گوترش هشدار داد: هیچ کس و هیچ جا در غزه در امان نیست

دبیرکل سازمان ملل گفت: وضعیت انسانی در غزه فراتر از آن است که بتوان آن را توصیف کرد. هیچ جا و هیچ کس در امان نیست. ما به یک آتش بس فوری بشردوستانه نیاز داریم.
کد خبر: ۶۴۵۳۷۷
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۵ - 16January 2024

گوترش هشدار داد: هیچ کس و هیچ جا در غزه در امان نیستبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل دیروز دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در نخستین نشست خبری خود در سال جدید میلادی ۲۰۲۴ اظهار داشت: بیش از ۱۰۰ روز از حملات هولناک ۷ اکتبر حماس که جان صد‌ها اسرائیلی و دیگران را گرفت و منجر به گروگانگیری شد، می‌گذرد. من بار دیگر خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط همه گروگان‌ها هستم. هیچ چیز نمی‌تواند قتل عمدی، مجروح کردن و ربودن غیرنظامیان و پرتاب راکت به سمت اهداف غیرنظامی را توجیه کند.

وی تصریح کرد: در عین حال، یورش نیرو‌های اسرائیلی به غزه در این ۱۰۰ روز ویرانی‌های عمده و کشتار غیرنظامیان را با سرعتی بی سابقه به راه انداخته که در طول سال‌های خدمت من به عنوان دبیر کل بی سابقه بود. اکثریت قریب به اتفاق کسانی که در غزه جان خود را از دست داده اند، زن و کودک هستند.

دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد: هیچ چیز نمی‌تواند مجازات دسته جمعی مردم فلسطین را توجیه کند. وضعیت انسانی در غزه فراتر از آن است که بتوان آن را توصیف کند. هیچ جا و هیچ کس در امان نیست. افراد آسیب دیده به مناطق در جنوب رانده می‌شوند، درحالی که این منطقه به طور غیرقابل تحمل و خطرناکی شلوغ هستند.

گوترش گفت: در حالی که اقداماتی برای افزایش جریان کمک‌های بشردوستانه در غزه انجام شده است، کمک‌های امدادی حیاتی به افرادی که بیش از ۳ ماه جنگ و حمله بی امان را تحمل کرده اند، نمی‌رسد. سایه سنگین گرسنگی در کنار بیماری، مردم غزه را تحت فشار قرار داده است. من عمیقاً از نقض آشکار قوانین بین المللی بشردوستانه در غزه ناراحت هستم.

او گفت: «عملیات امداد رسانی موثر در غزه یا هر جای دیگر، به اصول اولیه خاصی نیاز دارد. نیاز به امنیت دارد. این امر مستلزم محیطی است که افراد بتوانند در امنیت کار کنند. این امر مستلزم تدارکات لازم و از سرگیری فعالیت تجاری است.»

گوترش تاکید کرد: موانع بر سر راه کمک‌ها مشخص است و توسط سازمان ملل و همچنین مقامات سراسر جهان که خودشان وضعیت را دیده اند، شناسایی شده است.

وی ادامه داد: در حالی که غزه تحت چنین بمباران سنگین، گسترده و بی امان قرار دارد، سازمان ملل متحد و شرکای آن نمی‌توانند به طور موثر کمک‌های بشردوستانه ارائه دهند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها