دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

خط آتشی که فاطمیون از تدمر به مناطق تحت تصرف داعش کشیدند

«خط آتش» نام مستندی است که به نقش فاطمیون در عملیات آزادسازی «تدمر» می‌پردازد.
کد خبر: ۶۴۵۱۶۳
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۴:۲۹ - 16January 2024

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، اواخر اردیبهشت سال ۱۳۹۴ شهر تاریخی تدمر واقع در حومه شرقی حمص سوریه به تصرف گروه تروریستی داعش درآمد و تکفیری‌ها با پیشروی در محور «دیرالزور»، «سخنه»، «تدمر» قصد داشتند تا فرودگاه استراتژیک T۴ را نیز اشغال کرده و سپس شهر «حمص» مرکز استان «حمص» را هم به تصرف خود بیاورند و ارتباط شمال و جنوب خاک سوریه را قطع کنند.

نیرو‌های مقاومت با استقرار در اطراف مناطق تحت تصرف توانستند با فرماندهی حاج قاسم سلیمانی از پیشروی داعش به سمت فرودگاه جلوگیری کنند و پس از ۱۰ ماه از اشغال این منطقه در نهایت با دستور کار قرار دادن عملیاتی منطقه تدمر را آزاد کنند.

خط آتشی که فاطمیون از تدمر به مناطق تحت تصرف داعش کشیدند

عملیات آزادسازی «تدمر» ۲۹ اسفند سال ۱۳۹۴ آغاز و سرانجام ۷ فروردین سال ۱۳۹۵ این شهر از لوث وجود داعش پاکسازی شد و به‌صورت کامل در اختیار محور مقاومت و ارتش و مردم سوریه قرار گرفت. گروه‌های مختلف مقاومت از جمله نیرو‌های فاطمیون با انجام یک عملیات ترکیبی توانستند به توفیقات مهمی دست پیدا کنند. نکته حائز اهمیت مراحل عملیات آزادسازی «تدمر» بود که با نظر شخص سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی طراحی و اجرا شد، اما با توجه به شرایط منطقه، ترجیح داده شد تا وی در این عملیات حضور فیزیکی نداشته باشد.

نیرو‌های ویژه لشکر فاطمیون در عملیاتی سنگین از سوم فروردین ۹۵ توانستند به عنوان اصلی‌ترین نیرو‌های این عملیات با پشتیبانی هوایی جنگنده‌های روسی شهر باستانی تدمر را از چنگال نیرو‌های تکفیری آزاد کنند. تا ماه‌ها پس از این آزادسازی نیرو‌های اطمیون در اطراف شهر تدمر مستقر بودند با هر بار حمله نیرو‌های تکفیری آنان را به عقب راندند.

مستند «روی خط آتش» به کارگردانی محمد حاجی مقصودی در مرکز رسانه‌ای فاطمیون تولید شده است و یکی از مهم‌ترین آثاری است که درباره منطقه تاریخی تدمر سوریه تولید شده است. این مستند که بیانگر چرایی سقوط تدمر و بازپسگیری آن است ترس نیرو‌های داعش از حضور نیرو‌های مقاومت در این منطقه و درنهایت فرار آن‌ها و کشیده شدن خط آتش به دیرالزور و رقه به تصویر کشیده شده است. قرار است این مستند جمعه ۲۹ دی ماه ساعت ۱۰ صبح در سینما هویزه مشهد به اکران عمومی درآید.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار