معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان:

مردم فلسطین نیاز به قیم ندارند

باقری گفت: مردم فلسطین نیاز به قیم ندارند، لذا اگر بخواهیم صلح و ثبات در منطقه غرب آسیا برقرار شود، باید نگاه و اولویت و نظر مردم فلسطین مبنا باشد.
کد خبر: ۶۳۸۸۹۸
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۶ - 18December 2023
مردم فلسطین نیاز به قیم ندارندبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، کنفرانس رسانه‌ای علی باقری کنی معاون سیاسی وزارت امور خارجه در توکیو برگزار شد.
 
باقری در ابتدا با اشاره به ظرفیت‌های متنوع ایران و ژاپن، این دو کشور را دو رکن مهم ثبات در قاره آسیا عنوان کرد.
 
معاون وزیر امور خارجه ایران، ضمن اشاره به اهمیت تشریک مساعی دو کشور در ارتقای صلح و ثبات منطقه‌ای و بین المللی گفت: ایران به عنوان یکی از منابع بزرگ انرژی جهانی و ژاپن به عنوان یک قدرت صنعتی به یکدیگر نیاز متقابل دارند.
 
وی افزود: در دیدار‌هایی که طی دو روز با مقامات ژاپنی خواهم داشت تلاش می‌کنیم زمینه‌های توسعه روابط را مورد گفتگو قرار دهیم.
 
علی باقری در بخش دیگری از سخنانش گفت جنایت علیه مردم غزه همان طور که دبیر کل سازمان ملل به درستی عنوان کرده، هم تهدید علیه صلح و امنیت بین المللی و هم نسل کشی آشکار است.
 
وی افزود: بازیگران بین المللی باید از همه ظرفیت‌های خود برای توقف نسل کشی در غزه استفاده کنند تا جنایت در غزه پایان پذیرد؛ محاصره ظالمانه علیه مردم غزه پایان یابد؛ کمک رسانی به مردم غزه بدون قید و شرط آغاز شود؛ و با کوچاندن اجباری مردم در داخل غزه و از غزه مقابله شود.
 
معاون وزارت امور خارجه کشورمان اظهار داشت: تنها مردم فلسطین هستند که می‌توانند و باید درباره آینده خودشان تصمیم بگیرند. مردم فلسطین نیاز به قیم ندارند، لذا اگر بخواهیم صلح و ثبات در منطقه غرب آسیا برقرار شود، باید نگاه و اولویت و نظر مردم فلسطین مبنا باشد، زیرا حلقه مفقوده در طرح‌ها و الگو‌های حل مساله فلسطین که تا کنون طی ۷۵ سال به نتیجه نرسیده غیبت مردم فلسطین برای تعیین سرنوشت خودشان است.
 
باقری گفت: دنیا برای یک بار هم که شده باید به نظر مردم فلسطین اهمیت دهد و اجازه دهد آن‌ها خود برای آینده خودشان تصمیم بگیرند و در این چارچوب جمهوری اسلامی ایران از هر تلاشی حمایت می‌کند.
 
معاون وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: دولت یمن اعلام کرده که تا زمانی که صهیونیست‌ها به جنایت علیه مردم غزه ادامه دهند تلاش خواهد کرد از کمک رسانی به اسرائیل جلوگیری کند. آن‌ها یک بازیگر مستقل در صحنه بینالمللی هستند که وفق تشخیص خود عمل می‌کنند و لذا مرتبط کردن اقدامات آن‌ها به دیگران درست نیست.
 
وی در پاسخ به سوالی در خصوص انتظار ایران از ژاپن در ارتباط با جنگ غزه، ضمن مهم شمردن رأی ژاپن به قطعنامه مجمع عمومی در مورد توقف تهاجم به غزه گفت: طبیعی است که دولت ژاپن با توجه به نقش و جایگاه بینالمللی خود برای توقف جنگ در غزه تلاش کند، لذا انتظار این است که مادامی که رژیم صهیونیستی به جنایت علیه مردم غزه ادامه می‌دهد دیگر کشور‌ها در مناسبات خود با اسرائیل تجدیدنظر کنند.
 
وی افزود: همان طور که ژاپن به درستی به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل رأی داد، می‌تواند از دیگر ظرفیت‌های بین المللی خود هم برای توقف این نسل کشی در غزه استفاده کند.
 
باقری در رابطه با سوالی در خصوص عملیات حماس و سایر گروه‌های مقاومت در روز ۷ اکتبر گفت: اقدام حماس در روز ۷ اکتبر یک اقدام در خلأ و اولیه نبود. اقدام حماس در پی ۷۵ سال اشغالگری و تجاوز و جنایت و اقدامات غیرقانونی صهیونیست‌ها اتفاق افتاد. اقدام حماس پس از ۱۶ سال محاصره ضد انسانی و ظالمانه صهیونیست‌ها علیه باریکه غزه بوقوع پیوست. اقدام حماس پس از بازداشت و زندانی کردن حدود شش هزار فلسطینی توسط صهیونیست‌ها انجام شد.
 
وی افزود: کدام ملت در روی زمین وجود دارد که برای زندگی کردن باید به تونل پناه ببرد؟ کدام یک از زنان و کودکان فلسطینی که در ۲ ماه گذشته کشته شده‌اند خلبان جنگنده یا راننده تانک بوده‌اند؟! آنچه امروز در غزه شاهد آن هستیم یک جنایت علیه بشریت و یک نسل‌کشی تمام عیار است و جرم مردم غزه این است که می‌خواهند از موجودیت، هویت و حیثیت خود به عنوان یک ملت دفاع کنند.
 
معاون وزیر خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص تنزل جایگاه آمریکا و نظم جدید گفتند: قطعاً پس از پایان جنگ در غزه ما شاهد یک نقشه راهبردی، سیاسی و امنیتی جدید در منطقه خواهیم بود که در آن نقشه مقاومت بعنوان یک بازیگر غیرقابل انکار وجود دارد. مقاومت یک رکن اصلی و غیر قابل انکار ثبات منطقه است و در جای جای منطقه حضور و نقش آفرینی خواهد داشت.
 
انتهای پیام/ 241
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار