه سال گذشته داریم بطوری که کمبودهای دارویی کشور به میزان ۷۵ درصد کاهش پیدا کرده است.
کد خبر: ۶۱۷۳۰۳
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۰ - 19September 2023

کاهش ۷۵ درصدی کمبودهای دارویی کشور در سال جاریبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، رفع چالش‌های مهم نظام دارویی و سلامت کشور مرتبط با طرح دارویار در سال ۱۴۰۲ در جلسه‌ای با حضور «محمد مخبر» معاون اول رئیس جمهور، «بهرام عین اللهی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، «سید صولت مرتضوی» وزیر کار، رفاه و تأمین اجتماعی، «داوود منظور» رئیس سازمان برنامه و بودجه، «محمدرضا فرزین» رئیس بانک مرکزی و همچنین دستگاه‌های مربوطه مورد بررسی قرار گرفت.

مخبر در این جلسه که وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کار، رفاه و تأمین اجتماعی، رؤسای سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی و همچنین دستگاه‌های مربوطه حضور داشتند، با قدردانی از سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی برای تأمین پرداخت به موقع منابع ارزی و ریالی طرح دارویار در نیمه اول سال جاری، تاکید کرد: باید در راستای اطمینان بخشی و تأمین منابع مورد نیاز طرح دارویار به صورت روزانه با وزارت بهداشت هماهنگی‌ها و پیگیری‌های لازم انجام پذیرد تا روند اختصاص منابع مالی همچنان با قوت ادامه پیدا کند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به رنج‌ها و آسیب‌های بیماری در یک خانواده تصریح کرد: طرح دارویار در سال گذشته با موفقیت آغاز شد اما در ادامه با مسائلی مواجه شد که با پیگیری مستمر وزارت بهداشت و همکاری بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه در سال جاری تمام ظرفیت‌های دولت برای بهبو این وضعیت به کار بسته شد چرا که بروز هرگونه مشکل برای تأمین داروی بیماران در کشور برای دولت سیزدهم به هیچ عنوان قابل تحمل نیست.

وی تصریح کرد: با تصمیم گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های انجام شده قطعاً بخش بسیاری از مشکلات طرح دارویار در نیمه دوم سال جاری مرتفع خواهد شد.

مخبر با اشاره به تاکید رئیس جمهور مبنی بر تشکیل «قرارگاه دارو» در کشور افزود: باید در بخش غذا و دارو کمترین وابستگی به خارج وجود داشته باشد که با برنامه‌ریزی و تصمیم گیری‌های انجام شده در زمینه تشکیل این قرارگاه باید مأموریت تولید دارو در داخل، پر کردن ظرفیت‌های دارویی و همچنین جهت‌دار کردن تولید دارو در کشور در اولویت قرار گیرد. در این زمینه دولت مصمم است تا به شرکت‌هایی تولیدکننده دارو در کشور کمک کند تا داروهای مورد نیاز و ضروری کشور هرچه سریع‌تر در داخل تولید و تأمین شود.

مخبر تصریح کرد: موضوع مهم دیگر درخصوص تولید دارو در کشور اطمینان از تأمین مواد اولیه ساخت دارو در کشور است که اقدامات این قرارگاه باید در مسیری قرار گیرد که کشور را در این زمینه از واردات بی نیاز کند.

معاون اول رئیس جمهور دستور داد تا وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعاون کار و رفاه اجتماعی و همچنین صنعت، معدن و تجارت با تشکیل تیمی سازماندهی، ساختار، وظایف و مأموریت‌های قرارگاه دارو را مشخص نمایند.

همچنین در این جلسه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گزارشی از روند اجرای طرح دارویار در کشور از سال گذشته تاکنون ارائه و تاکید کرد: با اختصاص منابع ارزی و ریالی مورد نیاز طرح دارویار در نیمه اول سال جاری وضعیت بسیار بهتری نسبت به مدت مشابه سال گذشته داریم بطوری که کمبودهای دارویی کشور به میزان ۷۵ درصد کاهش پیدا کرده و امیدواریم با استمرار تأمین منابع مالی بتوانیم مسیر رفع مشکلات تأمین و رفع کمبود دارو برای بیماران را با قوت ادامه دهیم.

وی اظهار داشت: قطعاً با وجود استعداد و توانایی‌های کشور در زمینه دانش داروسازی، تولید دارو و تأمین مواد اولیه این صنعت، می‌توان با تشکیل قرارگاه دارو یک جهت دهی آینده نگرانه در خصوص حل مشکل دارویی کشور داشته باشیم چراکه تجربه تولید بالای ۹۶ درصد نیازهای دارویی در داخل کشور نشان داد که توانایی‌های لازم علاوه بر رفع نیاز کشور در این حوزه وجود دارد و می‌توان بازار صادرات این محصولات به کشورهای منطقه و جهان را شتاب بخشید.

در این جلسه بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه مسئولیت یافتند تا تعهدات مالی خود به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در طرح دارویار و همچنین رفع بدهی‌های این وزارتخانه در نیمه دوم سال جاری را پراخت کنند.

همچنین تأمین ذخایر استراتژیک داروی کشور نیز از دیگر مصوبات این جلسه بود که دکتر مخبر دستور داد با تشکیل جلسات منظم ظرف ماه‌های آینده ذخایر و انبارهای دارویی کشور تکمیل شود.

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار