دلایل حمله «مشکوک» به سفارت آمریکا در بیروت

بررسی حمله اخیر به سفارت آمریکا در بیروت و تصمیم فرانسه برای بیرون آوردن سفیر و نیروهای خود از نیجر، از محورهای مورد توجه روزنامه‌های مطرح جهان عرب است.
کد خبر: ۶۱۸۷۶۲
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۹ - 25September 2023

دلایل حمله «مشکوک» به سفارت آمریکا در بیروتبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، تحلیلگران معتقدند که سخنرانی «بایدن» در سازمان ملل علیه روسیه بیشتر از آنکه نگاه‌ها را به سمت مسکو جلب کند، به سمت کارنامه سیاه واشنگتن در جنگ‌افروزی در کشورهای مختلف جهان جلب می‌کند.

روزنامه «رأی الیوم» درباره حضور «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در سازمان ملل نوشت: بایدن در حالی از سوی کشوری که ملت‌های جهان را تحریم کرده و به‌دنبال تحقق منافع خود از طریق غارت ثروت‌های آن‌هاست سخنرانی کرده است که آمریکا را پلیس جهان می‌داند و به خود حق می‌دهد با هرکسی که مقابل این کشور می‌ایستد، برخورد کند. آمریکا درآمدها و اموال کشورهای مختلف را در بانک‌های خود نگه می‌دارد و به آن‌ها به‌عنوان منابع مالی خود نگاه می‌کند. این کشورها در صورتی می‌توانند منابع خود را برداشت کنند که آمریکا اجازه دهد!

بایدن در حالی روسیه را خطری برای جهان معرفی می‌کند که خود رئیس جمهور کشوری است که برای فروش سلاح‌های بیشتر همواره در حال جنگ‌افروزی است. تنها شعاری که می‌تواند در این مرحله قابل قبول باشد، این است که اگر می‌خواهیم با رژیم صهیونیستی مبارزه کنیم، باید آمریکا را از خاورمیانه بیرون بیاندازیم.

روزنامه لبنانی «القدس العربی» در خصوص حمله اخیر به سفارت آمریکا در بیروت نوشت: جالب است که در سی و نهمین سالگرد انفجار سفارت آمریکا در بیروت مجدداً شاهد حمله یک شخص ناشناس با استفاده از سلاح کلاشینکف و شلیک ۱۵ گلوله به سمت ورودی اصلی این سفارتخانه هستیم. ما این حمله را مشکوک می‌دانیم؛ چراکه شاهد حضور نیروهای حراست و محافظ در ورودی سفارتخانه نیستیم. به‌نظر می‌رسد برخی جریان‌ها به‌ویژه رژیم صهیونیستی به ‌دنبال آن هستند که لبنان هیچ‌گاه روی ثبات و آرامش را نبیند و همچنان میدانی برای درگیری‌های بین‌المللی و منطقه‌ای باقی بماند.

آیا منطقی است که در ساعات شب، نگهبانان سفارت آمریکا ورودی اصلی این سفارتخانه در بیروت را بی‌دلیل رها کنند؟ آشفته و بی‌ثبات بودن لبنان بیش از هر طرفی دیگر، به نفع تلآویو است؛ چراکه می‌تواند از این رهگذر نقشه‌های خود را در قبال این کشور از جمله رویارویی با حزب‌الله و محاصره سیاسی آن در کنار دور نگه داشتن این حزب از قدرت سیاسی، قطع ارتباط این حزب با جریان‌های مقاومت در فلسطین و تحت فشار قرار دادن بیروت در خصوص منابع نفتی و گازی این کشور عملیاتی کند.

روزنامه «العربی الجدید» با تیتر «سفر نتانیاهو به آمریکا؛ نقطه عطف یا نمایش؟» نوشت: نتانیاهو تلاش کرد نگاه‌ها و توجهات را از مشکلات داخلی در اراضی اشغالی و اعتراضات صهیونیست‌ها نسبت به عملکرد کابینه خود در جریان سفرش به آمریکا منحرف کرده و به یک مسأله خارجی یعنی احتمال عادی‌سازی روابط با ریاض جلب کند. این اقدام نتانیاهو می‌تواند یک نمایش صرف برای انحراف افکار عمومی باشد. این در حالی است که نتانیاهو در حال حاضر با مشکلات سیاسی گسترده و پرونده‌های قضائی در اراضی اشغالی رو به رو است.

روزنامه لبنانی «الاخبار» در خصوص آمریکا نوشت: جمعیت‌های بین المللی از جمله یک جمعیت آمریکایی مجوز ورود به بحث آموزش و پرورش در لبنان را به دست آورده‌اند. هدف از این اقدامات جمعیت آمریکایی مذکور، گسترش مفاهیم مورد نظر واشنگتن در میان دانش‌آموزان لبنانی از جمله مفاهیم تسامح، ادغام آوارگان سوری در لبنان و اصطلاحات مربوط به انحرافات جنسی است.

سوالات زیادی در خصوص این عناوین مطرح شده برای آموزش به دانش‌آموزان لبنانی به‌ویژه فرهنگ تسامح به‌وجود آمده است؛ چراکه «نینا رامرز» مسئول این جمعیت آمریکایی علناً حمایت خود را از رژیم صهیونیستی و نفرت خود را از فلسطین اعلام کرده است.

روزنامه لبنانی «البناء» در خصوص فرانسه نوشت: بعد از گذشت چندین هفته، بالاخره «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد که سفیر این کشور را در کنار دیپلمات‌ها و نیروهای فرانسوی از نیجر فراخوانده است. این تصمیم پاریس به‌معنی اذعان به شکست سنگین فرانسه در آفریقا از مالی گرفته تا بورکینافاسو و نیجر است. این، پایان مرحله غارت و بردگی فرانسه در قاره آفریقاست که دستاورد آن برای پاریس جمع‌آوری و غارت ثروت‌های مستعمره‌های خود به شمار می‌رود.

روزنامه سوری «الثوره» در خصوص سفر اخیر «بشار اسد» به چین نوشت: این سفر در مرحله‌ای انجام شد که شاهد ترسیم نقشه‌های سیاسی و اقتصادی جدید در عرصه جهان هستیم. چین از سوریه به دلیل فداکاری‌هایی که در مسیر از بین بردن تروریسم و پیشبرد این مرحله از خود نشان داده قدردانی کرد.

چین مانند روسیه و تمام کشورهای ضدآمریکا به‌خوبی می‌داند چگونه به توطئه چینی‌های واشنگتن واکنش نشان داده و یک کانال دیپلماتیک در برابر سوریه باز کند. این در حالی است که آمریکا به‌شدت از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و روابط طبیعی این کشور با جهان عرب ناراحت است. امروزه واشنگتن بیش از گذشته با دیدن استقبال گسترده چین از سفر اسد به این کشور بر خود میلرزد.

روزنامه «المراقب العراقی» در خصوص ایران نوشت: وزارت اطلاعات ایران ۳۰ عملیات انفجاری که قرار بود در تهران انجام شود را خنثی کرد. هدف از این سلسله انفجارها از بین بردن توان امنیتی ایران و نشان دادن تصویر بی‌ثبات از این کشور در عرصه جهانی و همچنین گسترش ناامیدی در جامعه ایران بود. وزارت اطلاعات این کشور اعلام کرد که تجهیزات آماده شده برای این عملیات از اقلیم کردستان عراق به ایران منتقل شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها