۱۷ بهمن؛ از فانتوم‌های جنگی تا انحلال ساواک

۱۷ بهمن سال ۱۳۵۷ به لحاظ حوادث فراوان و متفاوت در آن جزء روز‌های خاص، پر التهاب و البته خاطره‌انگیز انقلاب است. چنانچه عده‌ای انحلال ساواک و عده‌ای تظاهرات گسترده و سراسری مردم در این روز را نقطه عطفی در تاریخ انقلاب می‌دانند.
کد خبر: ۶۴۹۹۹۱
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۱ - 07February 2024

۱۷ بهمن؛ از فانتوم‌های جنگی تا انحلال ساواکبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، صبح ۱۷ بهمن ماه ۱۳۵۷ غرش فانتوم‌های جنگی و بالگرد‌های نیروی هوایی ارتش در آسمان تهران به گوش می‌رسید؛ پروازی با ادعای کنترل اوضاع انجام می‌شد، ولی به‌دنبال ایجاد التهاب و ترس در دل انقلابیون بود غافل از آنکه انقلاب بر فراز قله است و حتی به قیمت شهادت هزاران تن، بازهم کسی پا پس نمی‌کشد. 

انقلابی که از سال‌ها قبل با مبارزات بحق مردم ایران با رهبری امام خمینی (ره) و دیگر یاران مذهبی آغاز شد و حال بعد از بازگشت امام به وطن به روز‌های اوج خود رسیده بود.

از انحلال ساواک تا تعقیب وزیران خلافکار

مجلس شورای ملی با وجود استعفای بیش از ۴۰ نفر از نمایندگان شروع به کار کرد و بختیار در آن حضور یافت. در این جلسه دو لایحه انحلال ساواک و تعقیب و دستگیری امرا و وزیران پیشین که از سال ۱۳۴۱ مرتکب خلاف‌های غیر قانونی و مردمی شده بودند، تصویب شد.

بختیار در واکنش به دولت موقت بازرگان به فرمان امام خمینی (ره) در مجلس عنوان کرد: تا دولت موقت شوخی و حرف است، تحمل می‌کنم، ولی چنانچه بخواهد به حالت جدی به فعالیت ادامه دهد، آن‌وقت مقابله خواهم کرد.

تظاهرات مردمی در حمایت از دولت موقت بازرگان در سراسر کشور در حال وقوع بود و می‌توان عنوان کرد، ۱۷ بهمن سال ۱۳۵۷ به لحاظ حوادث فراوان و متفاوت در آن جزء روز‌های خاص، پر التهاب و البته خاطره انگیز انقلاب است. چنانچه عده‌ای انحلال ساواک و عده‌ای تظاهرات گسترده و سراسری مردم در این روز را نقطه عطفی در تاریخ انقلاب می‌دانند.

تلاش بیهوده بختیار

بختیار که تلاش می‌کرد به مردم ثابت کند همچنان برای تحقق وعده‌های خود تلاش می‌کند، در اظهاراتش در مجلس ۱۷ بهمن خطاب به یکی از فرماندهان ارشد ارتش گفت: این محل‌های خالی را که در هیأت دولت می‌بینید، من مخصوصاً خالی نگاه داشته‌ام تا با تعدادی از افراد که بازرگان معرفی می‌کند، پر کنم. 

رئیس مجلس شورای ملی نیز در جلسه آن روز مجلس بازگشت حضرت امام خمینی (ره) به خاک وطن را تبریک گفت.

پس از تصویب طرح انحلال ساواک، امام خمینی (ره) در جمع مردم حضور یافتند و با ایراد سخنرانی، آن‌ها را به وحدت کلمه دعوت کردند. مردم نیز برای لبیک به فرمان امام خمینی (ره) آن شب را در خیابان‌ها سپری کردند تا به بختیار نشان دهند حکومت نظامی را شکسته‌اند.

خلخالی در حالی که عده‌ای از همافران پادگان شاهرخی در همدان در بازداشت به سر می‌بردند، از سوی امام خمینی (ره) اعلام کرد، اجازه نمی‌دهند حتی یک نفر از همافران ارتش آسیب ببینند. همچنین ۲۸ نفر از کادر نیروی هوایی که در خاش زندانی بودند، آزاد شدند.

شهادت زاهدانی‌ها و گسترده‌تر شدن دامنه مبارزات

مردم زاهدان که به پشتیبانی از دولت بازرگان دست به راهپیمایی زده بودند، از سوی مأموران حکومتی ضرب و شتم و ۶۲ نفر کشته و زخمی شدند.

مردم تهران نیز در نقاط مختلف شهر در حمایت از دولت بازرگان دست به تظاهرات زدند. در دیگر شهر‌های کشور نیز تظاهرات گسترده‌ای با حضور صد‌ها هزار نفر از مردم برگزار شد. حضرت امام خمینی (ره) به این حرکت خودجوش مردمی واکنش نشان دادند، اطلاعیه‌ای صادر و اعلام کردند، پیروزی همه را در غلبه بر دشمنان اسلام و مسلمین و برقرار ساختن جمهوری اسلامی از خداوند متعال خواستارند.

معافیت دانشجویان از قسم به شاه

از دیگر اتفاقات جالب توجه در ۱۷ بهمن ۵۷ می‌توان به معافیت دانشجویان فارغ‌التحصیل دانشکده افسری از سوگند به شاه پرداخت. در ادامه وقایعی که در ایران در حال جریان بود، وزیر امور خارجه وقت خروج ایران در پیمان سنتو را اعلام کرد.

در فرازی دیگر امام خمینی (ره) فرمودند، کار عاقلانه و مفید به حال کشور این است بختیار و ارتش در مقابل انقلاب اسلامی واکنش مثبتی داشته باشند.

امام خمینی (ره) در این روز به تشریح وضعیت کشور پرداختند و عنوان کردند: تاکنون حکومت خرابکار‌ها بوده و در آن خسارتی به مملکت وارد شده است که برای جبرانش به تلاش زیادی نیازمندیم. علما هر کجا هستند لازم است مردم را ارشاد و در ساختن ایرانی آباد همکاری کنند.

با فراخواندن مردم به تظاهرات عمومی موج راهپیمایی شهر‌ها را فرا گرفت.

پیروزی انقلاب دستاورد‌های بسیاری در عرصه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برای میهن اسلامی به ارمغان آورد. شاید عبارت «همه با هم برای ایرانی آباد» مهم‌ترین دستاوردی باشد که بتوان در این مقال به تحلیل آن پرداخت؛ ایرانی که بلافاصله پس از انقلاب وارد جنگ تحمیلی شد، در حالی که تجهیزات کافی و نیروی آماده نداشت. 

جمهوری اسلامی در کم‌ترین زمان خود را مهیا کرد و امروز سازنده بهترین موشک‌های دوربرد، بالستیک، قاره پیما و پهپاد‌های مهندسی شده، تانک و موشک است. ایران با تشکیل جهاد سازندگی به بازسازی مناطق ویران شده پرداخت تا با وحدت کلمه «همه باهم برای ایرانی آباد» را به منصه ظهور برساند.

منبع: راهبرد معاصر

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها