استاندار اردبیل:

زنجیره توسعه باید به گفتمان و مطالبه عمومی تبدیل شود

«عاملی» گفت: ایجاد زنجیره توسعه استان باید به گفتمان و مطالبه عمومی تبدیل شود تا همه برنامه‌ها و پروژه‌ها در قالب این برنامه پیگیری شده و استان برروی ریل توسعه قرار گیرد.
کد خبر: ۶۲۷۴۵۰
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۴ - 02November 2023

به گزارش دفاع‌پرس از اردبیل، «سید حامد عاملی» استاندار اردبیل که به شهرستان خلخال سفر کرده است، عصر روز گذشته (چهارشنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه با تاکید بر لزوم توجه به مفهوم زنجیره‌های توسعه استان گفت: یکی از عمده‌ترین دلایل توسعه نیافتگی استان این است که زنجیره‌های توسعه استان به درستی شناسایی نشده و روی آن برنامه‌ریزی نشده است.

وی اضافه کرد: در اثر این وضعیت شاهد هستیم که با وجود اینکه در سال‌های گذشته منابع هزینه شده است، اما مشکل اصلی استان رفع نشده است.

استاندار اردبیل با تاکید بر اینکه ایجاد زنجیره توسعه استان باید به گفتمان و مطالبه عمومی از مسئولین در مقاطع مختلف تبدیل شود، گفت: اگر زنجیره‌های توسعه شهرستان و منطقه را درست بشناسیم و روی آن سرمایه‌گذاری کنیم، منطقه روی ریل توسعه قرار می‌گیرد.

این مسئول با تاکید بر لزوم تلاش و برنامه‌ریزی برای رشد اقتصادی، به نقش و جایگاه گردشگری در شهرستان خلخال اشاره کرد و گفت: در این راستا باید روی پروژه‌های اقامتی و تفریحی که زمینه‌ساز جذب گردشگر باشد برنامه‌ریزی کنیم.

عاملی در ادامه اجرا و تکمیل پروژه‌های پل معلق خلخال، تکمیل راه خلخال- ماسوله، کلور درام، تونل الماس را در توسعه بخش گردشگری و باز شدن پای گردشگران به شهرستان حائز اهمیت ارزیابی کرد.

استاندار اردبیل با اشاره به ظرفیت‌های ارزشمند معدنی منطقه قزل اوزن گفت: بالاترین ارزش افزوده در بخش معادن و صنایع مرتبط با آن وجود دارد و در این زمینه به دنبال این هستیم تا بهمن ماه امسال شرایط را برای اعلام آگهی اکتشاف معادن پهنه قزل اوزن فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه شهرستان خلخال از اقلیم‌های مناسب برای توسعه کشت گلخانه‌ای در استان است، بر لزوم تامین زیرساخت‌های مورد نیاز آن اعم از آب، برق و گاز تاکید کرد.

عاملی در ادامه توسعه باغ‌های مدرن سرشاخه کاری درختان گردو و توسعه استخر‌های معیشتی را از جمله اقدامات دولت برای توسعه بخش کشاورزی شهرستان خلخال ذکر کرد و گفت: توسعه هر کدام از بخش‌های گردشگری و کشاورزی تاثیرات مثبت و متقابلی بر بخش دیگر دارد به طوری که ایجاد یک مرکز گردشگری ممکن است زمینه‌ساز رونق بخش کشاورزی و شکل‌گیری مهاجرت معکوس شود.

استاندار اردبیل با بیان اینکه مسیر ارتباطی خلخال به اردبیل همان مسیر اردبیل سرچم است که ۱۳۰ کیلومتر آن در حوزه استحفاظی خلخال قرار دارد، اضافه کرد: این مسیر سریعترین و نزدیکترین مسیر ارتباطی مرکز استان به مرکز کشور است و تلاش ما چهارخطه کردن این جاده است و غیر از ۴۵ کیلومتر محدوده تونل‌ها، باقی مسیر همه تحت عملیات و پیمان قرار دارد.

وی در خصوص احداث کمربندی خلخال گفت: طبق وعده‌ای که قبلا داده بودیم ۲۰۰ میلیارد ریال به این پروژه اختصاص می‌یابد در عین حال برخی از شهروندان مخالف اجرای آن هستند و اعتقاد دارند احداث کمربندی باعث کم شدن خرید و فروش در شهر و در نهایت تشدید محرومیت خلخال خواهد شد.

عاملی درباره وضعیت پروژه راه اصلی کلور درام گفت: اوایل سال گذشته مطالبات پیمانکاران این پروژه پرداخت شد. الان هم به گفته پیمانکاران پروژه نیازمند تملک اراضی است و باید منابع به صورت نقد تامین شود تا بتوانند این اراضی را تملک کرده و پروژه را پیش ببرند. در عین حال اگر مردم منطقه حاضر باشند اراضی خود را بدهند و پول آن را در آینده دریافت کنند ما می‌توانیم این منابع را تعهد کنیم.

استاندار اردبیل تصریح کرد: در مجموع جاده کلور درام جزو برنامه‌های مهم است و امسال هم مطالبات پیمانکاران را پرداخت می‌کنیم.

عاملی در خصوص انتصاب بخشداران از بین جوانان و مباحث مطرح شه در این زمینه گفت: به انتصاب جوانان در سمت‌های مدیریتی به شدت اعتقاد داریم و این اعتقاد و باور از سر سلیقه و شعار نیست.

وی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که در بدنه دولت نیرویی که بتواند در آینده خدمتگزار مردم باشد، نداریم و نیرو‌ها بازنشسته شده اند.

این مسئول با اشاره به ۳۰ سالگی استان شدن اردبیل گفت: افرادی که در آن مقطع به کار گرفته شدند، سال آینده بازنشسته می‌شوند و از سوی دیگر ورودی نیروی انسانی هم به شدت کم شده و با کمبود شدید نیرو مواجه هستیم.

عاملی تصریح کرد: در زمینه انتصاب بخشداران و مدیران جوان نگاه ما راهبردی است و برای آینده استان به جذب این نیرو‌ها نیاز داریم و برای اینکه جوانان بتوانند برای آینده کشور و استان موثر باشند و مسئولیت سنگین خدمت به مردم بر دوش افرادی باشد که تجربه کسب کردند، این رویکرد و نگاه لازم است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص سفر ریاست جمهوری به استان گفت: در زمینه سفر استانی رئیس جمهور به اردبیل به دنبال این هستیم در این سفر بهترین استفاده را برای استان هم از نظر تامین منابع و هم اجرای پروژه‌ها داشته باشیم چرا که این سفر احتمالا آخرین سفر کاری و رسمی ایشان در این دوره خواهد بود و تلاش ما استفاده مطلوب از این فرصت است.

استاندار اردبیل در خصوص ساختمان کتابخانه خلخال گفت: مشکل اصلی این پروژه کمبود منابع است که در این زمینه فرماندار ۲۰ میلیارد ریال برای تحرک بخشی به آن اختصاص داده است.

عاملی در پاسخ به سوالی در خصوص پروژه گردشگری پل معلق ازناو گفت: مسئله مهم در این زمینه متولی‌گری منطقه ازناو است که حتما آن را تعیین تکلیف می‌کنیم ضمن اینکه باید طرح جامعی برای این منطقه وجود داشته باشد و برنامه‌های این منطقه بر اساس آن طرح پیگیری و اجرا شود.

وی با بیان اینکه اتفاقاتی که در بخش سلامت شهرستان رخ داده است طی ۱۰سال اخیر بی‌سابقه است، گفت: طی یک و نیم سال اخیر عملیات احداث درمانگاه تامین اجتماعی و درمانگاه سپاه شروع شده است. علاوه بر این بیمارستان خلخال به انواع تجهیزات از جمله سی تی اسکن، آندوسکوپی کولونوسکوپی، ماموگرافی، تجهیزات ناباروری، آمبولانس، آزمایشگاه پاتولوژی، ارتوپدی، آی سی یو مجهز شده است.

این مسئول گفت: در اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهرستان خلخال ۷۵۰ واحد جزو برنامه بود که از این تعداد ۴۱۲ واحد در حال ساخت است و بیش از ۳۰۰ واحد هم در مرحله آماده‌سازی و تامین زمین است.

استاندار اردبیل خاطرنشان کرد: در بخش آب کشاورزی پنج سد معیشتی شهرستان بلاتکلیف بود که از این تعداد یک سد به بهره‌برداری رسید.۲ سد هم تا اوایل سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و ۲ سد دیگرهم مشکلات فنی دارد که در حال برطرف کردن آن هستیم.

وی متذکر شد: باوجود کمبود منابع و امکانات و با اینکه از اعتبارات ملی هنوز مبلغی به پروژه‌ها اختصاص داده نشده است، کار‌ها پیش می‌رود و تلاش می‌کنیم با تامین زیرساخت‌های مورد نیاز شرایط توسعه شهرستان و منطقه را فراهم کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار