معاون رئیس جمهور در امور مجلس مطرح کرد؛

ارتباط گسترده و عمیق دولت با دانشگاه و نخبگان/ دولت با قوت کنترل و کاهش تورم و نقدینگی را در دستور کار دارد

«حسینی» گفت: دولت ارتباط گسترده و عمیقی با دانشگاه و نخبگان دارد و در مقایسه با ۱۲ دولت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، بیشترین اعضای هیات عملی در این دولت حضور دارند و رئیس جمهور هم همواره تاکید دارند که دولتمردان علاوه بر ارتباط با مردم کوچه و بازار، باید با اساتید، صاحب نظران، دانشجویان و نخبگان در ارتباط باشند.
کد خبر: ۶۳۵۹۲۱
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۰ - 06December 2023

ارتباط گسترده و عمیقی دولت با دانشگاه و نخبگان/ دولت با قوت کنترل و کاهش تورم و نقدینگی را در دستور کار دارد/ نرخ بیکاری کاهش یافته استبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «سید محمد حسینی» معاون رئیس جمهور در امور مجلس در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی قم، ضمن تبریک روز دانشجو، با بیان اینکه با محافل دانشجویی مانوس بوده و هیچ موقع ارتباطش با دانشگاه و دانشجویان قطع نشده است، در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان که چرا مسئولان فقط در روز دانشجو و انتخابات به یاد دانشجو می‌افتند، اظهار داشت: حضور در جمع دانشجویان و باز کردن گره‌های ذهنی و پاسخ به سوالات و شبهاتی را که با آن مواجه هستند، جزوی از وظایف و تکالیف خود می‌دانیم و ضرورت دارد همگان با چنین رویکردی با جوانان و دانشجویان گفت‌وگو کنند.

معاون رئیس جمهور در امور مجلس تاکید کرد: اعضای دولت در طول سال با دانشجویان ارتباط دارند و اخیراً هم با همت بسیج دانشجویی در هفته بسیج، در یک روز ۱۳ عضو دولت در دانشگاه‌ها نشست دانشجویی داشتند که در نوع خود بی‌سابقه است. شخصا در ۲۵ ماه گذشته در ۷۵ دانشگاه در نشست و اجتماع دانشجویان و اساتید شرکت داشتم و در پاییز سال گذشته که فضای برخی دانشگاه‌ها متشنج بود و در شرایطی که حتی بعضاً مسئولین دانشگاه هم حاضر به همراهی نبودند، به جمع دانشجویان رفته و با آنان گفت‌وگو داشتم.

حسینی گفت: دولت ارتباط گسترده و عمیقی با دانشگاه و نخبگان دارد و در مقایسه با ۱۲ دولت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، بیشترین اعضای هیات عملی در این دولت حضور دارند و رئیس جمهور هم همواره تاکید دارند که دولتمردان علاوه بر ارتباط با مردم کوچه و بازار، باید با اساتید، صاحب نظران، دانشجویان و نخبگان در ارتباط باشند.

وی برخورداری دانشجو از دانش و بینش سیاسی و داشتن تحلیل از شرایط و تحولات جهانی را حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: اگر دانشجو بینش سیاسی داشته باشد، کسی نمی‌تواند او را تحت تاثیر القائات سیاسی کاذب و نادرست قرار داده و از دانشجو برای اهداف سیاسی خود سوءاستفاده کند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور تاکید کرد: دانشجوی تراز انقلاب، حق طلب، مبارز، منصف، فعال، پرسش‌گر و مطالبه‌گر است و انتخابات اسفند امسال فرصت مناسبی است که دانشجویان از مسئولین و نامزد‌های مختلف دعوت کنند و از آن‌ها درباره برنامه‌هایی که برای کشور دارند و کار‌هایی که تاکنون انجام داده‌اند، سوال کنند.

حسینی خطاب به دانشجویان تاکید کرد: اطمینان داشته باشید که دولت با تمام توان مشغول کار و خدمت است و اقدامات و فعالیت‌های بی‌وقفه رئیس جمهور و دولت سیزدهم با گذشته قابل مقایسه نیست؛ البته همان‌طور که اشاره شد، در اطلاع‌رسانی ضعف داریم که امیدواریم اساتید و دانشجویان با احساس مسئولیت در جبران این خلاء کمک کنند.

معاون رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره گرانی و تورم، اظهارداشت: مشی و مرام رئیس جمهور این نیست که مانند برخی از روسای جمهور دوره‌های گذشته، مدام از نابسامانی شرایطی که دولت را تحویل گرفته سخن بگوید؛ اما واقعیت این است که متاسفانه به‌دلیل نبود تحرک لازم و رخوت و سستی و ترک فعل‌های متعدد، کاستی‌ها و کمبود‌های فراوانی به این دولت به ارث رسیده است؛ به‌نحوی که تنها در یک نمونه در شهریور سال ۱۴۰۰ مبلغ کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومان بود و در چنین شرایط نامناسبی دولت تلاش کرده است تا با افزایش در آمد‌های کشور از جمله فروش نفت با دور زدن تحریم‌ها، شناسایی و اخذ مالیات از کسانی که فرار مالیاتی داشته‌اند و فعال کردن حوزه سیاست خارجی و مبادلات تجاری، درآمد‌های کشور را افزایش دهد تا کسری بودجه جبران شود.

معاون رئیس جمهور در امور مجلس گفت: دولت در حوزه سیاست خارجی، سیاست متوازن و همسایگی را در دستور کار خود قرار داد و با پیوستن به ۲ سازمان مهم اقتصادی «شانگ‌های» و «بریکس» و بالغ بر ۲۴ سفر خارجی رئیس‌جمهور، زمینه افزایش حجم و سطح روابط سیاسی و اقتصادی را فراهم کرد. این دولت برخلاف گذشته، به دوگانه نادرست میدان و دیپلماسی دامن نزد و سیاست خارجی را با عزت، حکمت، اقتدار و صلابت به جلو برد.

حسینی خاطرنشان کرد: دولت می‌تواند منابع و درآمد‌هایی که به‌دست آورده را برای کسب رضایت مقطعی بین مردم توزیع کند؛ اما این دولت با آینده‌نگری، ضمن حمایت از معیشت و اقتصاد اقشار مختلف، اجرای طرح‌های کلان و پیشران در حوزه‌های مختلف را در دستور کار خود قرار داده است که از آن جمله می‌توان به تکمیل فاز ۱۱ پارس جنوبی اشاره کرد که حدود ۲۰ سال به نتیجه نرسیده بود و با همت متخصصان ایرانی به بهره‌برداری رسید و می‌تواند سالانه ۵ میلیارد دلار درآمد داشته باشد. همچنین در زمینه آبرسانی، طرح‌های بزرگی در استان‌های مختلف اجرا کرده و طرح انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان را با جدیت پیگیری می‌کند.

معاون رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دولت با قوت کنترل و کاهش تورم و نقدینگی را در دستور کار خود دارد، اظهارداشت: اگر چه نرخ تورم با اقدمات دولت تاحدودی کنترل وکاهش یافته است؛ اما باید توجه داشت که اگر یک دهه رشد اقتصادی منفی و یا زیر یک درصد و رشد نقدینگی و تورم چند سال پیاپی بی‌سابقه باشد، برای جبران آن لازم است تا چند سال مداوم رشد اقتصادی بالا مثلا ۸ درصد داشته باشیم و دولت با افزایش درآمد‌های کشور و فعال کردن واحد‌های تولیدی تعطیل و نیمه‌تعطیل، با قوت در این مسیر گام بر می‌دارد و تاکنون بالغ بر شش هزار واحد تولیدی احیاء شده است.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با اشاره به توطئه‌های دشمنان برای آسیب زدن به اقتصاد کشور، گفت: دشمنان همچنان که در حوزه فرهنگی و تبلیغی فعال هستند، در بخش اقتصادی نیز در تلاش هستند تا خسارت وارد کنند و بخش مهمی از اتفاقات سال گذشته جنگ اقتصادی بود و در مقابل دولت مصمم است تا با اقدامات ایجابی، شرایط را بهبود بخشد و از طرفی جلوی رانت و فساد را بگیرد و در این راستا بازرسی ویژه رئیس جمهور، با جدیت گزارش‌های تخلفات را مورد رسیدگی قرار داده و با آن برخورد می‌کند و در این زمینه دولت پیشگام است؛ در حالی‌که در گذشته مورد داشتیم که تا آخرین لحظه از مدیران فاسد حمایت می‌شد، تا اینکه در محل کار دستگیر و روانه زندان می‌شد!

حسینی با اشاره به مشکل بیکاری فارغ‌التحصیلان، گفت: بر اساس آمار رسمی، نرخ بیکاری کاهش یافته است و در این زمینه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه کمی و کیفی آن‌ها در دستور کار است و وزارتخانه‌هایی مانند نفت، صمت، بهداشت و نیرو مکلف شده‌اند از این شرکت‌ها حمایت و از ظرفیت آن‌ها استفاده کنند و به جای واردات بی‌رویه، خریدار محصولات دانش‌بنیان باشند.

معاون رئیس جمهور در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان درباره وجود اختلاف در تیم اقتصادی دولت، اظهار داشت: تصمیمات اقتصادی دولت در جلسات شورای اقتصادی و دولت اتخاذ می‌شود و پس از جمع‌بندی به مرحله اجرا در می‌آید؛ البته ممکن است در مرحله بررسی، اختلاف‌نظر‌های کارشناسی وجود داشته باشد؛ اما وقتی به جمع‌بندی برسند، همه از آن حمایت کرده و به اجرای آن کمک می‌کنند؛ لذا نمی‌توان اختلاف‌نظر کارشناسی در مراحل اولیه را به معنای نبود صدای واحد در تیم اقتصادی دولت تعبیر کرد.

حسینی با اشاره به سخنان نماینده دانشجویان پزشکی، گفت: دولت توجه خاصی به حوزه بهداشت و درمان دارد و در همین مدت چندین بیمارستان بزرگ در مناطق مختلف کشور افتتاح و در خدمت مردم قرار گرفته است؛ در حالیکه مراسم کلنگ‌زنی بعضی از این طرح‌ها مثل بیمارستان شهریار، ۳۴ سال قبل انجام شده است؛ اما در این دولت، با همت والا و اختصاص اعتبارات لازم و با تلاش شبانه‌روزی تکمیل شدند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور در پاسخ به انتقاد از انفعال دولت در مقابل مجلس به‌ویژه در خصوص استیضاح «فاطمی امین» و برکناری معاون وزیر کشور، گفت: دولت در چارچوب وظایف خود با تاکید بر همدلی و همگرایی عمل می‌کند و مجلس هم وظایف و مسئولیت‌هایی برعهده دارد و اگرچه شاکله و کلیت مجلس نیرو‌های دلسوز و انقلابی هستند؛ اما براساس تشخیص خود عمل می‌کنند. در رابطه با برکناری معاون وزیر کشور هم باید گفت که گاهی اوقات برای اینکه تنش ایجاد نشود و فضای کشور آرام باشد، باید در برخی موارد مصلحت بزرگ‌تر را در نظر گرفت.

حسینی تصریح کرد: مردم توقع دارند قوای سه‌گانه و نهاد‌های انقلابی با روحیه همگرایی کار‌های بزرگی در رفع مشکلات انجام دهند. دولت سیزدهم همچنین بر مبنای مسئله محوری حرکت می‌کند و برنامه تحول دولت و برنامه هفتم را براساس رفع مشکلات اساسی و غلبه بر چالش‌ها تدوین کرده است.

معاون رئیس جمهور درباره میدان دادن به جوانان و دانشجویان، گفت: دولت سیزدهم از نظر رویکرد جوان‌گرایانه و استفاده از جوانان نخبه و دانشگاهی قابل مقایسه با گذشته نیست؛ البته نباید نگاه افراطی داشت؛ لذا دولت معتقد است که هم باید از نیرو، نشاط، ابتکار و خلاقیت جوانان و هم از تخصص و تجربه پیشکسوتان استفاده کرد؛ چراکه نمی‌توان سرمایه‌های انسانی که بزرگترین سرمایه یک کشور است را کنار گذاشت و هم‌اکنون چند عضو مهم دولت از جوانان دهه شصت و هفتاد هستند.

حسینی به دانشجویان توصیه کرد تا خود را به علم و دانش و ایمان و تقوی مجهز کنند و همچنان که نسل قبل با ایثار و فداکاری توانست دشمن متجاوز را عقب رانده و کشور را در مسیر پیشرفت قرار داد، آن‌ها هم با مهارت و دانش افزون‌تر بتوانند در این مسیر شتاب ایجاد کنند.

در این نشست دانشجویی، نماینده تشکل جامعه اسلامی، نماینده بسیج دانشجویی، نماینده جامعه اسلامی واحد پردیسان، نماینده کانون رستا حجاب و عفاف و نماینده علوم پزشکی و نماینده انجمن علمی حقوق در سخنانی دیدگاه‌ها، انتقادات و سوالات خود را در محور‌های توجه به اصلاح وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم، تقویت حوزه اطلاع‌رسانی دولت، نبود صدای واحد در تیم اقتصادی، توجه به نخبگان، انفعال دولت در قبال مجلس، دخالت نمایندگان در امور اجرایی، محدودیت‌های بیمه در حوزه سلامت، جوان‌گرایی، تقویت بودجه کانون‌های فرهنگی و توجه به کانون خانواده بیان کردند.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار