سید عمار حکیم: رژیم صهیونیستی مانع تحقق صلح در منطقه است

«سید عمار حکیم»، رهبر جریان حکمت ملی عراق با بیان اینک امروز بیش از هر زمان دیگر به صلح نیاز داریم، گفت: صلح فقط نبودن در وضعیت جنگ و نزاع نیست، بلکه حالت امنیت و ثباتی است که از روابط شخصی و اجتماعی آغاز می‌شود و به سطح گسترده بین‌المللی می‌رسد.
کد خبر: ۶۵۲۵۹۹
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۰ - 20February 2024

سید عمار حکیم: رژیم صهیونیستی مانع تحقق صلح در منطقه استبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، دفتر رسانه‌ای جریان حکمت ملی عراق «سید عمار حکیم»، اعلام کرد: رهبر جریان حکمت ملی عراق در سومین انجمن جهان فرهنگ صلح که امروز (سه‌شنبه) در مصر برگزار شد، با اشاره به ارکان صلح، اظهار داشت: سه رکن تحقق صلح، یعنی نیاز فعلی و توانایی برای تحقق آن و سازوکار‌های حفاظت از آن، بدون یک روند توسعه‌محور برای برقراری صلح و پایداری آن به روشی عملی و مؤثر و مناسب ممکن نیست و نسل‌های آینده خواهان صلح پایدار هستند.

رهبر جریان حکمت ملی عراق خاطرنشان کرد که ما امروز بیش از هر زمان به تقویت پایه‌های صلح و عملی کردن ارکان فعلی آن در منطقه خویش و در جهان نیاز داریم و این کار با تقویت فرصت‌های توسعه فراگیر عملی می‌شود.

حکیم تاکید کرد که تفکیک توسعه از صلح ممکن نیست و این دو مفهوم کاملا درهم‌تنیده‌اند. افزایش جمعیت در جهان و به‌خصوص کشور‌های عربی و اسلامی موجب می‌شود که توسعه یک مطالبه وجودی و نه یک امر انتزاعی و فرهنگی باشد.

وی در ادامه به برخی از نمونه‌های توسعه پایدار در کشور‌های عربی همچون پروژه «پایتخت اداری جدید» در مصر و پروژه بندر بزرگ فاو و «مسیر توسعه» در عراق اشاره و تاکید کرد که توسعه باید از درون جامعه برخاسته و وابسته به منابع بشری و طبیعی و فرهنگی ما باشد، بدون تراشیدن توجیه‌هایی برای دخالت دیگران در امور داخلی ما به اسم توسعه با اهدافی بیگانه.

رهبر جریان حکمت ملی عراق با بیان اینکه سخن گفتن از توسعه در هیاهوی صدای شلیک گلوله‌ها و طبل جنگ و آثار ویرانگر آن ناممکن است، گفت: برای تحقق توسعه باید نخست آنچه را مانع از رسیدن به آستانه توسعه می‌شود تشخیص دهیم.

حکیم در ادامه با اشاره موانعی که عراق در مسیر توسعه خود در دو دهه گذشته با آن مواجه بوده است، گفت: جنگ‌های پیاپی و سال‌های تحریم و محاصره اقتصادی در کنار فرهنگ افراط‌گرایی و تکفیر و خشونت موانع مهمی در برابر شکوفایی عراق بودند و امروز به لطف و فضل الهی و با اراده ملت عراق و نیرو‌های سیاسی ملی و مرجعیت آگاه توانستیم این موانع و پیامد‌های ویرانگر آن‌ها را تا حد زیادی پشت سر گذاریم.

وی عنوان کرد که عراق امروز تفاوت چشمگیری با دیروز و گذشته دارد و در مسیر پیشرفت در عرصه‌های راهبردی و حیاتی است. عراق توانست تروریسم و افراط‌گرایی را شکست دهد و در یک روند سیاسی دموکراتیک و موفق طیف‌های اجتماعی را یکپارچه کند. فراموش نکنیم که دموکراسی هسته اصلی توسعه است و بدون نظام دموکراتیک مبتنی بر انتقال مسالمت‌آمیز قدرت امکان تحقق توسعه وجود ندارد.

رهبر جریان حکمت ملی عراق با اشاره به سیاست عراق در ارتباط با دیگر کشور‌ها تصریح کرد: عراق همچنین توانست با موفقیت از جبهه‌بندی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی فاصله و سیاست بی‌طرفی سازنده را پیش بگیرد بی آنکه به ارزش‌های عربی و اسلامی و اصول دینی و اخلاقی اصیل پشت کند.

حکیم تاکید کرد که هنوز افراط‌گرایی و تروریسم تلاش‌های ما برای صلح را تضعیف می‌کنند و نمی‌توانیم نیاز به رویارویی بنیادی و فراگیر با این چالش‌ها را نادیده بگیریم.
رژیم صهیونیستی مانع تحقق صلح در منطقه است.

وی در ادامه با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی اظهار داشت: کشتار دسته‌جمعی ملت فلسطین در غزه و دیگر مناطق با توجیه‌های غیرمنطقی رژیم صهیونیستی و در سایه سکوت مشکوک جامعه جهانی از مهم‌ترین چالش‌هایی است که مانع از تثبیت فرهنگ صلح و مانع از پیشرفت چرخ توسعه در منطقه می‌شود.

رهبر جریان حکمت ملی عراق از تلاش‌های رئیس جمهور مصر و دیگر کشور‌های منطقه و به خصوص عراق برای رسیدن به راه حل بنیادی به منظور توقف این فاجعه انسانی و ایجاد راه حل عادلانه‌ای که کرامت فلسطینیان و حق طبیعی آنان در سرزمین‌های اشغال‌شده‌شان را تضمین کند، قدردانی کرد.

حکیم تاکید کرد که با وجود سرزمین‌های اشغال‌شده و حقوق به یغما رفته و سیاست‌های ویرانگر و متهورانه‌ای که بر امنیت ملت‌ها و کشورهایمان تأثیر می‌گذارد، برقراری توسعه واقعی و صلح دائمی قابل تصور نیست.

وی در ادامه تصریح کرد که مسئله فلسطین یک پوشش سیاسی نیست بلکه مسئله‌ای مرتبط با کرامت شهروند عرب و مسلمان است و نادیده گرفتن آن به روش‌های مختلف و به دور از اصل کرامت و انسانیت ممکن نیست.

رهبر جریان حکمت ملی عراق همگان را به توسعه پایدار و مبتنی بر صلح واقعی و دائمی در منطقه فراخواند و گفت: پیش رفت به سمت صلح کار آسانی نیست، اما ضرورت کامل دارد و همه ما - اعم از حکومت‌ها و مجالس و نهاد‌ها و افراد - باید با جدیت و پشتکار بدان پایبند باشیم. ما به تلاش‌های مشترک برای تحقق صلح در منطقه و سراسر جهان اطمینان داریم.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار