یادداشت/ سید‌رضا صدرالحسینی

بررسی ۸ پیامد عملیات مقاومت

عملیاتی که دیروز توسط مقاومت فلسطین انجام شد پیامد‌هایی را در حوزه‌های مختلف داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی به‌دنبال خواهد داشت.
کد خبر: ۶۲۱۷۱۱
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۰ - 08October 2023

مرور و بررسی ۸ پیامد عملیات مقاومتگروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس - سید‌رضا صدرالحسینی؛ عملیات بسیار شگفت‌انگیز و قابل‌توجهی که دیروز توسط مقاومت فلسطین انجام شد حتما پیامد‌هایی را در حوزه‌های مختلف داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی به‌دنبال خواهد داشت که به‌طور خلاصه مهم‌ترین آن‌ها را می‌توان این‌گونه برشمرد:

۱- در حوزه داخلی رژیم صهیونیستی، قطعا شکاف‌ها و مصائب مختلفی برای نتانیاهو و دولتش ایجاد خواهد شد تا جایی که به اعتقاد نگارنده، دولت نتانیاهو مجبور به استعفا خواهد شد.

۲- عملیات اخیر می‌تواند باعث انسجام بیشتر و افزایش روحیه جریان مقاومت چه در داخل فلسطین و چه در منطقه شود. در داخل جریان مقاومت فلسطین، شاهد همراهی همه جریان‌های مقاومتی بودیم که دست رد به سینه جریان سازش زده و در طول یک‌دهه گذشته، مردانگی خود را در حوزه مقابله میدانی و عملیاتی با رژیم صهیونیستی به اثبات رسانده‌اند. از‌جمله این جریان‌ها می‌توان به جنبش اسلامی و گردان‌های الاقصی و همچنین عرین‌الاسود که یک جریان نوپا و مبارز از بین جوانان فلسطینی است، اشاره کرد. در مقاومت منطقه نیز در ساعات اولیه این عملیات بزرگ و دشمن‌شکن، جریان‌های مقاومت لبنان و انصارا... یمن با صدور بیانیه‌هایی نسبت به این عملیات همراهی کرده و همبستگی خود را با مقاومت فلسطین به‌طور کامل اعلام کردند.

۳- در منطقه چند موضوع مهم مورد توجه قرار خواهد گرفت که اولین آن بحث عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی است که یقینا با تاخیر جدی برای کشور‌هایی همراه خواهد بود که پیش از این در این زمینه در حال فکر کردن و تأمل بودند. عملیات اخیر، این کشور‌ها را به این فکر خواهد انداخت که رژیم صهیونیستی که در حال فروپاشی است چطور می‌تواند تمنیات آن‌ها را برآورده کند.

۴- در مورد کشور‌های عربی نیز باید بر این نکته تاکید کرد که بعضی از آن‌ها با موضوع عادی‌سازی روابط، سازگاری نشان داده و در سال‌های اخیر اقدام به عادی‌سازی روابط با رژیم‌صهیونیستی کرده‌اند به خسران اقدام انجام شده خود بیشتر پی‌خواهند برد و متوجه خیانتی می‌شوند که به جهان اسلام کرده‌اند.

۵- نکته بعدی برای مجموعه سران کشور‌های عربی است که تا‌کنون با سکوت خود به نوعی، حمایت خویش را از رژیم صهیونیستی نشان می‌دادند و همراهی لازم و واجب را نسبت به جریان‌های مقاومت فلسطین انجام نمی‌دادند و در این زمینه قصور داشتند.

۶- در حوزه بین‌المللی هم همان‌طور که در ساعات گذشته مشاهده کرده‌ایم، مجموعه حامیان رژیم صهیونیستی در آمریکا و اروپا به این مسأله واکنش منفی نشان دادند و این مسأله اثبات کرد که موضوع حمایت از حقوق بشر تفاوت قابل‌توجهی را در نظرگاه آن‌ها میان فلسطینیان (مسلمانان) و اروپاییان (غربی‌ها) دارد، به این شکل که آن‌ها سالیان سال است موضوع حقوق بشر و حمایت از کودکان و زنان را در شعار‌ها و رسانه‌های خودشان بیان می‌کنند، اما حمایتی که در ساعات اخیر از رژیم صهیونیستی علیه ملت مقاوم فلسطین انجام دادند، نشان داد که این شعار‌ها چقدر تهی و خالی از واقعیت است.

۷- اما در حوزه سیاسی به نظر می‌رسد که موضوع مقاومت به‌عنوان یکی از نقش‌آفرینان اساسی روابط بین‌الملل، یک‌بار دیگر استحکام قابل‌توجهی پیدا کرد و اثبات کرد که امروز مقاومت به‌عنوان یکی از بازیگران و نقش‌آفرینان اصلی در حوزه روابط بین‌الملل است.

۸- نکته آخر نقش‌آفرینی کشور‌های عضو جبهه مقاومت در هندسه قدرت جدید در نظام بین‌الملل است و اثبات شد که این جبهه می‌تواند با اقدامات شجاعانه خویش نقش‌آفرینی و بازیگری قابل‌توجهی را در هندسه قدرت جدید داشته باشد و به‌دنبال افزایش توانمندی‌های خویش در این رابطه باشد.

منبع: فارس

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار