یادداشت/ حجت الاسلام علی شیرازی

شهیدان زیبا‌ترین الگو برای ترویج فرهنگ دینی

معرفى شایسته‌ترین الگوهاى عالَم و تبیین زندگی شهدای گرانسنگ، از جمله مهم‌ترین رسالت امروز ما برای روشن ساختن راه کمال جامعه بشری است.
کد خبر: ۶۲۹۵۵۱
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۰ - 12November 2023

شهیدان زیبا‌ترین الگو برای ترویج فرهنگ دینیگروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس ـ حجت الاسلام علی شیرازی جانشین سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع؛ در فرهنگ دینی از موضوعات مهمی مانند خداشناسی، هستی‌شناسی و انسان‌شناسی بحث می‌شود به همین دلیل باید قضایاى فلسفى و کلامى مربوط به خداشناسى، ادله و براهین آن را بخوانیم و از راه ادله و براهین قاطع، وجود خدا برایمان روشن و ثابت شود. به عبارت دیگر باید روزانه و به طور مکرر به مباحث خداشناسی توجه و در فرصت هاى مناسب به آن مراجعه کنیم و آن معلومات را در ذهن آگاه خود حاضر سازیم.

یعنی باید خداشناسى را بگونه‌ای در خود زنده و فعال کنیم که در زندگى عملى، نظم رفتارى، تکامل معنوى، اخلاقى و تعالى انسانى ما نقش ایفا کند و به کار‌ها و تلاش هاى روزانه ما جهت دهد، زیرا خداشناسی برای ما روشن می‌کند که در فرهنگ دینی، خداوند محور همه چیز و محور تمامی حقوق است؛ لذا یکى از مواردى که واژه حق درباره آن فراوان به کار مى‌رود، «حق الله» است.

در فرهنگ دینى، یک حق فراتر از حق انسان‌ها بر یکدیگر و حق طبیعت بر انسان در نظر گرفته شده که همان حق خداوند است؛ مهم‌تر این که این حق، ریشه و سرمنشأ تمامى حقوق دیگر است و اگر حق خداوند نمى‌بود، جایى براى سایر حقوق وجود نداشت، چون در فرهنگ دینى، مفهوم حق وسیع‌تر از مفهوم آن در اخلاق و حقوق است؛ البته مصادیق دیگری هم چون حق خدا بر انسان را هم شامل می‌شود.

از سوی دیگر هر اندازه هستی شناسی با آموزه‌های اسلامی انطباق بیشتری داشته باشد و در مقررات و قوانین حاکم بر آن‌ها اعمال شود، سبک زندگی انسان‌ها به اسلامی بودن نزدیک‌تر می‌شود با این توضیح که منظور ما از «انسان شناسى» این است که حقیقت، هدف از آفرینش و چگونگی کمال انسان را بشناسیم و کیفیت تحلیل هدف تکاملى و شکل گرفتن اراده و اختیار انسان را مورد بررسى قرار دهیم.

دلیل آن هم این است که چنانچه انسان را کامل و دقیق مورد بررسی قرار دهیم به خداشناسى کمک کرده ایم و با معرفت خدای حکیم و عزیز، می‌توان راه کمال انسان را هموار ساخت؛ در فرهنگ دینى، هدف از زندگى این دنیا تکامل انسان و رسیدن به مقام قرب الهى در سایه اعتقادات برحقِ دینى، عبادت و بندگى است که اوج آن به شکل شهادت در راه خدا تجلى مى کند.

بنابراین بارور شدن فرهنگ دینى با جلوه‌گر شدن ارزش هاى ایثار و شهادت به سرانجام می‌رسد لذا معرفى شایسته‌ترین الگوهاى عالَم و تبیین زندگی شهدای گرانسنگ، از جمله مهم‌ترین رسالت امروز ما برای روشن ساختن راه کمال جامعه بشری است؛ بر این اساس با تبیین، تبلیغ و پر رنگ کردن فرهنگ ایثار و شهادت، فرهنگ دین در جامعه روشن و تثبیت می‌شود.

پس باید گُل وجود شهدای سرافراز و جمال دل‌آرای ایشان را به نوجوانان و جوانان نشان داد و سیر زیباى زندگانى آن ستارگان پر فروغ را شناساند تا عطر روح‌افزای اقتدا به سیره ایشان، فضاى جامعه را معطر و مصفا سازد.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار