وزیر امور خارجه:

ایران به دنبال توسعه جنگ در منطقه نبوده و نیست

امیرعبداللهیان در دیدار با نجیب میقاتی گفت: جمهوری اسلامی ایران به دنبال توسعه جنگ در منطقه نبوده و نیست، چرا که اگر چنین بود، شرایط منطقه به طور کلی تغییر می‌کرد.
کد خبر: ۶۳۲۷۷۹
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۳ - 23November 2023

ایران به دنبال توسعه جنگ در منطقه نبوده و نیستبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در ادامه رایزنی‌ها درباره اوضاع غزه و در راستای توقف جنایات صهیونیست‌ها به بیروت سفر کرده، روز چهارشنبه اول آذر ماه با «نجیب میقاتی» نخست وزیر پیشبرد امور لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار تحولات غزه، روند آتش‌بس و تثبیت آن و نیز برخی موضوعات مرتبط با روند سیاسی لبنان و روابط دوجانبه مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت.

وزیر امور خارجه ضمن تبریک روز ملی لبنان، از نقش ارزشمند میقاتی در تحولات لبنان و روابط دوستانه بین دو کشور ایران و لبنان قدردانی کرد.

امیرعبداللهیان با اشاره به دیدار بسیار خوب اخیر میقاتی با رئیسی در ریاض، روابط ایران و لبنان و مشورت‌های مستمر دو کشور را مهم و ارزشمند خواند.

وزیر امور خارجه همچنین با اشاره به تحولات فلسطین و غزه، بر ضرورت تداوم تلاش‌های دیپلماتیک برای تحقق و تثبیت آتش‌بس کامل و تداوم آن تأکید کرد.

امیرعبداللهیان توقف تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه و استمرار آتش‌بس کامل را برای ایجاد آرامش در منطقه مهم خواند و گفت: البته چنانچه نتانیاهو افکار خود را بر کاخ سفید بقبولاند، شاهد شرایط دیگری در منطقه خواهیم بود.

وزیر امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران به دنبال توسعه جنگ در منطقه نبوده و نیست، چرا که اگر چنین بود، شرایط منطقه به طور کلی تغییر می‌کرد.

وی با تأکید بر ضرورت اصلاح رویکرد آمریکا در حمایت بی قید و شرط از رژیم صهیونیستی افزود: اگر رژیم اسرائیل برای تداوم و توسعه جنگ حرکت کند، شرایط در منطقه با مرحله قبل از آتش‌بس تفاوت زیادی خواهد کرد.

نجیب میقاتی نخست وزیر پیشبرد امور لبنان نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از روابط دوستانه دوجانبه ایران و لبنان و نیز دیدار اخیر خود با رئیس جمهور ایران و گفتگو‌های مفید انجام شده در ریاض، گسترش روابط ایران و عربستان را به نفع منطقه و نیز لبنان ارزیابی کرد.

میقاتی در خصوص فلسطین نیز با انتقاد از رویکرد دوگانه برخی کشور‌ها و مجامع بین‌المللی و حقوق بشری نسبت به تحولات غزه، گفت: سؤال اساسی این است که حقوق بشر کجاست!

وی افزود: لبنان از زمان نکبت فلسطین یعنی ۷۵ سال قبل تاکنون در کنار قضیه فلسطین است، چون فلسطین را قضیه حق می‌دانیم و نباید اجازه داد قدرت بر حق غلبه پیدا کند.

میقاتی همچنین از نقش ارزشمند ایران در ۴۵ روز گذشته در خصوص فلسطین و تلاش ایران برای کنترل و پایان بحران و عدم گسترش جنگ و تقویت ثبات در منطقه در کنار حمایت ایران از قضیه فلسطین و مردم مظلوم آن تقدیر و تشکر کرد.

وی مرحله بعد از آتش‌بس را مهم توصیف کرد و افزود: لازم است برای تثبیت و تقویت ثبات در منطقه تلاش کنیم.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها