در نمایشگاه رسانه‌های ایران؛

سخنگوی وزارت امور خارجه: مردم متعهدانه پای انقلاب هستند/ حقوق بشر کشور‌های مدعی دروغی بیش نیست

کنعانی با اشاره به ادامه حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه گفت: غزه در صدوسی‌وششمین روز جنگ رژیم صهیونیستی وضعیتی غم‌انگیز دارد؛ این جنگ نشان داد حقوق بشر آن‌گونه که کشور‌های مدعی به دروغ پرچم آن را در دست گرفتند، دروغی بیش نیست.
کد خبر: ۶۵۲۲۶۸
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۴ - 19February 2024

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس مستقر در نمایشگاه رسانه‌های ایران، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری خود که امروز (دوشنبه ۳۰ بهمن) در محل این نمایشگاه برگزار شد، اظهار داشت: همچنان در ایام پرشکوه پیروزی انقلاب اسلامی هستیم و فضای کشور پرشور و نشاط است. شاهد حضور باشکوه ملت ایران در یوم الله ۲۲ بهمن بودیم، ملت ایران همچنان با حضور وصف ناپذیر خود خاک ناامیدی و یاس را روی دشمنان این مرز و بوم پاشیدند.

وی ادامه داد: نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور برپا کننده جشن‌های سالگرد پیروزی انقلاب و روز ملی بودند که شاهد مشارکت گسترده مقامات دولتی، پارلمانی و … در جشن پیروزی انقلاب بودیم. پیام‌های متعددی را در سطوح سران، رؤسای دولت‌ها، وزرای خارجه و … داشتیم که خطاب به رهبر انقلاب، رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ما بود و آنان روز ملی جمهوری اسلامی ایران را به مقامات ایران تبریک گفتند.

سخنگوی وزارت امور خارجه: حقوق بشر کشور‌های مدعی دروغی بیش نیست

کنعانی گفت: دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری را پیش رو داریم که اطمینان داریم ملت ایران برای رقم زدن یک پیروزی دیگر برای انقلاب و کشور حضور پررنگی خواهند داشت.

شاهد پویایی چشم گیری در روابط خارجی ایران هستیم

وی افزود: دستگاه دیپلماسی کشور در شرف پایان دادن به یک سال پرتلاش دیگر است. در سایه ارشاد‌های حکیمانه رهبر انقلاب و نگاه دولت مبنی بر گسترش روابط با کشور‌های آسیایی، شاهد پویایی چشم گیری در روابط خارجی ایران بودیم. تاکید بر توسعه روابط با همسایگان، پیشرفت‌های خودش را نشان داد.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: در سایه نگاه به توسعه روابط اقتصادی، علاوه بر کشور‌های همسایه با کشور‌های دور دست هم ارتباط داریم.

کنعانی گفت: در سایه توصیه رهبر انقلاب، دولت توسعه روابط اقتصاد محور را در دستور کار خود قرار داده است. امیدواریم بتوانیم انتظار‌ها و توقعات به حق ملت ایران را محقق کنیم و شرایط اقتصادی بهتری را در روابط خارجی و معیشت مردم رقم بزنیم.

رژیم صهیونیستی بدون حمایت آمریکا توان ادامه جنگ ندارد

وی در مورد آغاز احداث یک جاده در نوار غزه و قوت گرفتن حمله به رفح، عنوان کرد: امروز ۱۳۶ روز از جنگ ظالمانه رژیم اسرائیل با حمایت آمریکا علیه ملت فلسطین می‌گذرد، جنگی که نشان داد متأسفانه حقوق بشر آنگونه که کشور‌های مدعی با استفاده از امپراطوری رسانه‌ای خود تبلیغ می‌کنند، دروغی آشکار بیش نیست. فاجعه غزه نقاب را از چهره مدعیان دروغین حقوق بشر کنار زده است. رژیم صهیونیستی اکنون به عنوان یک متهم نسل کشی نزد دیوان دادگستری بین المللی مطرح است. اقدامات آمریکا برای نجات رژیم اسرائیل ادامه دارد. بار‌ها اعلام کردیم که اگر حمایت آمریکا نباشد، حتی رژیم صهیونیستی توان ادامه جنگ برای یک روز را ندارد.

وی ادامه داد: قطعنامه جدید پیشنهادی الجزایر هم در شورای امنیت مطرح است و متأسفانه آمریکا پیشاپیش مخالفت خود را با این قطعنامه اعلام کرده است. باید دید شورای امنیت چه میزان می‌تواند از عهده مسؤولیت خود برای توقف جنایات در غزه بربیاید. آنچه در فلسطین می‌گذرد، نه تنها یک نسل کشی واضح بلکه تهدید جدی در امنیت بین المللی است، لذا مجامع بین المللی وظیفه پیشگیری دارند.

کنعانی گفت: دیپلماسی سران و دیپلماسی پویای وزارت خارجه لحظه‌ای متوقف نشده است و برای سازمان همکاری اسلامی یک مسؤولیت جدی در این باره قائل هستیم.

وی افزود: سازمان همکاری‌های اسلامی می‌تواند با استفاده از ظرفیت‌های زیاد خود، اقدامات بازدارنده ایجاد کند. جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد برگزاری فوری اجلاس وزرای خارجه را مطرح کرده است و حتی اعلام آمادگی کرد میزبان این اجلاس باشد.

حمایت قاطع سیاسی ایران از آفریقای جنوبی

ناصر کنعانی ضمن تشکر دوباره از اقدام مسئولانه آفریقای جنوبی، اظهار کرد: ایران حمایت قاطع سیاسی خود را اعلام کرد؛ لاهه در معرض آزمون جدیدی قرار دارد.

وی تصریح کرد: درباره شکایت دوم آفریقای جنوبی انتظار داریم لاهه در رابطه یا قرار اولیه جدیت لازم را داشته باشد و اقدام اولیه خود را با گام‌های اولیه برای پاسخگو کردن و محاکمه سران این رژیم تکمیل کند.

روابط ایران و عراق در بهترین شرایط قرار دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخشی دیگر از سخنان خود درباره روابط میان ایران و عراق گفت: روابط ایران و عراق در بهترین شرایط قرار داشته و متنوع و گسترده است.

وی تاکید کرد: افق‌های پیش رو هم امیدوارکننده است؛ دو دولت برای احرای توافق‌ها از جمله اقتصادی، تجاری و امنیتی عزم مشترک دارند؛ مقابله با تروریسم نیز جز موارد مشترک مورد تاکید طرفین است.

کنعانی خاطرنشان کرد: گام‌های بزرگی برای اجرای سند امنیتی میان ایران و عراق با هدف تامین منافع دو کشور برداشته شده و گام‌های تکمیلی در حال انجام است.

گروسی از اظهارنظر‌های سیاسی خارج از چارچوب حرفه‌ای خودداری کند

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به ادعا‌های رافائل گروسی درباره موضوع هسته‌ای ایران گفت: ایران همان‌گونه که بار‌ها اعلام کرده و همان‌گونه که در ۱۵ گزارش بازرسان آژانس آمده، فعالیت هسته‌ای صلح‌آمیز و منطبق بر قوانین بین‌المللی دارد؛ این فعالیت‌های صلح‌آمیز در چارچو‌ب‌های مذکور ادامه خواهد داشت.

وی تاکید کرد: دستیابی به سلاح هسته‌ای در دکترین ایران جایگاهی ندارد و ما از حقوق خود براساس قوانین بین‌المللی و مقررات آژانس برای استقرار فعالیت‌های صلح‌آمیر خود استفاده می‌کنیم.

کنعانی گفت: به گروسی توصیه می‌کنیم از اظهارنظر‌های سیاسی خارج از چارچوب حرفه‌ای خود و از تبدیل آژانس به محل اظهارنظر‌های غیرتخصصی خودداری کند.

طرح جزایر سه‌گانه از سوی کویت هیچ‌گونه حقی را برای این کشور ایجاد نمی‌کند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره جزایر سه‌گانه گفت: ایران در حفاظت از حقوق ملی و ملت ایران جدیت و اهتمام لازم را دارد؛ طرح مباحث حقوقی و فنی از سوی کویت هیچ‌گونه حقی را برای این کشور ایجاد نمی‌کند و طرح این‌گونه مباحث در فضای رسانه‌ای کمک کننده نیست.

کنعانی درباره موضوع حج عمره گفت: عمره مفرده شهروندانمان را به‌عنوان یکی از موضوع‌های مورد توافق با عربستان پیگیری کردیم و حتی مقدمات کار فراهم شده بود.

وی تصریح کرد: وزیران امور خارجه ایران و عربستان تاکید کردند که موضوع یک مسئله فنی میان هواپیمایی ایران و طرف عربستانی است؛ امیدواریم همان‌گونه که وزیر خارجه عربستان وعده داد این مساله در سریع‌ترین زمان ممکن حل‌وفصل شود.

کنعانی تاکید کرد: خبر اخیر به معنای لغو عمره مفرده در سال ۱۴۰۲ نیست.

دوگانگی در ادعای آزادی بیان در غرب کاملا آشکار است

کنعانی درباره اقدام متا برای اعمال محدودیت‌ها گفت: دوگانگی در ادعای آزادی بیان در غرب کاملا آشکار است؛ آن‌ها از سیطره خود بر رسانه‌های اجتماعی برای تاثیر و نفوذ بر جریان اطلاع‌رسانی سواستفاده می‌کنند.

وی تصریح کرد: در چندماه گذشته شاهد برخورد‌های آن‌ها با حامیان فلسطین بودیم؛ این‌ها مدعیان دروغین حقوق بشر هستند و جهانیان درباره این دوگانگی قضاوت می‌کنند.

حملات به یمن نقض حاکمیت تمامیت ارضی یک کشور عضو سازمان ملل است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره حملات آمریکا و انگلیس به یمن گفت: این اقدام نقض حاکمیت تمامیت ارضی یک کشور عضو سازمان ملل است؛ این اقدام‌های غیرقانونی و یکجانبه و خودسرانه نشان می‌دهد که این کشور اعتقادی به مقررات بین‌المللی ندارند.

وی خاطرنشان کرد: آمریکا و انگلیس برخلاف ادعاهایشان به دنبال توسعه جنگ به سراسر منطقه هستند؛ ما این اقدام‌ها را غیرقابل قبول دانسته و محکوم می‌کنیم.

کنعانی تصریح کرد: اتفاق‌ها در دریای سرخ معلول شرایط جاری در غزه است؛ از طریق واسطه‌ها موضع خود را به آمریکا اعلام کردیم و امیرعبداللهیان پیام واضح ایران را به دیوید کامرون، همتای انگلیسی خود رساند.

خواستار قطع شریان‌های اقتصادی رژیم صهیونیستی هستیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره تحریم کالا‌های رژیم صهیونیستی گفت: با در نظر داشتن جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی، تحریم کالا‌های این رژیم یک مطالبه جهانی است.

وی خاطرنشان کرد: ایران نیز خواستار قطع شریان‌های اقتصادی رژیم صهیونیستی است؛ براساس قانون مصوب مجلس، وزارت امور خارجه موظف به شناسایی کالا‌های تولید یا مرتبط با رژیم صهیونیستی است.

کنعانی توضیح داد: وزارت امور خارجه در این رابطه به وظیفه خود عمل کرده و آخرین فهرست به‌روز شده را در اختیار وزارت صمت قرار داده و این فهرست اکنون در اختیار گمرک برای ممنوعیت ورود کالا‌های رژیم صهیونیستی است.

وی تاکید کرد: اساسا ورود کالا‌های رژیم صهیونیستی به ایران ممنوع است و تنظیم فهرست به معنای زمینه‌سازی برای اجرای بهتر وظیفه است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به نشست دوحه درباره مسائل افغانستان و حضور ایران گفت: ایران بر ضرورت کمک همه کشور‌ها و مجامع بین‌المللی برای بهبود شرایط افغانستان تاکید دارد.

وی خاطرنشان کرد: ما هم در قالب دوجانبه و هم در قالب سازوکار‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای این هدف تلاش کردیم؛ حضور ما در نشست دوحه در چارچوب چنین رویکرد مسئولانه‌ای برای ایجاد شرایط بهتر در افغانستان است.

نگران سرنوشت کنفرانس امنیتی مونیخ هستیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره دعوت نشدن از ایران برای دومین سال پیاپی در جهت حضور در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: ما قطعا نگران اهداف این کنفرانس هستیم؛ مجریان و برکزارکنندگان این کنفرانس در مسیر غلط حرکت می‌کنند و سازوکار کنفرانس امنیتی مونیخ را به محل طرح دیدگاه‌های غیرسازنده تبدیل کردند.

وی تاکید کرد: انتخاب گزینشی کشور‌ها و دعوت از سران جنایت‌کار جهان برای حضور در این کنفرانس نشان می‌دهد این کنفرانس در مسیر نادرست پیش می‌رود و ما بیش از نگرانی برای دعوت نشدن از خود، نگران سرنوشت این کنفرانس هستیم.
ایران در منطقه نیرو‌های وکالتی ندارد

کنعانی درباره اقدامات محور مقاومت در منطقه گفت: ما بار‌ها اعلام کردیم آنچه جریان‌های مقاومت در منطقه انجام می‌دهند، نگاه مسئولانه آن‌ها به موضوع نسل‌کشی در غزه به دست رژیم صهیونیستی است؛ حمایت بی‌چون‌چرای آمریکا از رژیم صهیونیستی مایه نگرانی است.

وی تصریح کرد: ایران در منطقه نیرو‌های وکالتی ندارد و ما این موضوع را بار‌ها اعلام کردیم؛ جریان‌های مقاومت منطقه براساس منافع خود و کشورشان تصمیم می‌گیرند.

کنعانی خاطرنشان کرد: آن‌ها اولا از امنیت خود و ثانیا از مردم مظلوم فلسطین دفاع می‌کنند؛ لبنان هم مانند دیگر کشور‌های منطقه در معرض تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی قرار داشته است.
دستاوردهای سفر رئیس قوه قضاییه به عراق

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره دستاورد‌های سفر رئیس قوه قضاییه به عراق، گفت: رئیس محترم قوه قضاییه در چارچوب همکاری‌های خوب دو کشور در حوزه قضایی و براساس دعوت به عمل آمده از سوی عراقی خودشان و در استمرار مشورت‌های مشترک دو کشور به عراق سفر کردند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه گفت‌وگو‌ها و مشورت‌های خوبی با مقامات عالی عراق داشتند؛ این بخشی از مسیر همکاری‌های دوجانبه ما با برادران ما در عراق است.

کنعانی اضافه کرد: ما موضوعات متعددی را در زمینه حقوقی و قضایی برای همکاری میان دو کشور داریم که همواره در این نشست‌ها و دیدار‌ها مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار می‌گیرد. 

وی خاطرنشان کرد: همچنین موضوع پیگیری حقوقی اقدام جنایتکارانه رژیم آمریکا در ترور سردار قاسم سلیمانی را در دست داریم. اقدامات مشترک دو کشور یکی از مسیر‌های مهم مورد پیگیری برای محاکمه و پیگرد جنایتکارانی است که مرتکب جنایت فراموش نشدنی ترور شهید سلیمانی، شهید ابومهدی المهندس و جمعی از همراهان آن‌ها شدند.

کنعانی در ادامه گفت: این موضوع و پیگیری آن در مجامع بین‌المللی به دلیل ارتکاب این جرم در جغرافیای عراق نیازمند مشورت‌ها و اتخاذ گام‌های مشترک حقوقی و اجرایی است. 

وی خاطرنشان کرد: ما این موضوع را در چارچوب گفتگو‌های حقوقی و قضایی میان ایران و عراق مورد توجه داریم.

هیچ اقدام ضد ایرانی بی‌پاسخ نمانده و نخواهد ماند

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره حمله به مستشاران ایرانی در سوریه گفت: همان‌طور که مقام‌های ذیربط ایران بار‌ها تاکید کردند هیچ اقدام ضد ایرانی بی‌پاسخ نمانده و نخواهد ماند؛ مقام‌های رژیم صهیونیستی این موضوع را به درستی درک کرده‌اند.
برای تامین حقوق ملت از هیچ فرصتی غفلت نمی‌کنیم

کنعانی در ادامه سخنان خود درباره پیگیری موضوع برجام گفت: این موضوع همچنان در دستور کار ایران است؛ با وجود اینکه خنثی‌سازی تحریم‌ها یکی از رویکرد‌های دستگاه دیپلماسی است، رفع تحریم‌ها در چارچوب برجام همچنان مدنظر دستگاه دیپلماسی بوده و تلاش‌های دیپلماتیک ادامه دارد.

وی تصریح کرد: گفتگو‌ها ادامه دارد و کانال‌های ارتباطی برقرار است؛ ما برای تامین حقوق ملت از هیچ فرصتی غفلت نمی‌کنیم.

موضوع حقابه مطالبه جدی ایران است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه درباره عوامل خرابکاری لوله‌های گاز، گفت: در موضوع افغانستانی بودن عوامل خرابکاری لوله‌های گاز، نمی‌توانم نظر بدهم، زیرا موضوع امنیتی است.

وی همچنین درباره حقابه ایران خاطرنشان کرد: درباره حقابه باید بگویم که این یک مطالبه جدی ایران بوده و ما این مطالبه ملی و به حق را در گفت‌گو‌های خود با دولت سرپرستی افغانستان دنبال کرده و خواهیم کرد.

ایران یک طرف مسئول برای تقویت صلح و امنیت منطقه است

سخنگوی وزارت درباره بیانیه ضد ایرانی گروه هفت، گفت: طرح موضوع‌های سیاسی یک‌جانبه در نشست‌ها را مردود می‌دانیم.

وی تاکید کرد: ایران در موضوع هسته‌ای نشان داده که یک طرف مسئول است و فعالیت‌هایش صلح‌آمیز است؛ آن‌ها که به دروغ فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را تهدید می‌دانند خود دارای زرادخانه‌های هسته‌ای برخلاف قوانین بین‌المللی بوده و نشان داده‌اند که در به‌کارگیری از این سلاح‌ها ید طولایی دارند.

کنعانی خاطرنشان کرد: مدعیان خود متهمان اساسی هستند؛ ایران اثبات کرده که یک طرف مسئول برای صلح‌سازی و تقویت صلح و امنیت منطقه است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: آن‌ها که ایران را به صادرات سلاح و پهپاد به یک طرف جنگ اوکراین متهم می‌کنند، به دنبال اهداف سیاسی هستند. مواضع ایران در قبال جنگ اوکراین کاملا روشن است.

انتهای پیام/241

نظر شما
پربیننده ها