در دیدار وزیر دفاع فدراسیون روسیه؛

امیر سرتیپ آشتیانی: حفظ تمامیت ارضی کشور‌های منطقه و مرز‌های بین‌المللی جزو خطوط قرمز ایران است

وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح گفت: حفظ تمامیت ارضی کشور‌های منطقه و مرز‌های بین‌المللی جزو خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران است و در این رابطه قالب پیشنهادی ۳+۳ را یک راهکار برای حل مسالمت‌آمیز مشکلات و مسائل در منطقه قفقاز می‌دانیم.
کد خبر: ۶۱۷۴۵۹
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۶ - 20September 2023

به گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس‌، امیر سرتیپ «محمدرضا آشتیانی» وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در دیدار ارتشبد «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه که صبح امروز (چهارشنبه) در ستاد وزارت دفاع برگزار شد، با اشاره به سابقه چند دهه روابط دفاعی و نظامی دو کشور اظهار داشت: همکاری‌های دفاعی و نظامی دو کشور همواره با حمایت و پشتوانه رهبران عالی‌رتبه با هدف تقویت و تحکیم ثبات و امنیت در منطقه و نظام بین‌الملل پیگیری و دنبال شده است.

امیر سرتیپ آشتیانی با اشاره به تحولات جدید بین‌المللی و تلاش کشور‌های مستقل برای ایجاد نظام چندقطبی و عادلانه در برابر رویکرد‌های یکجانبه‌گرایانه برخی از کشور‌ها افزود: رشد و توسعه سازمان‌های منطقه‌ای نظیر شانگهای و بریکس، نشانه‌هایی از تمایل کشور‌های جهان به نظام چندقطبی است.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با موفق ارزیابی کردن تجربه همکاری و مشارکت در حوزه‌های منطقه‌ای از جمله مبارزه با تروریسم در غرب آسیا، شرایط و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی را نیازمند مشارکت بر مبنای منافع متقابل و مشترک دانست و گفت: به‌طور قطع همکاری‌های دفاعی و نظامی دوجانبه در چارچوب صلح و امنیت بین‌الملل پیش خواهد رفت.

وی با اشاره به اهمیت همکاری‌های فی‌مابین در حوزه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به‌عنوان تضمین‌کننده منافع و امنیت دو کشور اظهار داشت: مقابله با چالش‌های مشترک از جمله یکجانبه‌گرایی آمریکا از موضوعات مهم و راهبردی در راستای همکاری‌های مشترک است.

امیر آشتیانی با مرور تحولات منطقه، ضمن مخالفت با هرگونه حضور نیرو‌های فرامنطقه‌ای تأکید کرد: حفظ تمامیت ارضی کشور‌های منطقه و مرز‌های بین‌المللی جزو خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران است و در این رابطه قالب پیشنهادی ۳+۳ را یک راهکار برای حل مسالمت‌آمیز مشکلات و مسائل در منطقه قفقاز می‌دانیم.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با اشاره به توافقنامه برجام و اتمام محدودیت‌های تسلیحاتی شورای امنیت در اکتبر ۲۰۲۳، اقدام جدید سه کشور اروپایی درخصوص عدم لغو تحریم‌های موشکی را نقض آشکار تعهدات اروپا ذیل برجام دانست و گفت: بیانیه مغرضانه این کشور‌ها مبنی بر عدم پایبندی ایران به تعهدات خود نیز یک دروغ بزرگ سیاسی و نشانه روشنی برای عدم اعتماد ملت ایران به آن‌هاست.

تعاملات ایران و روسیه موجب ایجاد ثبات و امنیت در منطقه است
در ادامه این دیدار، ارتشبد سرگئی شایگو ضمن تشکر از دعوت جمهوری اسلامی ایران، سطح روابط میان دو کشور جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه را در سطح بالا و راهبردی ارزیابی کرد.

وی با تأکید بر ارتقای سطح همکاری‌های راهبردی میان دو کشور، تعاملات سازنده میان ایران و روسیه را موجب ایجاد ثبات و امنیت در منطقه دانست و به تداوم همکاری‌ها و حرکت در راستای نظام چندقطبی تاکید کرد.

وی درخصوص تحولات منطقه‌ای افزود: روسیه در مسائل منطقه‌ای فعال است و همراهی کشور بزرگی همانند ایران می‌تواند به امنیت و ثبات منطقه کمک کند.

ارتشبد شایگو با استقبال از چارچوب ۳+۳ برای حل و فصل مسائل منطقه قفقاز، حضور کشور‌های منطقه به‌ویژه ایران را مورد تأکید قرار داد.

وی با حمایت و پشتیبانی از مواضع جمهوری اسلامی ایران درخصوص تحولات قفقاز، از حضور و فعالیت و کشور‌های فرامنطقه‌ای انتقاد و بر راه حل‌های منطقه‌ای با مشارکت کشور‌های منطقه و توجه به ظرفیت‌های فرهنگی، تاریخی و... تاکید کرد.

وزیر دفاع روسیه بر تداوم همکاری‌های چهارجانبه ایران، روسیه، ترکیه و سوریه در غرب آسیا و همچنین بهره‌گیری از ظرفیت‌های سازمان‌های منطقه‌ای همانند سازمان همکاری شانگهای تأکید کرد و از برگزاری اجلاس وزرای دفاع این کشور‌ها خبرداد.

در این دیدار طرفین آخرین وضعیت همکاری‌های دوجانبه دفاعی را مورد بررسی قرار دادند.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار