وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

انقلاب اسلامی از جنس بعثت انبیاست‌ و ریشه قرآنی دارد

اسماعیلی با بیان اینکه جنس انقلاب اسلامی را از جنس بعثت انبیا دانست و با تاکید بر ریشه‌های قرآنی آن گفت: باید انقلاب اسلامی و مسیری که در آن هستیم را از مجرای اصلی بازخوانی کنیم.
کد خبر: ۶۴۲۶۲۴
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۲ - 03January 2024

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در هفتمین سلسله نشست حکمرانی قرآنی گفت: ولادت حضرت زهرا(س)، روز زن و ولادت امام راحل (ره) که ایشان به نوعی این بعثت نوین که حیات جدید فرهنگی است را ساختند، تبریک می‌گویم. همچنین سالروز شهادت حاج قاسم که فرزند معنوی امام، ادامه‌دار مسیر انقلاب و پرچم دار عرصه مقاومت بودند را تبریک و تسلیت عرض می‌کنم.

وی در ادامه بیان کرد: بحمدالله برگزاری چنین سلسه‌ نشست‌های قرآنی کار مبارکی است. فرصتی است تا اندیشمندان و افرادی که بعضا سابقه حضور در نظام دولتی و سیاسی دارند، محک زده شوند.

در این جلسه توفیق داشتیم از صحبت‌های دکتر زرشناس استفاده کنیم. ایشان کسی است که در سال‌های متمادی از افراد انقلابی بودند و توفیقات بسیاری داشتند. پر کاری ایشان برای ما فرصت مغتنمی است که ان‌شاءالله بیشتر از ایشان بهره‌مند شویم.

اسماعیلی افزود: این جمع حاضر، جمع عالم و ارزشمندی است و بیشتر تمایل داشتم از صحبت دوستان عزیز استفاده کنیم و با نگاهشان آشنا شویم و فرصتی باشد تا وزارت ارشاد منطبق بر گفته‌های قرآنی، خطا و اشتباهاتی را که نیاز به تصیح دارد؛ از زبان دوستان بشنود و از دیدگاه ایشان بهره‌ ببرد.

انقلاب اسلامی یک تحول شگرفی را رقم زد

وزیر فرهنگ گفت: انقلاب اسلامی یک تحول شگرفی را رقم زد و مسئله‌ای بر خلاف جریان‌هایی است که درحال شکل گیری بود‌‌. ما پس از جنگ جهانی دوم از دیدگاه‌های مختلف جهانی عبور کردیم و مسئله این بود که پس از این چه خواهد شد، یا افراد را در دین به عنوان مانع فکر معرفی می‌کردیم که در بطن فلسفی هر کدام از این نگرش‌های نظام جهانی این امر مفروض بود. اما با وقوع انقلاب اسلامی، اوضاع تغییر کرد و این اتفاق باید می‌افتاد و ما انقلاب اسلامی را شالوده‌شکن‌‌ کنیم.

اسماعیلی ادامه داد: جنس کار امام از جنس کار انبیاست. انقلاب یک مفهوم جدید است. من یک درس با عنوان مقایسه انقلاب اسلامی با دیگر انقلاب ‌های دنیا دارم. جنس انقلاب اسلامی از جنس بعثت انبیا و برانگیختگی است‌ که کاملا ریشه قرآنی دارد. پیام سوم اسفند ماه امام یک بیانیه راهبردی انقلاب اسلامی است و من خیلی از دانشجویانم را الزام می‌کنم که این بیانیه را خوب بخوانند. امام یک توصیفاتی دارد که به وضع حوزه‌های علمیه اشاره می‌کند‌. اشاره می‌کند که اگر انقلاب اسلامی نبود شرایط به مراتب از کلیساها بدتر بود‌. بنظرم باید انقلاب اسلامی و مسیری که در آن هستیم را مااز مجرای اصلی بازخوانی کنیم. سوال اینجاست انقلاب یعنی همین ؟ آیا این مسیر یک مسیر جبر در انقلاب اسلامی بود؟ نه قطعا چنین نیست. دولت‌هایی بودند که به مراتب بدتربودند که دلیلش هم مشخص است.

وی افزود: شخصیت امام یک عنصر محوری است و به همین دلیل ما با یک نگاه جبر تاریخی نمی‌توانیم به چیزی برسیم. حرکت امام شروع شده و جلو آمده و کاملا بر مبنای آگاهی، امت و امامت یک نظام ویژه سیاسی و پیرو اهل بیت است. امام با قوتی به جلو می‌رود که دیگران را هم به حرکت در می‌آورند. همانطور که در سوره محمد(ص) آمده است این معییت است.

اسماعیلی گفت: رهبر انقلاب اسلامی فرموند در مکتب امام جمهوریت جزء ذات اندیشه سیاسی است که یک چیز زینتی حساب می‌شود. این جمهوری یعنی آگاهی سازی مردمی.

وی ادامه داد: غیب کلید واژه فهم بعثت است که امام به وجود آورده است‌. بدون مردم این حاکمیت از مشروعیت خارج است.

اسماعیلی گفت: من در کتابی که در مورد حضرت آقا نوشتم با دقت توضیح دادم که این یک موضوع امام و امامت است که مامونین امام با ترور مخالف بود. این تحول و اصلاح حکمرانی که دوستان برای جلسه گذاشته اند یک اصلاح دقیق است. در ابتدا دوستان مخالف چنین اسمی بودند و می‌گفتند غلط است. حکمرانی کار ما را راحت کرد. حکمرانی یعنی واقعیت در اشراف در بدنه. اشراف تعبیر مهمی است.

وی بیان کرد: مردم متصدی کار هستند. ما در جمهوری اسلامی همه چیز را گذراندیم. ما از حکمرانی این را می‌فهمیم که باید تنظیم گری، نظارت، تسهیل‌گری و حمایت داشته باشیم. ما بایستی در این دوره و دولت از این نقطه حرکت و به نقطه بعدی برویم. دولت اسلامی باید تبدیل به جامعه اسلامی شود و مردم متصدی باشند.

اسماعیلی گفت: جامعه اسلامی یعنی بدنه عمومی و این اتفاقات جامعه باید با همه وجود اتفاق بیافتد و کار مردم است و نباید حکومت از بالا به پایین باشد. ما در این دوره در وزارت فرهنگ همین شیوه را داریم طی می‌کنیم. در حوزه قرآن ما بایستی بتوانیم فضای کشور را متحول کنیم شعائر دینی و مناسک دیده شوند و فضای کنشگری را فراهم کنیم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار