کارگردان مستند «ناخدا» در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

استقبال از «ناخدا» در شهرستان‌ها/ دیدن هر فیلم مستند، یک کارگاه آموزشی‌ است

ارکیان شریفی درباره استقبال مخاطبان شهرستان‌ از سینمای مستند گفت: سینمای مستند در شهرستان‌ها چندان دیده نمی‌شود و بیشتر پایتخت‌نشینان از این فرصت استفاده می‌کنند اما اکران هم‌زمان فیلم‌های جشنواره «سینماحقیقت» در شهرستان باعث شد که فیلم توسط مستندسازان شهرستانی هم دیده شوند.
کد خبر: ۶۴۵۰۵۳
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۹ - 15January 2024

«علی ارکیان شریفی» کارگردان مستند «ناخدا» که در هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» حضور داشت، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، درباره اکران این فیلم در سینماهای هنروتجربه اظهار داشت: اکران «ناخدا» در سینماهای هنروتجربه بازتاب بسیار خوبی داشت؛ دوستان از سراسر شهرهایی که فیلم در آن‌ها اکران شد تماس تماس گرفتند و درباره فیلم گفت‌وگو کردیم.

این فیلمساز تصریح کرد: سینمای مستند در شهرستان‌ها چندان دیده نمی‌شود و بیشتر پایتخت‌نشینان از این فرصت استفاده می‌کنند اما اکران هم‌زمان فیلم‌های جشنواره «سینماحقیقت» در شهرستان باعث شد که فیلم توسط مستندسازان شهرستانی هم دیده شوند. کاش بشود که شهرهای دیگر هم برای اکران مستند اضافه شوند چراکه این سینما در شهرستان‌ها جایگاهی ندارد مثلا من اهل شهر یزد هستم و در شهر ما مستند اکران نمی‌شود.

استقبال از «ناخدا» در شهرستان‌ها/ دیدن هر فیلم مستند، یک کارگاه آموزشی‌ست

وی ادامه داد: امیدوارم این اتفاق خوبی که گروه هنروتجربه و مرکز سینمای مستند، تجربی و پویانمایی با یکدیگر شکل داده‌اند، ادامه‌دار باشد و برگزیدگان سال‌های پیشین جشنواره نیز در شهرستان‌ها به نمایش درآید. خروجی فیلم‌های مستند، باز هم به همین سینما بازمی‌گردد یعنی مستندسازانی که فیلم مستند می‌بینند، با فیلم روز سینمای مستند که همکاران‌شان می‌سازند، آشنا می‌شوند و دیدن هر کدام از آن‌ها یک کارگاه آموزشی‌ست، این مساله می‌تواند توان فیلم‌های استان‌ها را بالاتر ببرد، همچنین اگر کارگاه آموزشی هم در کنار اکران فیلم برگزار شود، شرایط خیلی بهتر خواهد شد.

این مستندساز تاکید کرد: امیدوارم که از 10 استان فراتر رویم و در طول سال همه فیلم‌های روز مستند به اکران سینمایی درآیند و تنها به فیلم‌های برگزیده جشنواره «سینماحقیقت» محدود نشویم. اگر توسط گروه هنروتجربه و مرکز گسترش فیلمخانه مستند داشتیم، تاثیر چند برابر آن را در دوره‌های آینده جشنواره «سینماحقیقت» می‌دیدیم.

ارکیان شریفی خاطرنشان کرد: من در شمال ایران زندگی می‌کنم، به جنوب ایران رفتم و فیلم «ناخدا» را درباره ناخدا عبدالرسول غریبی ساختم اما شهر ما یعنی رشت گروه هنروتجربه ندارد تا فیلم در آن به نمایش درآید. ای کاش گروه هنروتجربه در تمام شهرهای ایران سینما داشته باشد و همه بتوانند فیلم‌های خاص و خوب ببینند. از طرف دیگر باید بگویم فیلم در شهرهای دیگر که اکران شد بازخورد خوبی گرفتیم، در بوشهر استقبال زیادی از آن شد، همچنین فیلم در آبادان با حضور مهرداد اسکویی روی پرده رفت. طرفداران سینمای مستند در شهرستان‌ها بسیار زیاد است و امیدوارم مرکز گسترش فکری به حال این مساله کند.

استقبال از «ناخدا» در شهرستان‌ها/ دیدن هر فیلم مستند، یک کارگاه آموزشی‌ست

این کارگردان در پایان درباره برنامه آینده فیلم بیان کرد: از آنجایی که «ناخدا» محصول مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی است، باید با هماهنگی این مرکز درباره پخش بین‌الملل آن تصمیم‌گیری کنیم، دوست دارم این فیلم در کشورهای دیگر هم همچون ایران دیده شود اما این پخش انرژی و تمرکز بیشتری هم می‌خواهد. باتوجه به اینکه زبان فیلم شاعرانه و تصویری است، امیدوارم بتواند در کشورهای مختلف با مخاطبان ارتباط برقرار کند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار