دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق مطالبه مردمی

افکار عمومی امروز جامعه عراق این مطالبه را از دولت و مجلس این کشور دارد تا هرچه سریع‌تر نیرو‌های آمریکایی را از کشورشان اخراج کنند.
کد خبر: ۶۵۲۶۳۸
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۳:۱۵ - 21February 2024

خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق مطالبه مردمیگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: در شرایطی بیش از چهار ماه از جنگ غزه می‌گذرد که حمایت و پشتیبانی آمریکا و غرب از رژیم صهیونیستی در کشتار و قتل‌عام مردم غزه موجب شده تا سطح درگیری‌ها میان گروه‌های مقاومت در منطقه بویژه گروه‌های مقاومت عراق با نیرو‌های آمریکایی مستقر در عراق به بیشترین میزان خود و بحرانی‌ترین حالت ممکن افزایش پیدا کند.

شاهد این مدعا هم تشدید درگیری‌های نظامی بین گروه‌های مقاومت عراقی و نظامیان آمریکایی مستقر در این کشور است. میزان و گستردگی این درگیری‌ها تا آنجا بوده که در چند ماه اخیر بار‌ها شاهد هدف قرار دادن پایگاه‌های امریکایی در عراق توسط گروه‌های مقاومت بودیم. در مقابل هم نیرو‌های آمریکایی تا امروز چندین حمله بزرگ و کوچک به مقر و پایگاه‌های نیرو‌های مقاومت اسلامی عراق انجام دادند که موجب کشته و زخمی شدن چندین نفر از نیرو‌های مقاومت عراقی شده است.

اما موضوعی که به همگان نشان داد که درگیری‌های میان گروه‌های مقاومت عراقی و نیرو‌های آمریکایی وارد مرحله‌ای تازه و البته بسیار حساس و خطرناک شده حمله هفته گذشته آمریکا به مواضع گروه‌های مقاومت عراقی بود که موجب شد تا دو نفر از فرماندهان «کتائب حزب‌الله» به شهادت برسند. همین امر موجب شد تا مجددا شاهد اوج گیری احساسات ضدآمریکایی در عراق باشیم و در خواست‌ها برای اخراج نیرو‌های تروریستی آمریکایی از این کشور به بیشترین و بالاترین میزان خود برسد.

البته شدت و میزان درگیری‌های میان گروه‌های مقاومت عراقی و نیرو‌های آمریکایی از زمان اشغال این کشور در حمله آمریکا به صدام و پایین آوردن او از قدرت تا امروز با شدت و ضعف ادامه داشته، ولی جنگ غزه به عنوان عاملی مهم و اساسی معادلات موجود میان دو طرف را به صورت کلی تغییر داد و موجب شد تا میزان درگیری‌ها به یکباره افزایش چشمگیری پیدا کند.

موضوع دیگر عملیات چند روز اخیر ارتش آمریکا در عراق و سوریه بود. آمریکا به بهانه هدف قرار دادن پایگاه‌های این کشور در عراق و سوریه، عملیاتی سنگین را در این دو کشور انجام داد و بر اساس آن چیزی که خود فرماندهان آمریکایی اعلام کردند بیش از ۸۵ هدف را در عراق و سوریه مورد هدف قرار داده و آن‌ها را بمباران کردند.

این وضعیت به معنای اوج گیری شدید درگیری‌ها میان گروه‌های مقاومت اسلامی عراقی با نیرو‌های اشغالگر آمریکایی است و تا اینجای کار نیز موجب شده تا دولتمردان عراقی ضمن محکومیت حملات اخیر آمریکا به خاک این کشور که نقض حاکمیت عراق را درپی داشته است خواهان اخراج نیرو‌های آمریکایی از کشورشان شوند. مسئله‌ای که موجب شده تا شاهد باشیم پارلمان عراق مجددا موضوع اخراج نیرو‌های خارجی از این کشور را در دستور کار خود قرار بدهد.

اما مسئله بسیار مهم و حساسی که در این میان نباید آن را از یاد ببریم این است که در حال حاضر افکار عمومی مردم عراق به چیزی کمتر از اخراج تمام و کمال نیرو‌های آمریکایی از این کشور راضی نخواهند شد و با توجه به تمامی مسائل و مشکلاتی که حضور نیرو‌های خارجی در این کشور رقم زدند، مردم عراق آن‌ها را به عنوان عامل توطئه علیه عراق و سایر کشور‌های اسلامی می‌شناسند و فقط به دنبال خروج آن‌ها از کشور خودشان هستند.

حال در این میان موضوعی که گویی سران و مقامات آمریکا آن را فراموش کردند این است که ارتش اشغالگر و متجاوز آمریکا در هیچ کشوری تا باد باقی نمانده و در مورد عراق هم با این وضعیت روبرو هستیم. در حقیقت نیرو‌های آمریکایی در نهایت دیر یا زود مجبور به خروج کامل از عراق می‌شوند، ولی این موضوع قطعا به لحاظ سیاسی و نظامی برای ایالات متحده بسیار گران تمام خواهد شد. امری که در مورد کشور افغانستان هم شاهد آن بودیم که نیرو‌های آمریکایی در نهایت با چه وضعیت و خفتی به صورت شتابزده از این کشور گریختند.

در پایان باید به این مهم اشاره کنیم که خروج آمریکا از افغانستان نخستین مرحله و قدم در خروج ارتش این کشور از منطقه بوده و با خروج از عراق و سوریه شاهد رفتن آمریکا از منطقه خاورمیانه و سپس از خلیج فارس نیز خواهیم بود. امری که می‌تواند به سال‌ها حضور استعماری و متجاوز ایالات متحده در این نقطه از جهان پایان ببخشد.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار