یادداشت/ محسن رضایی

دستیابی یمن به دانش نظامی و ارتقای قدرت بازدارندگی

یکی از مهم‌ترین پیامد‌های جنگ هشت ساله عربستان علیه یمن، دستیابی یمنی‌ها به دانش نظامی و ارتقای قدرت بازدارندگی است که امروز خود را به سطحی رسانده‌اند که امکان تولید تجهیزات را دارند.
کد خبر: ۶۴۰۶۳۶
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۳:۰۶ - 27December 2023

دستیابی به دانش نظامی و ارتقا قدرت بازدارندگی یمنگروه اخبار داخلی دفاع‌پرس- محسن رضایی کارشناس مسائل خاورمیانه؛ در هفته‌های اخیر موضوع حمله یمنی‌ها به کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌هایی که به سمت اراضی اشغالی حرکت می‌کنند به تیتر اول خبر‌های رسانه‌های دنیا و همچنین به یکی از اولویت‌های مهم حامیان رژیم صهیونیستی جهت مواجهه تبدیل شد.

دولت آمریکا در ادامه اتهام‌زنی‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران، مدعی شد که ایران در حمله یمنی‌ها به کشتی‌های اسرائیلی دست دارد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از پایان کنفرانس بین‌المللی تهران درخصوص فلسطین به این ادعا‌ها پاسخ داد.

نکته نخست در اظهارات امیرعبداللهیان، تأکید بر استقلال یمنی‌ها در تصمیم‌سازی‌ها از جمله در سیاست خارجی بود. در ادامه نیز امیرعبداللهیان تأکید کرد که «جمهوری اسلامی ایران هیچ گروه نیابتی در منطقه ندارد. این گروه‌های نیابتی که آمریکا از آن‌ها یاد می‌کند، گروه‌های واقعی هستند که در راستای امنیت ملی، استقلال و منافع ملی کشورشان و امنیت منطقه اقدام می‌کنند.» در واقع، راهبرد مهم جمهوری اسلامی ایران این است که دخالتی در تصمیم‌سازی‌های متحدان غیر دولتی و دولتی خود انجام نمی‌دهد و به طور خاص درباره یمن نیز به استقلال دولت نجات ملی مستقر در صنعا باور دارد.

نکته دوم در اظهارات حسین امیرعبداللهیان این بود که یمنی‌ها براساس تجربه‌ای که طی هشت سال جنگ با عربستان سعودی تجربه کرده‌اند، دانش نظامی خود را به سطحی رسانده‌اند که امکان تولید تجهیزات را دارند. یکی از مهم‌ترین پیامد‌های جنگ ۸ ساله عربستان علیه یمن نیز دستیابی به دانش نظامی و ارتقا قدرت بازدارندگی بود و همین شاخصه نیز عامل مهمی برای تلاش ریاض در جهت خروج از باتلاق یمن بود. وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در این زمینه عنوان کرد: «یمنی‌ها خودشان امکانات بالایی دارند، موشک و پهپاد دارند تجهیزات نظامی قوی در داخل یمن در اختیارشان است. این یک تصمیم کاملاً یمنی در دفاع و حمایت از غزه است. از این رو، این اتهام آمریکا علیه ایران بی اساس است.»

نکته سوم نیز در اظهارات حسین امیرعبداللهیان، انتقاد از اقدام آمریکا در ایجاد ائتلاف دریایی در دریای سرخ بود. آمریکا طی حدود ۸۰ روز جنگ رژیم صهیونیستی علیه باریکه غزه، از این رژیم به صورت همه‌جانبه حمایت کرد. ادعای آمریکا نیز این است که با اقدام یمنی‌ها، رژیم صهیونیستی مورد تهدید قرار گرفته و امنیت آن به خطر افتاده است و با تشکیل ائتلاف دریایی نیز امنیت صهیونیست‌ها افزایش پیدا خواهد کرد. حسین امیرعبداللهیان با انتقاد از این اقدام دولت آمریکا، به دو نکته اشاره کرد؛ اول اینکه اگر آمریکا دست از حمایت از رژیم صهیونیستی بردارد، منطقه غرب آسیا امن‌تر خواهد شد و نیازی به ائتلاف نیست.

دوم اینکه راهکار ایجاد ائتلاف در دریای سرخ نیست، راهکار متوقف کردن ریختن خون سرخ زنان، کودکان و غیرنظامیان غزه و کرانه باختری فلسطین است. آمریکایی‌ها قبل از اینکه بخواهند برای ایجاد ائتلافی که نتیجه آن هم کمکی به وضعیت نخواهد کرد، تلاش کنند، باید دست از نسل‌کشی، جنایت جنگی، محاصره انسانی و کوچ اجباری ساکنان غزه و در آینده در رویا‌های رژیم جعلی اسرائیل به مناطقی در مصر و اردن بردارند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار