شبکه‌های برون مرزی پلی برای شناساندن اربعین به مردم جهان

مخابره جنبه‌های مختلف پیاده‌روی اربعین زمینه مناسبی برای ایجاد نزدیکی میان فرهنگ ایران با کشور‌های مسلمان و غیرمسلمان جهان با زبان‌های مختلف است. آن هم در شرایطی که رسانه‌های غربی تلاش دارند تا مردم جهان را به سلطه فرهنگ آمریکایی درآورند و به اسم نئولیبرالیسم و گلوبالیسم، معنویت را از جوامع انسانی بزدایند.
کد خبر: ۶۱۷۳۶۱
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۰ - 19September 2023

شبکه‌های برون مرزی پلی برای شناساندن اربعین به مردم جهانبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، پیاده‌روی اربعین تنها یک مناسک مذهبی یا عزاداری صرف نیست، بلکه یک فرهنگ به منظور احقاق حق پایمال شده مظلومان جهان هم هست و اتفاقا آزادی خواهان و مبارزان سراسر جهان علی الخصوص مناطقی مثل آمریکای لاتین که از زمان استعمار تاکنون همواره زیر ستم اروپا و آمریکا بوده‌اند و هر بار تلاش‌های آن‌ها برای رهایی از چنگ بهره کشی مستکبران به شکست انجامیده، بیش از دیگر ملت‌ها امکان ارتباط با مفاهیم عاشورایی را دارند.

از این منظر آشنایی ملت‌های آمریکای لاتین با فرهنگ ضد ستم اسلام که در قیام امام حسین (ع) در روز عاشورا متجلی شده است، می‌تواند الگویی بی‌نظیر به مردم این منطقه از جهان ارائه دهد تا در مقابل غارتگران جهان توان ایستادگی و مقاومت داشته باشند، چنانچه مردم دیگر مناطق کره ارض نیز از فلسفه قیام عاشورا برای پیشبرد مبارزات خود بهره‌مند شده‌اند. برای مثال از مهاتما گاندی نقل است که وی قیام مردم هند برای استقلال از انگلیس را با همین الگو رهبری کرد و نلسون ماندلا، رهبر سیاه پوستان آفریقای جنوبی نیز با الگوبرداری از فرهنگ عاشورا بود که توانست رژیم نژادپرست آپارتاید را در کشورش حذف کند و مردمش را از سلطه استعمار غرب برهاند.

اما مردم هند و آفریقای جنوبی با جهان اسلام به لحاظ جغرافیایی نزدیک بودند و آشنا شدن آن‌ها با فرهنگ عاشورا میسر بود، ولی منطقه آمریکای لاتین به علت فاصله بسیار زیاد نیازمند کنشگری رسانه‌ای است تا از آنچه در کشور‌های مسلمان بروز و ظهور یافته، آگاهی یابد. به همین علت است که اطلاع رسانی و معرفی پیرامون مراسم شکوهمند اربعین در شبکه «هیسپان تی وی» کمک خوبی به آشنایی مردم آمریکای لاتین با فرهنگ عاشورا و قیام ضد ظلم امام حسین (ع) ارائه می‌دهد.

از دیگر نکاتی که شاید برای مردم آمریکای لاتین زیبا باشد و به راستی در جهان مشابهی ندارد، حضور مردم غیرمسلمان در این مراسم است که دقیقا مانند مسلمانان مورد احترام و اکرام میزبانان قرار می‌گیرند؛ بنابراین اربعین ظرفیت بالایی برای کنش رسانه‌ای در میان مردم جهان دارد و «هیسپان تی وی» به خوبی می‌تواند از این ویژگی برای معرفی اسلام و ایران استفاده کند.

همچنین شبکه «پرس تی‌وی» در این ایام علاوه بر پخش زنده و تولید برنامه‌های خبری و پوششی، به نمایش آثار مستند با محوریت راهپیمایی عظیم اربعین می‌پردازد. تا به امروز مستند‌های ماندگار و جذابی درباره حضور میلیونی دوستداران اهل بیت در راهپیمایی اربعین برای شرکت در مراسم چهلم شهادت امام حسین علیه‌السلام تولید شده است که «شبکه پرس تی‌وی» با انتخاب و نمایش برخی از بهترین آثار مستند، بینندگان انگلیسی زبان خود را با جنبه‌های مختلف راهپیمایی عظیم اربعین آشنا می‌کند.

از سوی دیگر، شبکه‌های برون مرزی می‌توانند فرهنگ میان مناطق مختلف جهان را به یکدیگر نزدیک کند. مخابره جنبه‌های مختلف پیاده روی اربعین زمینه مناسبی برای ایجاد نزدیکی میان فرهنگ ایران با کشور‌های مسلمان و غیرمسلمان جهان با زبان‌های مختلف است. آن هم در شرایطی که رسانه‌های غربی تلاش دارند تا مردم جهان را به سلطه فرهنگ آمریکایی درآورند و به اسم نئولیبرالیسم و گلوبالیسم، معنویت را از جوامع انسانی بزدایند.

به بیان دیگر، فیلم‌های سینمایی، شبکه‌های خبری کشور‌های صاحب صنعت و سرمایه و دیگر رسانه‌های فرامنطقه‌ای آمریکا و اروپا، فرهنگ غربی را در جریان جهانی سازی بر دیگر ملت‌ها تحمیل می‌کنند تا غارتگری شرکت‌های چندملیتی غربی بر جهان همچنان استمرار یابد و حتی زمینه و امکان تحقق اعتراض نیز در میان مردم کشور‌های ضعیف از میان برود. امروزه تکنولوژی مدرن فضایی را در سراسر جهان ایجاد کرده تا بتواند مجموعه‌ای یکپارچه را در خدمت تفکر واحد مدیریت جهانی خلق کند؛ وضعیتی یکپارچه و هماهنگ، با یک افق، فرهنگ و تاریخ مشترک.

در عین حال، اربعین توانسته است زمینه ایجاد دوستی میان مردم کشور‌های مختلف را فراهم کند، چرا که چند روز راهپیمایی و تماشای مهمان نوازی و محبت بی‌نظیر موکب داران عراقی و ایرانی زمینه خوبی برای برقراری دوستی میان مردم سرزمین‌های مختلف فراهم می‌سازد. اربعین تنها یک مراسم مذهبی نیست بلکه در دل خود فرهنگ انسان دوستی، اکرام مهمان و یک دل شدن و یگانگی مسلمانان را به همراه دارد، آن هم علیرغم بیگانه بودن شرکت کنندگان در آن مراسم از ملیت یکدیگر.

این مراسم را می‌توان یک حرکت اجتماعی عظیم در سطح جهانی دانست که از سویی الگو‌های نوع دوستی، حمایت از مظلوم و تاختن به ستمگر را تقویت می‌کند و در سوی دیگر زمینه ساز تغییر دیدگاه به سمت معنویت و دوری از مسائل مادی جهان امروز است.

منبع: فارس

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار