دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

توسعه روابط راهبردی تهران-آنکارا/ مساله فلسطین محوریت اصلی مناسبات دو کشور

علاوه بر مسائل دوجانبه میان دو کشور ایران و ترکیه، موضوع فلسطین همواره در مناسبات دوکشور محوریت داشته است؛ یکی از تأکیدات رهبر انقلاب هم در دیدار سال گذشته با اردوغان فلسطین به عنوان مسئله اول دنیای اسلام بود.
کد خبر: ۶۴۶۸۴۱
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۳:۰۶ - 26January 2024

توسعه روابط راهبردی تهران-آنکاراگروه اخبار داخلی دفاع‌پرس: در راستای تحقق برنامه‌های دولت سیزدهم بر اولویت توسعه روابط با همسایگان بر مبنای سیاست حسن هم‌جواری و هم‌افزایی اشتراکات فرهنگی در میان دو ملت و دولت، رئیس جمهور کشورمان روز چهارشنبه چهارم بهمن در صدر هیاتی سیاسی و اقتصادی عازم ترکیه شد.

روابط ایران و ترکیه به عنوان دو کشور مهم منطقه رابطه‌ای دیرینه‌ و سنتی است که علی‌رغم فراز و فرودها در برخی مقاطع تاریخی غالبا به نحوی متعارف و به دور از تنش‌های اساسی در جریان بوده و گواه این امر نیز ثبات خطوط مرزی دو کشور است که بیش از ۴۰۰ سال است به همین صورت باقی مانده و منازعه‌ای اساسی بر سر آن در تاریخ ثبت نشده است.

به طور کلی مشترکات زیادی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، ژئوپلتیک و امنیتی دو ملت و دولت را به یکدیگر پیوند داده و این سطح از روابط را رقم زده است. علاوه بر روابط سیاسی میان دولت‌ها، قرابت‌های فرهنگی ملت‌های دو طرف را نیز به یکدیگر نزدیک کرده، تا آن‌جا که ترکیه از مهم‌ترین مقاصد سفر گردشگردان ایرانی بوده است.

طی این سال‌ها هم سطح روابط دو کشور همواره به نحوی بوده که رفت و آمدهای دیپلماتیک در سطوح مختلف بین دو کشور جریان داشته و علاوه بر سفرهای مکرر وزرای خارجه، رؤسای جمهور دوکشور نیز درخصوص مسائل دو جانبه و منطقه‌ای گفتگو و تماس‌های متعددی با یکدیگر داشته‌اند که حکایت از عزم طرفین بر گسترش روابط و مناسبات فی مابین دارد.

علاوه بر مسائل دوجانبه موضوع فلسطین همواره در مناسبات دوکشور محوریت داشته است؛ از تأکیدات رهبر انقلاب در دیدار سال گذشته با اردوغان گرفته که در آن دیدار فلسطین را مسئله اول دنیای اسلام برشمردند و عزت و عظمت امت اسلامی را در گرو عبور از اختلافات سلیقه‌ای و هوشیاری در مقابل سیاست‌های تفرقه‌افکن، دانستند و گفتند: یکی از عوامل ایجاد اختلاف و دشمنی در منطقه، رژیم غاصب صهیونیستی است که آمریکا نیز از آن پشتیبانی می‌کند، تا تماس‌های تلفنی دو رئیس جمهور که مکرر به این موضوع پرداخته شده است.

در ۱۸ فروردین امسال و در شرایطی که هنوز خبری از منازعات فعلی حماس و رژیم صهیونیستی نبود، رجب طیب اردوغان در تماسی تلفنی با سید ابراهیم رئیسی همتای ایرانی خود درباره تجاوزات رژیم اشغالگر قدس به مسجدالاقصی گفتگو کرد. اردوغان در این گفتگوی تلفنی بر اهمیت وحدت جهان اسلام برای مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها تأکید کرد. رئیس جمهور ترکیه همچنین تداوم تلاش‌ها در محافل بین المللی برای حفظ وضع موجود در اماکن مقدس قدس اشغالی را خواستار شد.

پس از عملیات طوفان‌الاقصی نیز موضوع فلسطین و خصوصا غزه محور اصلی گفتگوهای رؤسای جمهور دو کشور بوده است. از جمله گفتگوی تلفنی ۲۴ مهر که آیت الله رییسی ضمن هشدار نسبت به توسعه دامنه تحولات به دیگر نقاط منطقه در صورت عدم توقف حملات جنایتکارانه صهیونیست‌ها در غزه تصریح کرد: رژیم صهیونیستی بار دیگر ثابت کرد که رژیمی نژادپرست و ضدبشر است که برای رسیدن به اهداف خود از هیچ جنایتی فروگذار نمی‌کند. رییس جمهور همچنین بر استفاده از ظرفیت سازمان‌های همکاری منطقه‌ای برای توقف حملات به غزه تأکید کرد.

در این گفتگوی تلفنی اردوغان نیز با ابراز تاسف و نگرانی از تحولات غزه و بمباران بی‌امان مناطق مسکونی و غیرنظامیان ساکن این منطقه، اقدامات رژیم صهیونیستی را محکوم کرد و گفت‌: آنچه امروز در غزه می‌گذرد همه مسلمانان جهان را داغدار کرده است و ما برای کمک‌رسانی به مردم غزه در تلاش هستیم و به تلاش‌های خود در این زمینه ادامه خواهیم داد. رئیس جمهور ترکیه اقداماتی همچون حضور ناو آمریکایی در منطقه و بمباران فرودگاه‌های حلب و دمشق را موجب توسعه درگیری به دیگر نقاط منطقه دانست و ضمن محکومیت این اقدامات، ایجاد آتش‌بس، توقف حملات و برداشته شدن محاصره از غزه را سه اولویت مهم و اساسی برای کنترل شرایط در این برهه حساس منطقه دانست.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار