«گذرگاه امن»، کلیدواژه اجبار فلسطینیان به مهاجرت

کلیدواژه «گذرگاه امن» جنایتی است که ما را به یاد آسیب‌ها و ظلم‌های جاری در منطقه می‌اندازد. ژستی برای کمک یا تسهیل امور بشردوستانه تلقی نمی‌شود، بلکه مکانیزمی برای تداوم ظلم و محو فلسطینیان از حضور در سرزمین خود و بخشی از تلاش بدخواهانه و ساختاری برای چند تکه کردن مدیریت اراضی فلسطینی و تثبیت اشغالگری رژیم صهیونیستی است.
کد خبر: ۶۵۵۸۳۷
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰ - 09March 2024

«گذرگاه امن»، کلیدواژه اجبار فلسطینیان به مهاجرتبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، ایده «گذرگاه امن» ژستی برای کمک یا تسهیل امور بشردوستانه تلقی نمی‌شود، بلکه مکانیزمی برای تداوم ظلم و محو فلسطینیان از حضور در سرزمین خود و بخشی از تلاش بدخواهانه و ساختاری برای چند تکه کردن مدیریت اراضی فلسطینی، تثبیت اشغالگری رژیم صهیونیستی و محروم کردن فلسطینیان از تمام حقوقشان است.

این ایده که اجبار به مهاجرت، ویرانی و کشتار را می‌توان پذیرفت، آن هم وقتی به زبان انسانی و در پوشش حقوق بین الملل مطرح شود، مفاهیم سنتی جنگ و صلح را به چالش می‌کشد و گفتمانی برای توجیه اعمال بدون توجیه و هزینه ساز انسانی است.

با توجه به این وضعیت، به نظر می‌آید درخواست جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای ایجاد کریدور امن قبل از هرگونه عملیات نظامی در رفح که در واقع به تسهیل مهاجرت اهالی غزه کمک کند، اعتراف ضمنی است به اینکه جنگ و عوامل مخرب شدت بیشتری خواهد یافت و نیرو‌های رژیم اشغالگر نسبت به آنچه در شمال و مرکز غزه انجام دادند، رفتار خشونت آمیزتری خواهند داشت.

تضمین‌های بایدن به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه هدف مشترک شکست حماس و امنیت بلندمدت این رژیم همچنان در اولویت قرار دارد، نشان دهنده مشارکت مستمر آمریکا و رژیم صهیونیستی و مکانیسم مهمی برای مسئول دانستن کشور‌ها در مخالفت با اقدامات رژیم صهیونیستی است. با وجود این، احکام دیوان بین المللی دادگستری ابزاری حیاتی برای تضمین پاسخگویی کسانی است که در نقض حقوق بشر یا جنایت‌های رژیم صهیونیستی نقش داشته اند.

در تحولات اخیر رژیم صهیونیستی برای عملیات نظامی برنامه ریزی شده خود از آمریکا چراغ سبز دریافت کرد، ولی واشنگتن خواستار اعمال محدودیت بر عملیات‌ها شد و بر لزوم تعیین محدوده زمانی خاص و منطقه جغرافیایی مشخص تأکید کرد. هدف از این رویکرد راهبردی جلوگیری از تکرار جنایت‌هایی است که جرقه محکومیت‌های بین المللی تل آویو را زد.

موضع آمریکا نشان دهنده حساسیت نسبت به پیامد‌های احتمالی عملیات نظامی به ویژه با توجه به تصاویر نگران کننده‌ای است که از غزه در محافل رسانه‌ای آمریکایی منتشر می‌شود. این تصاویر به ویژه پس از صدور احکام اخیر علیه رژیم صهیونیستی در دادگاه لاهه تأثیر زیادی بر افکار عمومی گذاشته است.

با وجود همه نگرانی‌ها، واشنگتن به صراحت با حمله به رفح مخالفت نمی‌کند، بلکه خواستار اقدام نظامی در چارچوب پارامتر‌هایی است که پیامد‌های انسانی را به حداقل برساند و خطر افزایش تنش را کاهش دهد.

در عین حال، اهداف رژیم صهیونیستی در عملیات رفح فراتر از همکاری نظامی صرف و تمرکز اصلی آن تقویت محاصره نوار غزه است. این اقدام نشان دهنده اهداف خصمانه رژیم صهیونیستی برای تحمیل کنترل خود بر نوار غزه است.

کلیدواژه «گذرگاه امن» جنایتی است که ما را به یاد آسیب‌ها و ظلم‌های جاری در منطقه می‌اندازد و بازتعریفی از بی عدالتی‌های اعمال شده نسبت به فلسطینیان است. این سیاست‌های ظالمانه مرا یاد حرف یکی از مقام‌های غربی می‌اندازد که گفت «آن‌ها را بکشید، اما بدون خشونت؛ آن‌ها را از گرسنگی بمیرانید، اما با مهربانی». 

منبع: راهبرد معاصر

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار