ناامید شدن صدام از بازپسگیری خرمشهر به واسطه فداکاری سه تخریبچی

سه تن از نیرو‌های تخریبچی مامور انفجار پلی شدند که تنها امید صدام بود.
کد خبر: ۶۳۸۱۸۸
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۳ - 17December 2023

ناامید شدن صدام از بازپسگیری خرمشهر به واسطه فداکاری سه تخریبچیبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، عملیات الی بیت المقدس در اردیبهشت سال ۱۳۶۱ با هدف آزادسازی خرمشهر در محور جنوب آغاز شد و سه هفته به طول انجامید که در نتیجه آن خرمشهر پس از ماه‌ها اشغال آزاد شد. عراق با هدف بازپسگیری مناطق از دست رفته پاتک سنگیی را در یکم خرداد ۱۳۶۱ آغاز کرد که برای پیشروی با مانعی رو به رو شد که سرنوشت جنگ را تغییر داد. جعفر جهروتی زاده از رزمندگان باسابقه دفاع مقدس و فرمانده تخریب لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص) به بیان خاطره عملیات سه نیروی تخریبچی پرداخته است که در ادامه به ان اشاره شده است.

مرحله دوم عملیات بیت المقدس که شروع شد به دژ کوهسواری رفتیم و مرحله سوم از دژ مارد به آنور جاده شلمچه رفتیم و در خاکریزی که نزدیک نهر خین بود مستقر شدیم. بحث محاصره دوباره خرمشهر بود و حاج احمد متوسلیان قبلش به ما گفته بود باید ماموریتی انجام بدهی و تنها راه مواصلاتی عراق را قطع کنید.

قبل از اینکه حاج احمد صحبتی کند ما تیمی برای کار‌های اضطراری به عنوان تیم ویژه تشکیل دادیم. مسوول آن‌ها نیز حسین زارعی بود. آنشب آتش دشمن بسیار زیاد بود به طوری که اصلا نمی‌توان تصور کرد، آنقدر که نزدیکترین نقطه به خود را نمی‌توانستیم ببینیم. عراق هرچه امکانات آن طرف آب داشت در منطقه کوچکی که طول و عرض بسیار کمی داشت به کار گرفته بود و آتش می‌کرد. آن شب بچه‌ها فداکاری کردند و با اینکه خط هم کامل شکسته نشده بود، ولی به هر شکل کار را انجام دادند در حالی که باقی نیرو‌ها یا شهید و یا زخمی شده بودند.

شهید حسین ظاهری، رضا اردستانی و رضا انور سه نفری بودند که به پل رسیدند و نتوانستند مواد گذاری کنند، چون قبل از اینکه بیایند عقب عراق آتش ریخت و پل منفجر شد. با این وجود کار بزرگی این سه نفر انجام دادند که وقتی پل منفجر شد عراق از همه چیز ناامید شد. ۹ هزار سرباز عراقی در خرمشهر محاصره بودند و عراق امید داشت بتواند آن‌ها را نجات بدهند و در عین حال خرمشهر را دوباره بگیرد که نتوانست.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار