شهید قدس/ معاون سیاسی وزیر امور خارجه:

جریان مقاومت قابل تکثیر است/ تمام تلاش شهید سلیمانی برای استقلال و عزت مسلمانان بود

باقری گفت: همه دستاورد‌های جریان مقاومت مدیون ابرمردی است که برای ما هویت و غیرت ملی است. تلاش شهید سلیمانی تمام هم و غم‌اش عزت و استقلال مسلمانان بود.
کد خبر: ۶۴۲۰۱۷
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۷ - 01January 2024

جریان مقاومت قابل تکثیر است/ هم و غم شهید سلیمانی استقلال و عزت مسلمانان بودبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان با حضور در دانشگاه تهران در نشست گرامی داشت یاد شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید سید رضی موسوی شرکت کرد.

باقری در این نشست به توضیح درباره نقش ایدئولوژی در سیاست خارجی پرداخت و گفت: در حالی که ایدئولوژی جمهوری اسلامی در سیاست خارجی بر وحی و نگاه دینی استوار است ایدئولوژی آمریکا بر لیبرالیسم استوار است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه در توضیح نگاه ایدئولوژیک ایالات متحده به مساله سیاست خارجی با یادآوری حمایت تمام‌عیار واشنگتن از رژیم اسراییل در غزه خاطرنشان کرد: آمریکا در موضوع غزه با انزوای جهانی مواجه شده است اما باز ایستاده است زیرا ایدئولوژی خود را دارد.

باقری در ادامه به تبیین رابطه میان ارزش‌ها و منافع ملی پرداخت و گفت: منافع ملی ما به معنای صیانت از هویت ملت ایران است. تجربه گذشته نشان داده که هرچند دشمنان ما تلاش کردند تعارض ایجاد کنند، مسیری که کشور رفته در جهت هم‌افزایی بوده است. یک منفعت ملی با حمایت ارزش‌های انقلاب و دین تثبیت شده است. ایران توانست پدیده مبارکی را به اسم مقاومت ایجاد کند که در منطقه حضور دارد.

وی در خصوص جریان‌های مقاومت گفت: جریان مقاومت در ضمن اینکه اساساً از مردم شکل گرفته ولی در همان حال منافع ملی کشورها را هم دنبال می‌کند. اینکه گفته می‌شود جریان‌های مقاومت مستقل هستند ناظر بر همین است. حرکت جریان مقاومت در منطقه هم سو است.

باقری در خصوص روابط خارجی توضیح داد: زیرساخت و مبانی مستحکم ما در سیاست خارجی می‌تواند روابط خارجی ما را تقویت کند. یکی از عوامل اصلی آن هم‌افزایی است. در دوره اخیر ۲.۵ ساله ما وارد یک سری از سازوکارهای بین‌المللی شدیم که می‌تواند منافع بلند مدت ما را تأمین کند.

معاون سیاسی وزیر خارجه خاطرنشان کرد: ما به عنوان ایران و یک بازیگر فعال در عرصه بین‌المللی، اگر می‌خواهیم رویکردمان در مناسبات جهانی جا پیدا کند باید سازوکارهای فراملی داشته باشیم. ورود به مناسبات بین المللی یکی از کارویژه‌های ما است. لذا ورود ما به شانگهای که بزرگترین سازوکار سیاسی و امنیتی خارج از جهان غرب است و ورود ما به بریکس، زیر ساختی را در اختیار دیپلماسی قرار می‌دهد که بتواند رویکرد و مبانی را پیگیری کند.

وی همچنین در خصوص مناسبات دوجانبه گفت: ما در مناسبات دوجانبه با یک جهش مواجهه بودیم. ما هیچگاه در تحکیم روابط خارجی خودمان از مبانی و ارزش های‌مان عدول نکردیم. اینکه برخی‌ها می‌گویند پایبندی به ارزش‌ها یا منافع حواسشان نیست. ارزش‌ها به روابط خارجی ما استحکام می‌بخشد. لذا در مناسبات دوجانبه تحول جدی داشتیم و دستاورد همین نگاه است.

باقری در مورد افکار عمومی و دیپلماسی عمومی اظهار داشت: ما در بحث دیپلماسی عمومی مساله‌ای به نام اقناع مخاطب داریم. رسانه کارش ابلاغ نظر است. اما کار دیپلماسی عمومی با ذهن مخاطب سروکار دارد. باید دید ذهن مخاطب ما چیست. حضرت آقا در دیدارشان با کارگزاران وزارت خارجه بیان کردند که شما باید رویکردها و نگاه‌های مدنظر ایران را تبیین کنید اما به نحو اقناع کننده.

معاون سیاسی وزیر خارجه در ادامه به تحولات غزه پرداخت و گفت: یکی از ویژگی‌های اساسی این بود که درستی نگاه ایران را نسبت به این موضوع نشان داد. اگر می‌خواهیم در یک جغرافیایی به نام فلسطین از ثبات برخوردار باشیم باید سازوکارها به گونه‌ای باشد که هر بازیگر بتواند به حق خودش برسد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه افزود: اکنون چرا آمریکایی‌ها در غزه هزینه می‌دهند؟ می‌بینند چیزی جز رژیم نمی‌تواند منافع آنان را در منطقه تأمین کند. بر مبنای دیدگاه لیبرالیسم انسان باید خودش تصمیم بگیرد. الان اتفاقی که در غزه می‌افتد این است که مردم می‌خواهند برای آینده‌شان تصمیم بگیرند اما جوابش گلوله است. لیبرالیسم الگوی جهان شمول نیست بلکه مبنایی برای منافع آمریکا است. ما باید بتوانیم مبانی و تناقض‌های ساختاری این فکر را با شواهد عینی تبیین کنیم و الگوی خود را ارائه دهیم.

وی ادامه داد: ما در این مقطع باید تلاش کنیم تا مبانی متناقض و زیرساخت‌های غیرمنطقی و متضاد فکری جهان غرب که در باتلاق غزه است را تبیین کنیم. ما نیاز داریم به ادبیات جریان مقاومت. اکنون جریان مقاومت به عنوان جریان ثبات‌ساز در منطقه عمل می‌کند. بهانه علیه جریان مقاومت این بود که تنش ایجاد می‌کند. در حالی است که جریان مقاومت رکن ثبات است و آنان دارند تنش ایجاد می‌کنند جهان پس از هفت اکتبر در منطقه ما قطعاً یکی از ارکان ثباتش مقاومت خواهد بود. جریان مقاومت حذف کردنی نیست. این جریان برخاسته از مردم است.

باقری در ادامه گفت: ما همه دستاوردهای جریان مقاومت را که می‌گوییم بخش اعظم آن مدیون ابرمردی است که برای ما هویت و غیرت ملی است. تلاش شهید سلیمانی در همین چارچوب بود.

وی تأکید کرد: شهید سلیمانی در این عرصه صرفاً فرمانده نظامی نبود بلکه یک مدیر بود. مقاومت حاصل فکر بوده است. جریان مقاومت قابل تکثیر است. از این جهت شهید سلیمانی صرفاً یک هویت ملی نیست بلکه حقی بر گردن همه مردم منطقه دارد که توانست این سامانه فکری را برای همه مردم منطقه فراهم آورد. شهید سلیمانی به عنوان شاگرد مکتب امام می‌تواند یک مکتب ایجاد کند.

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار