یادداشت/ سمیراالسادت امامی

زنده نگه داشتن یاد حماسه‌ها، سپری در برابر ایجاد و شکل گیری فتنه‌های جدید

بدیهی است که زنده نگه داشتن نام روز‌ها و یاد حماسه‌هایی که هر کدام در مقطعی خاص، خاکریزی حساس بوده‌اند در برابر انحراف مسیر انقلاب، جهادی با ارزش است.
کد خبر: ۶۴۱۲۵۰
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۱ - 30December 2023

گروه استان‌های دفاع‌پرس ـ «سمیراالسادت امامی» نویسنده و استاد دانشگاه؛ بار‌ها و بار‌ها شنیده و به تجربه دریافته‌ایم که هیچ اتفاقی در این دنیا اتفاقی نیست چراکه تمام جهان خلقت برپایه نظم و حکمت الهی بنا شده است.

هیچ حادثه‌ای به ناگاه و بی دلیل حادث نمی‌شود و هیچ روز و مکانی بی دلیل با نامی بزرگ همراه و شناخته نشده و نخواهد شد باور این مفاهیم برای ما مردم ایران که در بزنگاه مهم تاریخی در حساس‌ترین مکان‌ها و زمان‌ها فرصت حیات یافته ایم آنقدر تکرار و تجربه شده که جای تردید برایمان باقی نمی‌ماند و بدیهی است که زنده نگه داشتن نام روز‌ها و یاد حماسه‌هایی که هرکدام در مقطعی خاص، خاکریزی حساس بوده اند دربرابر انحراف مسیر انقلاب، جهادی باارزش است.

انسان دارای نسیان، اگر از یادآوری وقایع مهم غافل شود و اگر بازگو کردن تاریخ را کنار بگذارد، ناگزیر و ناچار از تکرار آن خواهد بود.

در تجربه سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان مهم‌ترین و تنها قیام مردمی به ثمر نشسته و ادامه یافته در قرن‌های اخیر سرزمین مان، دست کم در هر دهه شاهد بروز فتنه‌ای بودیم که طراحانش با دقت و صرف زمان و هزینه بسیار، ابتدا به رفع ایرادات و نواقص تلاش قبلی شان پرداخته و سپس آتش فتنه‌ای جدید را شعله ور ساختند و هربار دست امداد الهی و یاری و عنایت خاص امام زمان بر این قرار گرفت که دل‌های مردم یکرنگ و یک سو شده و فتنه‌ها و غائله‌ها با فریاد سیل خروشان همین ملت محو شود، هربار که خداوند اراده کرد ملت ایران در صحنه حاضر شوند آتشفشان دشمنی‌ها همچون کفی روی آب از هم پاشید و ناپدید شد.

نهم دی ‌سال ۸۸ یکی از همان روز‌هایی بود که خیابان‌ها و میادین شهر‌ها و روستاها، خلق حماسه‌ای ماندگار را شاهد بودند. روزی که تمام هیاهو و شلوغی ناشی از ۹ ماه آشوب و اغتشاش به یکباره و با امواج فریاد‌ها و مشت‌های گره کرده یک ملت به پایان رسید و خاموش شد.

اما اگر چنین حماسه‌ای به درستی یادآوری و تصویر نشود اگر در روایت آن چه رخ داده کوتاهی و اهمال صورت گیرد، خیلی زود از اذهان مردم پاک خواهد شد درحالیکه دشمنان زخم خورده بیکار و منتظر نمی‌مانند و در کمترین زمان و با استفاده از ابزار رسانه‌ای شان، از حماسه و افتخاری بزرگ برای نسل‌های جدید، تصویری وارونه خواهند ساخت و جای شهید و قاتل را عوض خواهند کرد.

در این روز‌ها که یکسال از فتنه سال ۱۴۰۱ می‌گذرد با مرور آنچه در سال گذشته رخ داد باید اذعان داشت اگر در این سال‌ها تلاش بهتر و پربارتری برای شناساندن حماسه نهم دی صورت می‌گرفت، با وقوع فتنه جدید، دیگر شاهد قربانی و طعمه شدن گروهی از نوجوانان متولد دهه هشتاد نبودیم نوجوان‌هایی که در سال ۸۸ خردسال بودند و طبیعتا تصویر و خاطره‌ای از آن زمان به یاد ندارند اگر در دوران کودکی و نوجوانی شان در مدرسه و اجتماع و خانواده به میزان کافی درباره وقایع سال‌های اخیر می‌شنیدند و اگاه می‌شدند، با شروع فتنه جدید داوطلبانه و آتش به اختیار خود را به صحنه رسانده و مانند نوجوان‌های دهه شصت و هفتاد و هشتاد، نقشی مهم و ماندگار در فرونشاندن آتش ایفا می‌کردند. آن چنان که حماسه سازان و شهیدان خوشنام و ایثارگری که خون پاکشان یکبار دیگر باعث فرونشاندن غائله شد هم از متولدین دهه هشتاد بودند. هریک از شهدای فتنه اخیر در هیات و جمعی رشد یافته بودند که باعث تقویت ریشه‌های عمیق اعتقادات مذهبی شان شده بود.

تجربه فتنه ۸۸ و ماجرای سال ۱۴۰۱ به همه ما نشان داد که آگاه کردن مردم و انتقال درست تاریخ و روایت صحیح وقایع برای نسل‌های جدید چه نقش مهمی در رفع آسیب‌ها خواهد داشت در طرف مقابل هم چه در فتنه‌های قبلی سال ۷۸ و ۸۸ که دشمن از نسل دانشجو بعنوان ابزار و پیاده نظام استفاده کرد چه در اغتشاش سال گذشته که بخشی از نسل دانش آموز را به کار گرفت، مهم‌ترین دستاویز فتن‌ها گران سوار شدن بر موج ناآگاهی و احساسات نوجوان‌ها بود.

هرگز نباید فراموش کنیم که زنده نگه داشتن یاد حماسه ها، سپری در برابر ایجاد و شکل گیری فتنه‌های جدید خواهد بود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار