معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

هنوز ادبیات با بدنه جامعه ارتباط خوبی ندارد

احمدوند با بیان اینکه هنوز ادبیات با بدنه جامعه ارتباط خوبی ندارد، گفت: امیدواریم جایزه جلال آل احمد شرایط احیای ادبیات مبتنی بر تعهد و ارمان‌طلبی را در جامعه احیا کند.
کد خبر: ۶۴۰۹۱۱
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۳ - 27December 2023

هنوز ادبیات با بدنه جامعه ارتباط خوبی نداردبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، اختتامیه «شانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد» و جشن یکصد سالگی تولد جلال آل احمد با عنوان «یک قرن جلال» با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گلعلی بابایی دبیر جایزه، یاسر احمدوند معاون فرهنگی و جمعی از نویسندگان و اهالی قلم در تالار وحدت برگزار می‌شود.

احمدوند با بیان اینکه دبیرخانه جایزه جلال و هیئات علمی این رویداد در دوره شانزدهم کار دقیقی را انجام داده‌اند، اظهار داشت: نسبت ادبیات و انسان در جهان امروز نیاز به یک ارزیابی دارد و تردیدی نیست ادبیات لزوما و الزاما متعهد است. اکنون در جهان ادبیات دو تهدید عمده را در پیش دارد؛ تهدید اول مربوط به مسئله فراموشی لذت متن است. در این جهان دریافت، جایگزین آموختن شده است.

وی با تاکید براینکه ارتباط با متن برقرار نمی‌شود و این یک آسیب جدی است لذا نسبت انسان با کلمه دچار آسیب می‌شود، تصریح کرد: آسیب دیگر ادبیات از بین رفتن یا تهدید قوه خیال‌پردازی انسان معاصر است؛ از ویژه‌ترین قوای انسان ارمان‌طلبی و خیال‌ است؛ وقتی مرزهای خیال از بین می‌رود و با تکنولوژی تصویر می‌شود، قوه خیال از بین می‌رود. اینجاست که ادبیات مبتنی بر اجتماع و نیاز و اهمیت انسان، اهمیت پیدا می‌کند.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد جای جلال آل احمد را خالی دانست و تاکید کرد: امیدواریم جایزه جلال شرایط احیای ادبیات مبتنی بر تعهد و ارمان‌طلبی را در جامعه احیا کند؛ هنوز ادبیات با بدنه جامعه ارتباط خوبی ندارد. چنین جایزه‌هایی باید شرایطی فراهم کند تا زمینه ارتباط نویسندگان با اجتماع فراهم شود.

ادامه دارد... 

نظر شما
پربیننده ها