یادداشت/ هوشنگ نوبخت

نقش فضای مجازی در نهضت صدبرابری شدن تولیدات حوزه دفاع مقدس

بی شک تنها راه میانبر، جوان پسند، خلاق و پرسرعت برای رسیدن به قله در همه حوزه‌ها به خصوص ترویج و تبیین فرهنگ غنی و ناب دفاع مقدس ورود به عرصه دیجیتال، رسانه و به خصوص فضای مجازی است.
کد خبر: ۶۴۳۵۹۷
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۸ - 08January 2024

نقش فضای مجازی در نهضت صدبرابری شدن تولیدات حوزه دفاع مقدسگروه استان‌های دفاع‌پرس‌ـ هوشنگ نوبخت؛ فرهنگ دفاع مقدس با داشته‌های ارزشی مبتنی بر آموزه‌های دینی، انقلابی و ملی بخش قابل توجهی از فرهنگ عمومی و تاریخ جامعه ایرانی محسوب می‌شود به طوری که بزرگان انقلاب همواره به بهره گیری از آن به عنوان یک فرصت اثرگذار تأکید و خواستار ترویج و تبیین آن به نسل‌های بعدی شده اند.

امروزه با پیشرفت فناوری‌های ارتباطی و رسانه‌ای، زمینه‌های بهره گیری بیشتر از داشته‌های فرهنگی به خصوص در حوزه دفاع مقدس فراهم شده است. رویکرد و راهبرد ورود به این عرصه از ضروریات هر حوزه ای است که با تدبیر مدیران بنیاد خفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس این مهم صورت گرفته و اینک شاهد برپایی نمایشگاهی از دستاوردهای آن در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس کشور هستیم.

امروزه فهم و یادگیری سواد رسانه‌ای و به‌کاربردن آن در زندگی اهمیت بسیاری دارد و موجب محافظت از فکر و عمل کاربران فضای مجازی می‌شود. آنچه دراین‌باره اهمیت دارد، شناسایی و آگاهی نسبت به عملیات‌های روانی در فضای مجازی است که کاربران را بر موج‌های رسانه‌‎ای هدفمند سوار می‌کند و به سمت‌وسوی برنامه‌ریزی‌شده می‌برد.

فضای مجازی، دیگر ابزار، تفریح و فوق برنامه نیست؛ بلکه فضای مجازی، یک محیط زندگی است. محیط زندگی، یعنی جایی که افراد یک جامعه در آن، روابط اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را شکل می‌دهند؛ جایی که افراد جامعه و به‌خصوص نسل جدید، در آن تربیت می‌شوند پس می‌توان گفت فضای مجازی، در حقیقت، فضایی حقیقی و زیست‌بومی جدید است به شکلی که دنیای مجازی و واقعی، چنان در هم تنیده شده که تفکیک آنها از یکدیگر امکان‌پذیر نیست.

فراموش نکنیم اگر زمانی هزاران شهید تقدیم و خون‌های بسیاری ریخته شد تا یک وجب از خاک این مرزوبوم به دست دشمن نیفتد، خاک از آن جهت مهم بود که نشانه هویت، اراده و استقلال کشور بود پس، همان طور که در فضای عینی سپردن هویت، استقلال و اراده ملت ایران به بیگانگان، به منزله عبور از خون شهدا قلمداد می‌شد، حال نیز باید دانسته شود که سپردن فکر و اعتقاد و آینده جوانان این کشور در فضای مجازی به بیگانگان، همچنان به‌مثابه عبور از همه آرمان‌ها و ارزش‌هایی است که در طول این سال‌ها به دست آمده است.

امروزه فضای مجازی، یکی از مهم‌ترین زمینه‌ها و مولفه‌های پیشرفت دولت‌ها و جوامع به شمار می‌آید و کشورهایی که دارای فنّاوری بالا و برنامه‌ریزی مناسب در زمینه فضای مجازی هستند، از آن به عنوان موتور پیش‌ران در ابعاد و عرصه‌های گوناگون بهره می‌برند.

رهبر معظم انقلاب در سخنان اخیر خود به ضرورت صدبرایری شدن تولیدات حوزه دفاع مقدس تاکید داشتند، فرمانی که به یک نهضت راهبردی در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تبدیل شده است و نکته این که آیا می توان بدون استفاده از ابزار نوین، بستر اینترنت و یا فضای مجازی به این مهم دست یافت؟ 

بی شک تنها راه میانبر، جوان پسند، خلاق و پرسرعت برای رسیدن به قله در همه حوزه‌ها به خصوص ترویج و تبیین فرهنگ غنی و ناب دفاع مقدس ورود به عرصه دیجیتال، رسانه و به خصوص فضای مجازی است و همین رویکرد باعث شده که تحولات زیرساختی و نوینی در همه استان‌ها بوجود بیاید و افسران جنگ نرم با حضور در سنگر و خاکریز دیجیتال بتوانند ضمن دفاع از آرمان‌ها و حریم خود به قلب دشمن نیز یورش ببرند.

امیدواریم در کنار فعالیت‌های سنتی، ماندگار و البته خاطره آفرین حوزه دفاع مقدس که از قضا با روح و روان مخاطب پیوندی عمیق برقرار می‌کند بتوانیم برای جذب مخاطب نسل امروز و فردا و همچنیتن انتشار حداکثری و بین المللی فرهنگ دفاع مقدس از ابزار نوین مجازی و رسانه‌ای روز دنیا نیز بهره ببریم تا از قافله نهضت صدبرابری شدن فرمان رهبر معظم انقلاب عقب نمانیم و 8 سال تاریخ پرافتخار و حماسی این آب و خاک را تا ابد در دل‌ها و یادها زنده نگه داریم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار