دیدار مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور با آیت‌الله عابدینی

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین دیدار کرد.
کد خبر: ۶۴۴۴۵۳
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۹ - 11January 2024

دیدار مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور با آیت‌الله عابدینی

به گزارش دفاع‌پرس از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در دیدار حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور اظهار کرد: امروز شاهد وقوع جنایت‌هایی در غزه از سوی مدعیان تمدن شامل رژیم منحوس صهیونیستی، آمریکا، فرانسه، انگلیس و حامیان آن‌ها هستیم و بیش از پیش معنای «ولعن الدائم علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین» را درک می‌کنیم. 

وی ادامه داد: یادی کنیم از کودکان و نوجوانانی که در غزه یتیم و آواره شده و یا به شهادت رسیده‌اند، ان‌شاءالله هر چه زودتر شاهد پیروزی نهایی مجاهدان مقاومت اسلامی باشیم. 

امام جمعه قزوین عنوان کرد: در دولت سیزدهم شاهد این هستیم که همه عزیزان در حوزه‌های مختلف دغدغه‌مند و با معرفت مشغول به تلاش و فعالیت هستند، اگر بخواهیم ببینیم کدام آیه در قرآن پایه، مبنا و مرکز کار شماست، به آیات ۱۹۰ به بعد سوره آل‌عمران می‌رسیم. 

نماینده، ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: پایه تفکر و جغرافیای گسترده هر نوع فکر، استعداد و سلیقه‌ای برای فکر کردن و هر نوع نگاهی برای اندیشیدن آیه ۱۹۰ سوره آل‌عمران است، خدای متعال در این آیه می‌فرماید «إِنَّ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّیْلِ وَالنَّهَارِ لَآیَاتٍ لِأُولِی الْأَلْبَاب»، یعنی (مسلماً در آفرینش آسمان‌ها و زمین و در پى یکدیگر آمدن شب و روز براى خردمندان نشانه‏‌هایى قانع‌کننده است). 

وی خاطرنشان کرد: در این آیه صحبت از «أُولِی الْأَلْبَاب» به میان آمده است، «أُولِی الْأَلْبَاب» چه کسانی هستند؟ پاسخ این پرسش در آیه ۱۹۱ سوره آل‌عمران آمده است، خدای متعال در این آیه فرموده «الَّذِینَ یَذْکُرُونَ اللَّهَ قِیَامًا وَقُعُودًا وَعَلَى جُنُوبِهِمْ وَیَتَفَکَّرُونَ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذَا بَاطِلًا سُبْحَانَکَ فَقِنَا عَذَابَ النَّار»، یعنی (همانان که خدا را در همه احوال ایستاده و نشسته و به پهلو آرمیده یاد مى‌کنند و در آفرینش آسمان‌ها و زمین مى‏‌اندیشند که پروردگارا این‌ها را بیهوده نیافریده‏‌اى منزهى تو پس ما را از عذاب آتش دوزخ در امان بدار). 

آیت‌الله عابدینی تأکید کرد: خداوند به همه انسان‌ها سرمایه عقل را داده است، آن‌هایی که امروز بمب بر سر مردم مظلوم غزه می‌ریزند از عقل وحشیانه استفاده می‌کنند، آن‌هایی که در ثروت هستند از عقل معیشتی استفاده می‌کنند، «أُولِی الْأَلْبَاب» عقل خداجو، متدینانه، کرامت انسانی و عقلی با پایه انسان هدفمند ملکوتی است. 

امام جمعه قزوین تصریح کرد: مطابق آیه ۱۹۱ آل‌عمران «أُولِی الْأَلْبَاب» در هر حالی که هستند دستشان را از خدا برنمی‌دارند و ارتباطشان را با خدا قطع نمی‌کنند، وقتی اهل ذکر شدند، سپس با وجود این بسترسازی به سراغ فکر می‌روند. 

وی یادآور شد: خداوند در این آیه می‌خواهد بگوید فکر کردن نیازمند آمادگی قبلی است، پیش‌نیاز مهم فکر، ذکر است، اگر کسی با خدا هماهنگ شد، گویا زمین برای کاشت نهال مهیا شده است که آدم از نگاه کردن رشد و رویش آن شاد می‌شود. 

نماینده، ولی فقیه در استان قزوین اظهار کرد: اگر این مهندسی به‌صورت دقیق اعمال شود، نتیجه آن بسیار زیبا خواهد شد، قرآن نتیجه را هم در آیه ۱۹۱ سوره آل‌عمران عنوان کرده و از کسانی سخن گفته که قبلاً اهل ذکر و سپس اهل فکر شده‌اند و تحت تعلیم و تربیت شما که مربی، راهنما و رهبر این ماجرا هستید مانند درختی به ثمر نشسته‌اند. 

آیت‌الله عابدینی عنوان کرد: ما هر کجای عالم را که بگردیم می‌بینیم چیز اضافه، باطل، زیادی، بی‌خاصیت و بی‌فایده‌ای وجود ندارد، مطابق آیه ۱۹۱ سوره آل‌عمران باطلی در عالم وجود ندارد، اگر ما بخواهیم مردم را به معرفت دینی برسانیم، باید آدم‌ها «أُولِی الْأَلْبَاب» باشند. 

وی بیان کرد: حکما می‌گویند ما وقتی از مادر متولد می‌شویم حیوان بالفعل و انسان بالقوه هستیم، یعنی استعداد انسان شدن داریم، در طی زندگی برخی‌ها تبدیل به بزرگانی همچون امام (ره)، رهبر حکیم انقلاب و حاج قاسم سلیمانی می‌شوند، این انسانی است که از بالقوه بودن به فعلیت رسیده است. 

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: حضرت آیت‌الله جوادی آملی فرمودند برخی آدم‌ها حیوان درنده می‌شوند، برخی آدم‌ها نیز حیواناتی هستند که فقط در فکر چریدن و خوردن هستند، برخی نیز شیطان هستند، اول ممکن است برخی شیطنت کنند، به مرور زمان این‌ها تبدیل به شیطان می‌شوند، همچنین خداوند منافقین را نیز شیطان معرفی کرده است، خداوند راجع به این‌ها نمی‌گوید این‌ها آدم‌هایی هستند که دنبال شیطنت هستند، بلکه می‌فرماید این‌ها خودشان شیطان‌اند. 

نماینده، ولی فقیه در استان قزوین تأکید کرد: همان طور که انسانیت بالقوه و بالفعل بودن دارد، «أُولِی الْأَلْبَاب» بودن نیز این گونه است، کسی که از مادر متولد می‌شود أُولِی الْأَلْبَاب بالقوه است، این أُولِی الْأَلْبَابی باید به فعلیت برسد. 

وی تصریح کرد: این أُولِی الْأَلْبَابی با ذکر و سپس فکر به فعلیت می‌رسد، باید سرزمین ذکر را دایر کنیم و با کاشتن نهال‌های موضوعات متنوع و فکر، این سرزمین را به بهشت تبدیل کنیم. 

آیت‌الله عابدینی یادآور شد: آن کسانی که در فکر و ذکر رشد می‌کنند، آنقدر فهمشان بالا می‌رود که خداوند در رابطه با آنان در آیه ۱۹۳ سوره آل‌عمران می‌فرماید که این‌ها می‌گویند «رَبَّنَا إِنَّنَا سَمِعْنَا مُنَادِیًا یُنَادِی لِلْإِیمَانِ أَنْ آمِنُوا بِرَبِّکُمْ فَآمَنَّا رَبَّنَا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَکَفِّرْ عَنَّا سَیِّئَاتِنَا وَتَوَفَّنَا مَعَ الْأَبْرَار»، یعنی (پروردگارا ما شنیدیم که دعوتگرى به ایمان فرا مى‏‌خواند که به پروردگار خود ایمان آورید پس ایمان آوردیم پروردگارا گناهان ما را بیامرز و بدیهاى ما را بزداى و ما را در زمره نیکان بمیران). 

امام جمعه قزوین اظهار کرد: اینجا فطرت به عنوان شنونده است، یعنی فطرت به یک بلوغ و کمالی رسیده که گوش و چشم دل باز شده و این ندا را می‌گیرد.   

وی عنوان کرد: امیرالمؤمنین (ع) فرموده قلب کودک و نوجوان مانند یک زمین خالی مستعد است که هر چه در آن بکاری، همان را برداشت می‌کنی؛ با توجه به این حدیث شما بهترین جامعه هدف را دارید، قلب این کودک و این نوجوان نو بوده و هنوز دستکاری نشده است، این قلب مانند زمین خالی مستعد است، هر چیزی در این زمین بیفتد آن را می‌رویاند، اگر بذر گل بیندازی آن را می‌رویاند، اگر خار بیندازی هم آن را می‌رویاند. 

نماینده، ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: مطابق این فرمایش امیرالمؤمنین (ع)، فطرت آدم‌ها آن قدر خوش‌ریشه است که اگر بارش ذکر بر این ریشه‌ها ببارد و از درون هم آن تفکر و اندیشه حمایت شود، زود شجره طیبه‌ای پا می‌گیرد. 

آیت‌الله عابدینی خاطرنشان کرد: چند سال پیش از انقلاب بنده به همراه یک عزیزی خدمت آیت‌الله دکتر بهشتی رفته بودیم، آیت‌الله بهشتی، دکتر باهنر و برخی طلبه‌های خوش‌استعداد دور هم جمع شده بودند و به کتب مربوط به حوزه کودک و نوجوان امتیاز می‌دادند تا کتاب‌های مناسب خوراک کودکان و نوجوانان شود. 

وی تاکید کرد: شهید بهشتی در آن زمان می‌دانست که باید انقلاب و دین را از کجا شروع کرد، ایشان اهمیت کار در حوزه کودک و نوجوان را به خوبی می‌دانست و کاملاً فهمیده بود در این سنین کار‌ها می‌تواند مؤثرتر باشد. 

امام جمعه قزوین تصریح کرد: روایات فراوانی داریم که تأکید بر این دارند که عبادت فقط به معنای نماز و روزه نیست، تفکر در راه خدا و در امور خدایی عبادت است، البته بدون نماز کار‌های ما قبول نمی‌شود، اگر نماز قبول شد کار‌های دیگر ما نیز قبول می‌شوند، نماز هم ذکر است، خداوند فرمود «اقم الصلاه لذکری». 

نماینده، ولی فقیه در استان قزوین یادآور شد: در روایات آمده یک ساعت تفکر بهتر از هفتاد سال عبادت است، مطابق این احادیث و روایات، دین ما برای کار مبنایی اهمیت قائل شده است، با تفکر عبادت هم معنا پیدا می‌کند، ما اگر یک عمر عبادت کردیم، اما چیزی از عبادت متوجه نشدیم، این عاری از تفکر است. 

وی اظهار کرد: اگر عبادت ما عاری از تفکر باشد، برای انسان رشد و کمال نمی‌آورد و نمی‌تواند انسان را ملکوتی کند، در نتیجه آدم زمینگیر می‌ماند، اعلا خداست، ما باید به او تقرب پیدا کنیم، اگر تفکر در عبادت نیاید، عبادت بی‌معنا می‌شود، اگر در قرائت قرآن تفکر نباشد نیز همین اتفاق می‌افتد. 

آیت‌الله عابدینی عنوان کرد: کار شما بسیار ارزشمند است، ائمه جمعه و جماعات نیز همکاران شما به حساب می‌آیند، ان‌شاءالله همه بتوانیم به صورت هدفمند و هم‌افزا برای پرورش کودکان و نوجوانان فعالیت کنیم. 

در ابتدای این دیدار حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور گزارشی از برنامه‌های این کانون ارائه کرد. 

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار