یادداشت/ حجت الاسلام «عیسی رضایی»

زیارت «جامعه کبیره»؛ دایرة المعارف بزرگ امامت شیعه

زیارت جامعه کبیره که در حقیقت دایرة المعارف بزرگ امامت است و زیارت غدیریه دو اثر گرانسنگ امام هادی علیه السلام است.
کد خبر: ۶۴۵۲۰۸
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۶ - 15January 2024

زیارت «جامعه کبیره» دایرة المعارف بزرگ امامت استگروه استان‌های دفاع‌پرس ـ حجت‌الاسلام والمسلمین «عیسی رضایی» مسئول نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس مازندران؛ به مناسبت سالروز شهادت امام هادی علیه السلام تحلیلی از دوران امامت آن حضرت در ادامه می‌آید.

اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا الحَسَنِ یا عَلِیَّ بنَ مُحَمَّدٍ اَیُّهَا الهادیِ النِّقِیُّ

چقدر گرفته بوی غم هوای سامرا
میتپه دلم تو این شبا برای سامرا

داره حس می‌شه صدای مادر شکسته پر
که می‌ریزه اشک توی صحن و سرای سامرا

ویژگی‌های دوران امام هادی علیه السلام

دوران امام هادی علیه السلام دارای دو خصیصه متقابل بود؛ از یک سو دوران اوج‌گیری تشیّع و نشر معارف شیعه بود، به عبارت دیگر خود شیعه هم به یک بلوغ فکری رسیده بود و آمادگی شنیدن مقامات با عظمت امام و معجزات بلند ایشان را داشت و این ثمره تلاشی بود که از زمان امیرالمومنین علیه السلام تا آن روزگار بر ضد سقیفه و برای اعتلای تشیّع کشیده شده بود.

از سوی دیگر دشمن به خوبی این را احساس می‌کرد از هر راهی به مقابله با تشیّع می‌رود، نتیجه‌ای جز شکست خود و اوج تشیّع نمی‌گیرد، این عصبانیت در زمان متوکل به حد اعلای خود رسید که هم اظهار بغض شدید نسبت به اهل بیت علیه السلام می‌کرد و هم عملاً شیعیان را مورد اذیت قرار می‌داد تا آنجا پیش رفت که حرم امام حسین علیه السلام را خراب کرد.

اما قوت تشیّع از آنجا معلوم می‌شود که در زمان حضرت مسئله زندانی کردن را کنار گذاشتند و نهایتاً حضرت را در شهر سامرا تحت نظر داشتند، ولی در همان حال شیعیان به خدمت حضرت رفت و آمد داشتند و اموال را می‌آوردند در همان حال امام هادی علیه السلام معارف بسیار بلند تشیع را بیان می‌فرمود و تا دوردستی می‌رفت به طوری که از ایران و هند و آفریقا اروپا نزد حضرت می‌آمدند و یا اخبار حضرت برای آنان برده می‌شد حتی مردان حکومتی احترام خاصی برای حضرت قائل بودند.

زیارت جامعه کبیره

یکی از یادگار‌های امام هادی علیه السلام زیارت جامعه کبیره است؛ این زیارت دوره کامل امام شناسی است که در همه حرم‌های معصومین علیهم السلام خوانده می‌شود.

متن این زیارت حاکی از همان بلوغ تشیّع است که در زمان حضرت زمینه آن کاملاً فراهم بوده است. در آن شرایط حاکم دشمنان، چه بستر آماده‌ای بوده که حضرت برای شیعیان این دروازه معرفت را باز کرده و امام را آن‌گونه که باید معرفی فرموده است.

امام هادی علیه السلام دو اثر گرانسنگ؛ زیارت جامعه کبیره که در حقیقت دایرة المعارف بزرگ امامت است و قریب ۴۰۰ ویژگی امامان معصوم‌علیهم‌السلام در آن بیان شده است، و زیارت غدیریه با استناد به ۴۰ آیه از قرآن یک دوره امیرالمومنین شناسی است، از آن‌ حضرت‌ به‌ یادگار مانده است.

فراز‌هایی از زیارت جامعه

در فرازی از زیارت جامعه می‌فرمایند: «عباده‌المکرمین المطیعون‌لله»؛ اهل بیت علیهم السلام بنده و مطیع خداوند هستند.

«عَصَمَکُمُ اللَّهُ مِنَ الزَّلَلِ وَ آمَنَکُمْ مِنَ الْفِتَنِ، وَ طَهَّرَکُمْ مِنَ الدَّنَسِ، وَ أَذْهَبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ، وَ طَهَّرَکُمْ تَطْهِیراً» خداوند، شما را از لغزش‌ها نگه داشت و از فتنه‌ها در امان داشت و از پلیدى، پاک گردانید و آلودگى را از شما ـ خاندان پیامبر ـ ببُرد و شما را کاملاً پاک گردانید. «محال معرفة الله»؛ معرفت ایشان معرفت خداست.

«من عاداکم فقد عادی‌الله»؛ دشمنی با ایشان دشمنی با خداست، پذیرش ولایت ایشان پذیرش ولایت خداست من والاکم فقد والی‌لله. صلوات بر ایشان و پذیرش ولایت آن‌ها باعث پاکی نفوس و نیکویی فطرت می‌شود.  مخالفانشان کافر و محارب با آن‌ها مشرک است؛ و در زیارت غدیریه امیرالمومنین را سفیر خدا در بین‌مخلوقات معرفی می‌کند، امیرالمومنین سفیر خدا در بین مخلوقات است «و سفیره فی خلقه‌... امیر مومنان صراط مستقیم است؛ و اشهد انک المعنی بقول العزیز الرحیم: «و ان هذا صراطی مستقیما فاتبعوه و لا تتبعوا السبل فتفرق بکم عن سبیله»

در فرازی از زیارت با زبان دعا این‌گونه آمده «اللهم العن قتلة امیرالمومنین و من ظلمه و اشیاعهم و انصارهم» خداوندا لعنت کن قاتلین امیرالمومنین و ظلم کنندگان به ایشان و پیروان و انصار آنان را.

شهادت جانسوز دهمین ستاره تابناک امامت و ولایت امام هادی علیه السلام را به همه عاشقان و دلباختگان اهل بیت عصمت و طهارت تبریک و تسلیت و تعزیت عرض می‌کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار