بررسی تصویب قطعنامه مبارزه با «اسلام‌هراسی» در سازمان ملل

مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز جمعه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را درباره اقداماتی که باید برای مبارزه با «اسلام‌هراسی» برداشته شود، تصویب کرد. حال باید دید بسترسازان «اسلا‌م‌هراسی» در عمل چه واکنشی به این قطعنامه خواهند داشت؟
کد خبر: ۶۵۷۷۴۶
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۸ - 18March 2024

بررسی تصویب قطعنامه مبارزه با «اسلام‌هراسی» در سازمان مللبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، پیش‌نویس قطعنامه مبارزه با «اسلام‌هراسی» همزمان با روز جهانی‌ای با همین نام به رای گذاشته شد و با حمایت ۱۱۵ کشور، رای ممتنع ۴۴ کشور و بدون هیچ رای مخالفی، تصویب شد.

قطعنامه یادشده هرگونه اظهارات تنفر‌آمیز و خشن علیه مسلمانان را محکوم کرده و خواستار تقویت تلاش‌های بین‌المللی برای ارتقای مدارا، تحمل و صلح شده است.

اگرچه این قطعنامه، امیدواری‌هایی برای مبارزه با اسلام‌هراسی به وجود آورد، اما نمی‌توان از اینرسی اسلام‌هراسی سیستماتیک که در تاروپود امریکا و اروپا تنیده شده، غفلت کرد و به نتایج اساسی خوش‌بین بود.

نگاهی به کارنامه کشور‌های اروپایی و آمریکایی بیانگر اقدامات هدفمند و گسترده آن‌ها علیه اسلام و مسلمانان است؛ از «صلیبی» خواندن حمله آمریکا به افغانستان گرفته تا مساوی‌دانستن اسلام و تروریسم. هرچند تروریسم و افراط‌گرایی خشونت‌آمیز منجر به تروریسم را نمی‌توان و نباید با هیچ دین، ملیت، تمدن یا گروه قومی مرتبط دانست، اما مریکا و اروپا به ویژه در دو دهه گذشته تلاش و سرمایه‌گذاری عظیم رسانه‌ای در این زمینه داشتند تا در افکار عمومی جهان تروریسم را مساوی اسلام و مسلمان جا بیاندازند.

از سوی دیگر آمریکا و اروپا به‌رغم داشتن داعیه حقوق بشر و برابری، کارنامه‌ای مملو از تبعیض علیه مسلمانان دارند. مطالعاتی که در سال ۲۰۲۲ در ۲۳ کشور اروپایی انجام شد، پاره‌ای از این موارد را گوشزد کرده است؛ از جمله اینکه در فرانسه «طرح سکولاریسم» در حال اجراست و براساس آن معلمان و مدیران مجبورند دختران با دامن‌های بسیار بلند را شناسایی و شکایت‌های انضباطی ارائه کنند.

در فقره دیگر «وینسنت ون کوئیکنبورن»، وزیر دادگستری بلژیک هم، امام جماعت مسجد جامع بروکسل را مجبور به استعفا کرد. ون کوئیکنبورن همچنین مجوز هیأت اجرایی مسلمانان بلژیک (EMB) را نیز لغو نمود.

گزارش یادشده همچنین می‌گوید فرزندان مهاجران مسلمان در دانمارک به مدت ۳۵ ساعت در هفته از خانواده‌های خود جدا می‌شوند و به آن‌ها «ارزش‌های دانمارکی» آموزش داده می‌شود.

بر اساس گزارش گروه جمعی علیه اسلام‌هراسی در اروپا، ۵۰۱ شکایت در سال ۲۰۲۲ ثبت شده است. در میان این شکایات که در سال ۲۰۲۱ به ۳۸۴ مورد رسیده بود، اکثریت شکایت‌ها درباره تبعیض و توهین بوده است.

مسلمانان در کشور‌های اروپایی با خشونت، افترا و هتک حرمت به ارزش‌ها، مقدسات و کتاب مقدس خود تحت لوای آزادی بیان مواجه شده‌اند. در کشوری همچون سوئد که حتی «قرآن‌سوزی» آزاد است، علیه مسلمانان رفتار‌های نژادپرستانه شدت گرفته است. اسلام‌هراسی حتی در اجرای قوانین بین‌المللی همچون پذیرش پناه‌جویان نیز مشاهده می‌شود.

چنین رفتار‌ها و دیدگاه‌های نژادپرستانه متعاقب ظهور احزاب راست افراطی در اروپا رو به تشدید و وخامت گذاشته است. تعدادی از این کشور‌ها نه تنها از جرم‌انگاری یا ممنوعیت خشونت و نفرت علیه نماد‌های دینی و کتب مقدس در مقررات ملی خود سرباز می‌زنند، بلکه سعی می‌کنند از تلاش‌های جمعی برای تحقق این هدف فاصله بگیرند و حتی اسلام‌هراسی را به ابزاری جهت رسیدن به قدرت بدل کنند. قدرت‌گرفتن احزاب راست افراطی در هلند، رویکرد‌های افراط‌گرایانه صدر اعظم آلمان، نخست‌وزیر انگلیس، رئیس‌جمهور فرانسه و... برای ماندن در قدرت، نمودی از این رفتارهاست. رویه‌ای که می‌تواند زمینه‌ساز تشدید رفتار‌های رادیکالی در جهان شود که قطعا تبعات آن دامن همین کشور‌ها را نیز خواهد گرفت. مشارکت اروپا و امریکا در نسل‌کشی فلسطینی‌ها بعد دیگری از اسلام‌ستیزی در غرب است.

به طور قطع راهکار عملی مقابله با این وضعیت آن است که همه کشور‌های عضو سازمان ملل مسئولیت‌های خود را بر عهده بگیرند و به تعهدات قانونی خود عمل نمایند تا همزیستی مسالمت‌آمیز بر پایه مدارا و درک متقابل جای هراس‌های جعلی نهادینه‌شده را بگیرد.

منبع: نورنیوز

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار