دفاع‌‌پرس گزارش می‌دهد/ روز اول جشنواره فیلم فجر؛

روایت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از دفاع مقدس/ حضور متفاوت بنیاد فرهنگی روایت فتح در جشنواره فیلم فجر

از ویژگی‌های نخستین روز چهل و دومین جشنواره فیلم فجر حضور متفاوت بنیاد فرهنگی روایت فتح و همچنین روایتگری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از دفاع مقدس بود.
کد خبر: ۶۴۸۵۴۹
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۲:۲۵ - 02February 2024

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به‌عنوان بزرگترین رویداد سینمایی جمهوری اسلامی ایران که همه ساله همزمان با ایام‌الله دهه مبارک فجر برگزار می‌شود، چهلمین و دومین دوره‌ی خود را با رقابت ۳۲ فیلم از روز گذشته (۱۲ بهمن‌) آغاز کرد.

نمایش محصولی مشترک از ایران و بنگلادش

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس حاضر در کاخ جشنواره (سالن همایش‌های برج میلاد تهران)؛ دروغ‌های زیبا به کارگردانی مرتضی آتش‌زمزم اولین فیلم به نمایش درآمده در روز نخست جشنواره فیلم فجر بود. فیلمی محصول مشترک ایران و بنگلادش که در کشور بنگلادش تولید و فیلمبرداری شده است. 

روایت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از دفاع مقدس/ حضور متفاوت بنیاد فرهنگی روایت فتح در جشنواره فیلم فجر

دروغ‌های زیبا در گونه‌ی اجتماعی، نگاهی انسانی و پیامی نوع دوستانه را ارائه می‌کند.

فیلم روایت خانواده‌ای فقیر است که در راستای پایبندی به اصول انسانی، با وجود فقر، همواره نجابت خانوادگی را در پیش می‌گیرند و در عین‌حال برای نجات کودکی ناشنوا تمام تلاش خود را به‌کار می‌برند. 

این فیلم به لحاظ فرم و ساختار نیز روندی قابل قبول دارد و مخاطب را با خود همراه می‌کند.

تبلور انسانی و ارائه الگوی اجتماعی از جمله وظایف سینما است که در دروغ‌های زیبا دیده می‌شود. 

شکار حلزون فیلمی به کندی حلزون

شکار حلزون دومین فیلم به‌نمایش درآمده در روز نخست جشنواره فیلم فجر بود. فیلمی به کارگردانی محسن جسور در گونه‌ی اجتماعی که قصه‌ی پرغصه‌ی زنی تنها را روایت می‌کند. این فیلم آخرین حضور زنده‌یاد حسام محمودی در سینما است که‌ علاوه بر او حسین پاکدل نیز در آن نقش‌آفرینی کرده است. 

گونه‌ی اجتماعی در سینما همواره پرمخاطب‌ است، مشروط بر آنکه تولیدات آن از حداقل‌ها در فرم و محتوا برخوردار باشند. شکار حلزون فیلم‌نامه‌ای آشفته دارد و همچنین در فرم و ساختار نیز ضعف‌های متعددی دارد که مخاطب را پای خود نگه نمی‌دارد.

روایت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از دفاع مقدس/ حضور متفاوت بنیاد فرهنگی روایت فتح در جشنواره فیلم فجر

شکار حلزون بیش از اینکه یک فیلم سینمایی باشد، ساختاری تلویزیونی دارد. این فیلم نخستین ساخته‌ی بلند سینمایی محسن جسور است. 

حضور متفاوت بنیاد فرهنگی روایت فتح با «دو روز دیرتر»

بنیاد فرهنگی روایت فتح که پیش‌تر و بیشتر، با تولید فیلم‌های ارزشی با محوریت دفاع مقدسی شناخته می‌شود، این‌بار و در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر سرمایه‌گذار فیلمی اجتماعی با موقعیت طنز شده است. به نظر می‌رسد دلیل حضور بنیاد فرهنگی روایت فتح به سرمایه‌گذاری در این فیلم، پرداختن به موضوع مهم فرزندآوری باشد. فیلم داستان زوج جوانی است که درپی فرزندآوری مشکلات متعددی را پشت سر می‌گذارند.

محسن شیرازی تهیه‌کننده این فیلم در  نشست خبری پس از نمایش و در پاسخ به خبرنگار دفاع‌پرس مبنی بر اینکه آیا بنیاد فرهنگی روایت فتح با ورود به این مقوله‌ی تولید تغيير رویکرد داده است؟ گفت: حمایت بنیاد روایت فتح از این فيلم به اعتقاد من نشان‌دهنده عزمی جدی برای پرداختن به چالش‌های ملی با رویکرد کاهش هزینه‌های اجتماعی است. حتما این فیلم به چالش‌هایی پرداخته که از نظر مدیران مربوطه قابل سرمایه‌گذاری بوده است.

روایت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از دفاع مقدس/ حضور متفاوت بنیاد فرهنگی روایت فتح در جشنواره فیلم فجر

محصول جدید بنیاد روایت فتح «دو روز دیرتر» نام دارد که اصغر نعیمی آن‌را کارگردانی کرده است. فیلم‌نامه فیلم را حمید اکبری‌خامنه، براساس طرحی از رضا مقصودی نوشته و سینا مهراد، پردیس احمدیه، فرهاد آئیش و ... بازیگران این فیلم هستند.

روایت کانون پرورش فکری کودکان از دوران دفاع مقدس

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با فیلم «ظاهر» به کارگردانی حسین عامری در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کرده است. این فیلم که در سانس آخر روز اول جشنواره به نمایش درآمد،  به سال‌های جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه ايران برمی‌گردد و قصه سرباز جوانی بنام ظاهر است که در شمال کشور خدمت می‌کند.

ظاهر که درگیر ماجرایی عاشقانه شده است به مناطق جنگی اعزام می‌شود و به گواه همرزمانش با حضوری شجاعانه در مقابله با دشمن به شهادت می‌رسد. ظاهر برای گروه سنی نوجوان تولید شده که پیام روشن و معنادار فیلم، این رده‌ی سنی را با واژه شجاعت و رشادت بیش از پیش آشنا می‌کند.

روایت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از دفاع مقدس/ حضور متفاوت بنیاد فرهنگی روایت فتح در جشنواره فیلم فجر

ظاهر قصه‌ای ساده و در عین‌حال روان دارد که از ویژگی‌های مثبت فیلم‌های این گروه سنی است. به جز روح‌الله زمانی و یدالله شادمانی دیگر کاراکترها نابازیگرند اما با این حال بازی‌های خوبی را در فیلم شاهدیم.

حاشیه‌های روز اول جشنواره

● برگزاری چهل و دو دوره از بزرگترین رویداد سینمایی کشور به معنی رسیدن به بلوغ و برنامه‌ای منظم است. تاخیر چند ساعته‌ و بی‌نظمی نمایش فیلم‌ها، در روز اول جشنواره، حاضرین را غافل‌گیر کرد. 

● فیلم سینمایی احمد که پیش از این مقرر بود به‌عنوان دومین فیلم در روز اول جشنواره به‌نمایش درآید، به‌دلیل آماده نبودن، جای خود را به شکار حلزون داد و نمایش آن به روز دیگری موکول شد. 

● عدم حضور عوامل فیلم دو روز دیرتر در نشست خبری حاشیه‌ساز شد. در نشست خبری این فیلم تهیه‌کننده، کارگردان و طراح صحنه حضور داشتند و دیگر عوامل و بازیگران حاضر نبودند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار