مرمت مسجد جامع ساوه به پایان رسید

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ساوه گفت: عملیات اجرایی مرمت مسجد جامع این شهرستان با ۱۰ میلیارد ریال اعتبار به اتمام رسید.
کد خبر: ۶۳۵۳۱۲
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰ - 04December 2023

مرمت مسجد جامع ساوه به پایان رسید«رضا ایاز» رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ساوه در گفت‌.گو با خبرنگار دفاع‌پرس در اراک، از اتمام مرمت مسجد جامع ساوه خبر داد و اظهارداشت: در این مرحله از عملیات، سقف این مسجد سبک‌سازی، اندود و کاهگل و همچنین قسمتی از دیوراه‎‌های جانبی مرمت شده است.

وی افزود: مسجد جامع ساوه دارای دوره‌های ساخت متنوعی در طول تاریخ اسلام است، برخی یافته‌ها نشان از قدمت یک هزارساله آن بوده به گونه‌ای که آثاری از دوره آل بویه تا صفوی در آن دیده می‌شود.

ایاز گفت: به عقیده کارشناسان میراث فرهنگی احتمال می‌رود مسجد جامع ساوه بر بنای قدیم‌تری ساخته شده است به این معنی که از مصالح مسجد قدیمی‌تر یا بنای قدیمی‌تری مانند آتشکده در معماری مسجد شبستانی استفاده شده و در واقع ۱۷ لایه تاریخی در داخل گنبدخانه و فضای همجوار آن گواهی بر این مدعا است.

وی ادامه داد: این مسجد در دوره‌های مختلف تاریخی با اضافه شدن تزئینات و معماری خاص هر دوره همچنان به حیات و کارکرد اصلی خود ادامه داد، در دوران پهلوی اول با توجه به رونق مناطق و مساجد مرکز شهر ساوه از جمله مجموعه مسجد انقلاب، به دلیل تراکم جمعیت و مراکز اقتصادی حول آن، برگزاری آئین‌های مذهبی از جمله نماز جمعه از مسجد جامع به مسجد انقلاب واقع در میدان انقلاب این شهر منتقل شد، پس از دوره آل بویه و استقرار سلجوقیان، عملیات ساخت ایوان‌سازی و مناره در مسجد جامع ساوه نیز آغاز شده و واقع از قرن ۶ هجری این مسجد دارای ایوان، گنبد، گنبدخانه و مناره شده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار