صنعا چگونه طرح‌های آمریکا را ناکام گذاشت؟

آمریکا که پیشتر در ائتلاف دریایی خود ضد یمن با هدف محافظت از منافع رژیم صهیونیستی شکست خورده بود، اکنون همراه با انگلیس با آغاز موجی از حملات هوایی ناموفق درحال رقم زدن یک رسوایی و ناکامی دیگر برای خود مقابل یمنی‌هاست.
کد خبر: ۶۴۹۸۴۱
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵ - 07February 2024

صنعا چگونه طرح‌های آمریکا را ناکام گذاشت؟به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، از زمانی که یمن برای حمایت از مردم فلسطین مستقیما وارد نبرد با رژیم اشغالگر شد و یک محاصره دریایی سنگین ضد این رژیم تحمیل کرد، مقامات آمریکایی برنامه‌های متعددی برای عملیات‌های نظامی در دریای سرخ با هدف ضربه زدن به قابلیت‌های نظامی یمن طراحی کردند؛ زیرا معتقدند یمن نه تنها برای اسرائیل، بلکه برای منافع آمریکا در منطقه نیز یک تهدید و خطر بزرگ است.

اهداف آمریکا از حملات هوایی ضد یمن

به گزارش الاخبار، اما با گذشت زمان مشخص شد که آمریکایی‌ها یک سری حملات هوایی ضد یمن طراحی کرده‌اند، بدون اینکه بدانند این روش کمکی به اجرای نقشه‌های آن‌ها خواهد کرد یا نه. آمریکایی‌ها در طراحی این حملات به ۳ مسیر هم‌زمان متوسل شدند و واشنگتن تصور می‌کرد که می‌تواند این نقشه خود را اجرا کند، اما خیلی زود ثابت شد که آمریکایی‌ها بیش از حد خوشبین بوده‌اند.

درواقع آمریکایی‌ها با انجام این حملات ضد یمن در پی احیای بازدارندگی فرسوده شده خود در منطقه بودند؛ بدون اینکه به ماهیت و ویژگی‌ها و انگیزه‌های ملت یمن و نیز قابلیت‌های نظامی این کشور و تعهد رهبری سیاسی آن به ادامه حمایت از ملت فلسطین به هر قیمتی، توجه کنند. همچنین واشنگتن در استراتژی جنگی خود ضد یمن در دوره کنونی، موقعیت جغرافیایی ویژه و توانایی‌های نیرو‌های یمن برای استفاده از این موقعیت را نادیده گرفت.

آنچه که در این میان بسیار قابل توجه می‌باشد آن است که آمریکایی‌ها قادر به درک این حقیقت نبودند که یمن با قدرت نظامی خود قادر است همه آب‌های سرزمینی این کشور را پوشش دهد، از جمله آب‌های هم‌مرز با استان‌های جنوبی که تحت سیطره ائتلاف سعودی-اماراتی قرار دارد.

این چیزی است که مجله فارن آفرز به آن اعتراف و اعلام کرد: «حوثی‌ها ثابت کرده‌اند که می‌توانند قدرت خود را در کل حوزه دریایی به نمایش بگذارند و به یک نیروی نظامی قدرتمند و با انگیزه تبدیل شده‌اند».

در این میان با وجود اینکه آمریکا اصلی‌ترین شریک ائتلاف جنگی علیه یمن بود که به مدت ۹ سال علیه این کشور جنگید و بسیاری از کارشناسان آمریکایی در اتاق‌های عملیات و برنامه‌ریزی و اطلاعات ائتلاف مذکور ضد یمن حضور داشتند، اما شواهد نشان می‌دهد که واشنگتن از تجارب تلخ خود در جنگ یمن درس عبرت نگرفته است؛ به ویژه بعد از آن که مشخص شد یمنی‌ها طی این سال‌ها به تاکتیک‌های جنگ نامنظم دست پیدا کرده‌اند. روزنامه پولیتیکو در همین زمینه گزارش داد: «ارزیابی‌های اطلاعاتی آمریکا نشان می‌داد که حوثی‌ها از درگیری با آمریکا بعد از عملیات ۷ اکتبر (عملیات طوفان الاقصی که مقاومت فلسطین ضد رژیم صهیونیستی انجام داد) اجتناب خواهند کرد، اما این محاسبات اشتباه بود».

۳ مسیر طرح ناکام واشنگتن ضد یمن

اما سه مسیری که در طرح دولت جو بایدن ضد یمن در مرحله کنونی در نظر گرفته شده به شکل زیر است:

- اعمال فشار‌های دیپلماتیک علیه تهران و تحمیل مسئولیت تنش در دریای سرخ به ایران.

- انجام عملیات اطلاعاتی در مقیاس بزرگ در سراسر یمن با استفاده از ماهواره‌ها و تجهیزات فنی و منابع انسانی و قرار دادن پهپاد‌های «ریپر» و سایر سکو‌های نظارتی در آسمان یمن برای شناسایی پایگاه‌های موشک‌ها و تجهیزات نظامی مورد استفاده یمن در دریا و حمله به آنها.

- اما سومین مسیر که سخت‌ترین مسیر طرح بایدن ضد یمن است، این نکته را در نظر می‌گیرد که یمن به قابلیت‌های غافلگیرکننده خود متکی است و به طرز شگفت‌آوری می‌تواند عملیات‌های خود را به سرعت از جایی به جای دیگر منتقل کند. بر همین اساس آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها بعد از گذشت تقریبا یک ماه از حملات هوایی ناموفق خود متوجه شدند یمن یک «دشمن باهوش» است که می‌تواند سران نظامی طرف مقابل را گیج و سردرگم کند؛ تاجایی که به اعتراف روزنامه نیویورک تایمز، برنامه‌ریزان جنگ در پنتاگون شروع به تقلید از برخی تاکتیک‌های یمنی‌ها کردند.

صنعا چگونه قدرت خود را به رخ واشنگتن کشید؟

این درحالی است که صنعا تا این مرحله همه کارت‌های خود را فاش نکرده و آن مقدار از قدرت خود را که نیاز بود به نمایش گذاشت و هم‌زمان با تشدید تجاوزات آمریکا، یمنی‌ها هم استفاده از قدرت نظامی خود را وارد مرحله پیشرفته‌تری کردند. در این راستا برای نشان دادن تدبیر یمنی‌ها در استفاده مناسب از تجهیزات نظامی مطابق با شرایط روی زمین لازم است به موارد زیر اشاره کنیم:

- در وهله نخست یمنی‌ها شروع به توسعه یک رادار متحرک کردند که درواقع رادار «Simrad Halo۲۴» است و می‌توان آن را با قیمت حدود ۳۰۰۰ دلار در «Bas Pro Shops» خریداری کرد. این رادار حتی روی قایق‌های ماهیگیری نیز قابل نصب بوده و کار نصب آن ۵ دقیقه زمان می‌برد. به گفته ژنرال فرانک دونوان، که اکنون معاون فرماندهی عملیات ویژه ایالات متحده است، او زمانی که فرماندهی یک گروه عملیات آبی خاکی ناوگان پنجم در جنوب دریای سرخ را برعهده داشت متوجه شد که یمنی‌ها در حال نصب رادار‌های آماده روی وسایل نقلیه در ساحل و حرکت آن‌ها هستند.

رسانه‌های آمریکایی نیز به نوبه خود به نقل از مقامات پنتاگون اعلام کردند که تفنگداران دریایی آمریکا در دریای بالتیک از یمنی‌ها در استفاده از سیستم‌های راداری متحرک الگو گرفته‌اند.

- کیفیت بالای برخی تسلیحات صنعا موجب شده تا ژنرال «جوزف ووتل» که تا سال ۲۰۱۹ فرمانده فرماندهی مرکزی آمریکا بود بگوید: «در اینجا (یمن) سطحی از توسعه وجود دارد که نمی‌توانید آن را نادیده بگیرید». همچنین یک مقام نظامی واشنگتن نیز به سی ان ان گفت که «صنعا از فناوری جدید و پیشرفته‌ای در موشک‌های خود استفاده می‌کند که کاملا بی‌سابقه است».

همچنین کارشناسان به مسئله استفاده یمنی‌ها از موشک‌های بالستیک در دریا متمرکز شده و معتقدند یمن ثابت کرد اولین کشوری است که موفق شد موشک‌های بالستیکی که برای استفاده در خشکی تولید شده‌اند را تبدیل به موشک‌هایی کند که در دریا مورد استفاده قرار می‌گیرند و به دقت به اهداف اصابت می‌کنند.

به اعتراف آمریکایی‌ها، برخی موشک‌های یمنی از موشک‌های «تاماهاوک» آمریکا هم سریعتر هستند. این همان چیزی است که «فابین هاینس» کارشناس متخصص در امور موشکی و پهپادی در موسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی در لندن به آن اشاره کرده و گفت: تنوع در زرادخانه موشکی آن‌ها (یمنی‌ها) شگفت‌انگیز است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار