کشتار گرسنگانی که در انتظار غذا بودند

جهان بار دیگر شاهد جنایتی هولناک بود که رژیم صهیونیستی با کشتار گرسنگان و تشنگانی رقم زد که در انتظار دریافت کمک‌های امدادی جهانی بودند.
کد خبر: ۶۵۵۱۱۷
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۶ - 05March 2024

کشتار گرسنگانی که در انتظار غذا بودندبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، هفته گذشته مقامات بهداشتی غزه خبر دادند حمله هوایی رژیم صهیونیستی به فلسطینیان به هنگام دریافت غذا و کمک‌های انسانی منجر به شهادت ۱۱۲ نفر و زخمی شدن بیش از ۷۰۰ تن دیگر شد. سازمان دیده‌بان حقوق بشر اروپا - مدیترانه هم در گزارشی اعلام کرد که تحقیقات اولیه حاکی از آن است که نظامیان رژیم صهیونیستی عامل کشتار آوارگان فلسطینی در صف انتظار دریافت کمک‌های بشردوستانه در غرب غزه هستند.

تیم‌های تحقیقاتی این سازمان اسناد و مدارکی در مورد شلیک گسترده و مستقیم سربازان رژیم صهیونیستی به سمت این آوارگان بدست آورده اند که طی آن ۱۱۲ نفر شهید و ۷۶۰ نفر دیگر زخمی شدند.

«استفان دوجاریک»، سخنگوی سازمان ملل روز پنجشنبه با قرائت بیانیه «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل گفت: «دبیر کل سازمان ملل حادثه امروز در شمال غزه را محکوم کرد». 

این جنایت چنان هولناک است که حتی کشور‌های غربی نیز مصلحت‌اندیشی را کنار گذاشته و سکوت خود را شکسته‌اند؛ چنانکه «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا این اقدام را «قتل عامی جدید» و «کاملاً غیر قابل قبول» خواند و آن را محکوم کرد.

وزارت خارجه فرانسه نیز اعلام کرد: اقدام نظامیان رژیم اسرائیل در تیراندازی به سمت غیرنظامیان در غزه که به دنبال غذا هستند، غیرقابل توجیه است و به آتش‌بس فوری و دائمی در غزه برای ورود کمک‌های انسانی به این منطقه نیاز است.

هرچند از رژیمی که بیمارستان‌ها و آمبولانس‌های حامل مجروحان را هدف گلوله قرار می‌دهد و از گرسنگی به‌عنوان سلاح جنگی برای نسل‌کشی غزه استفاده می‌کند، چنین جنایتی دور از انتظار نیست، اما این اتفاق در مقطع کنونی را می‌توان برگرفته از عواملی دانست که نه تنها از ماهیت واقعی روند تحولات دو سوی جنگ غزه پرده برمی‌دارد، بلکه نقش‌آفرینی بازیگران دیگر را در این کشتار آشکار می‌سازد. در این‌باره چند نکته قابل تأمل است.

نخست اینکه «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در حالی به کشتار و ادامه جنگ برای اهدافی همچون «نابودی حماس»، «سلطه بر غزه» و «آزادسازی اسرای صهیونیست در بند حماس» ادامه می‌دهد که عملا این مسئله محقق نشده و در نهایت این رژیم و غرب مجبور به پذیرش ماهیت ماندگار حماس و مذاکره برای تبادل اسرا شده‌اند. در این میان نتانیاهو از یک سو در عرصه داخلی با شدت‌گرفتن اعتراضات خیابانی و مخالفان سیاسی به پایان حیات سیاسی‌اش نزدیک می‌شود و از سوی دیگر تقلای متحدان رژیم صهیونیستی همچون آمریکا و فرانسه با مشارکت برخی کشور‌های عربی برای عقب‌نشینی حماس از شروط مذاکراتی‌اش همچون آزادی اسرای فلسطین، افزایش امدادرسانی به مردم و توقف واقعی تجاوزات رژیم صهیونیستی به نتیجه نرسیده اند.

با توجه به این شرایط نتانیاهو بار دیگر برگه کشتار و جنایت را تنها گزینه فرار خود از اعتراض‌های داخلی و سرپوش‌نهادن بر شکست تلقی کرده و تلاش می‌کند با تحمیل زیاده‌خواهی‌های مذاکراتی به حماس دانسته از این توحش و جنون کشتار نتیجه بگیرد. رویکردی که البته بخشی از آن نیز برگرفته از سیاست همیشگی صهیونیست‌ها مبنی بر نسل‌کشی فلسطینی‌هاست؛ چنانکه «مایکل فخری»، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حق غذا اخیرا در گفتگو با روزنامه «گاردین» با تأکید بر اینکه ممانعت از دسترسی به غذا جنایت جنگی محسوب می‌شود، تصریح کرد اسرائیل به شکل عمدی فلسطینی‌ها را گرسنگی می‌دهد.

دوم آنکه در کنار رژیم صهیونیستی نقش کشور‌های غربی را در این کشتار به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم نمی‌توان نادیده گرفت. آمریکا در روز‌های گذشته در کنار اختصاص بودجه کمک نظامی و اقتصادی به رژیم صهیونیستی بار دیگر در شورای امنیت قطعنامه الجزایر برای برقراری آتش‌بس را وتو کرده و خود پیش‌نویس قطعنامه‌ای را ارائه داده که بسیاری آن را مجوز کشتار در غزه می‌دانند. سران غرب در نشست‌های اتحادیه اروپا و نهاد‌های جهانی همچون شورای حقوق بشر به جای پرداختن به نسل‌کشی غزه به یاوه‌گویی و داستان‌سرایی‌های مضحک علیه ایران پرداخته‌اند که ادعا‌های رئیس کمیسیون اروپا درباره نقش ایران در تسلیح روسیه در نشست اروپا یا ادعای وزیر خارجه آلمان در شورای حقوق بشر علیه حقوق بشر در ایران نمودی از این رفتار‌های موذیانه و غیر اصولی غرب در قبال غزه است. دولتمردان آمریکا در حالی ژست حمایت از آتش‌بس در غزه را می‌گیرند که عملا همچنان بازی در زمین رژیم صهیونیستی را ادامه می‌دهند؛ ادعای راهکار دو دولتی با تغییر ساختار تشکیلات خودگردان و حذف حماس تنها بخشی از رفتار‌های غرب است که زمینه‌ساز گستاخی و تشدید توحش صهیونیست‌هاست که به نسل‌کشی گرسنگانی منجر شده که در صف دریافت کمک غذایی بوده‌اند.

این مشارکت در کشتار چنان است که بایدن به جای محکوم‌سازی جنایات رژیم صهیونیستی در سخنانی به اقدام رژیم صهیونیستی در ممانعت از دسترسی فلسطینیان به غذا اشاره کرد و گفت: «حادثه کمک‌های غذایی امروز در غزه، مذاکرات مربوط به گروگان‌ها را پیچیده خواهد کرد». مجموع این رفتار‌ها نشان می‌دهد که غرب که این روز‌ها به دنبال نقش‌آفرینی در کشتار‌های بیشتر در جنگ اوکراین است، عملا در کشتار بیشتر غزه نیز نقش دارد و نه تنها نمی‌تواند با واژگانی همچون لزوم برقراری آتش‌بس، توقف جنگ، نگرانی از تلفات غیر نظامیان و... خود را ناجی و بشر‌دوست معرفی کنند، بلکه خود بخشی از نسل‌کشی و جنایت در غزه است و باید همچون رژیم صهیونیستی در دادگاه‌های بین‌المللی مجازات گردد.

منبع: نورنیوز

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار