دستور شاه به ساواک درباره بررسی جشن‌های نیمه شعبان

در آرشیو اسناد مرکز اسناد انقلاب اسلامی بولتن ویژه‌ای از ساواک به تاریخ ۲۴ شهریور ۵۴ به چشم می‌خورد که با قید «سری» به تحلیل و بازخوانی گزارش‌های برگزاری جشن‌های نیمه شعبان آن سال می‌پردازد.
کد خبر: ۶۵۳۳۹۹
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰ - 26February 2024

دستور شاه به ساواک درباره بررسی جشن‌های نیمه شعبانبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، در دوران نهضت اسلامی مناسبت‌های مذهبی همواره بستری برای بسط و گسترش مبارزه و روشن نگهداشتن شعله مخالفت با رژیم پهلوی بود. یکی از مهمترین این موارد اعیاد اسلامی به ویژه جشن نیمه شعبان و میلاد امام زمان (عج) به شمار می‌رفت.

بنابر آنچه که در اسناد به جای مانده از آن سال‌ها مشاهده می‌شود برنامه‌های نیمه شعبان به طور ویژه مورد توجه ساواک و سایر نهاد‌ها بود. در گنجینه اسناد مرکز اسناد انقلاب اسلامی بولتن ویژه‌ای از ساواک به تاریخ ۲۴ شهریور ۵۴ به چشم می‌خورد که با قید «سری» به تحلیل و بازخوانی گزارش‌های برگزاری جشن‌های نیمه شعبان آن سال می‌پردازد.

متن این گزارش بدین شرح است: «درباره: گزارش گروه تحقیق سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران از شرفعرض مبارک اعلیحضرت همایون شاهنشاه آریامهر گذشته است».

سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران گزارشی پیرامون وجوه سیاسی مراسم مذهبی نیمه شعبان سال جاری (سالروز میلاد حضرت امام زمان ع) به پیشگاه مباری اعلیحضرت همایون شاهنشاه آریامهر معروفی داشته است. در این گزارش بعرض رسیده که شعار‌های مورد استفاده مذهبیون افراطی اکثرا جنبه سیاسی داشته بطور کلی مشاهده می‌شود که از طرف روحانیون و عوامل مذهبی در قبال دولت و اقدامات آن از جمله حزب رستاخیز ملت ایران جبهه‌گیری شده است.

منبع: مرکز اسناد انقلاب اسلامی

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار