مدیر دفتر مطالعات هنرهای نمایشی حوزه‌ هنری در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

تئاتر ایران از گنجینه‌های ادبی دور مانده

آقاخانی با بیان اینکه در کشورمان تئاتر با ادبیات کهن ایران فاصله گرفته است، گفت: ما اگر ادبیات کهن را دوباره کشف کنیم، می‌توانیم مجدد از دل آن فارسی معیار را کشف کنیم.
کد خبر: ۶۶۰۱۳۵
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۲:۴۷ - 07April 2024

ولی منصوریان؛ «ایوب آقاخانی» مدیر دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه‌ هنری در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با اشاره به جشنواره «نمایشنامه‌نویسی چهارراه» اظهار داشت: این رویداد درنگ قلم‌دوستان و اهالی فرهنگی در ادبیات کهن ایران به‌عنوان گنجینه‌هایی جدی است که ما متاسفانه سالیان سالی‌ست که در حوزه تئاتر از آن دور بوده‌ایم، اظهار داشت: تئاتر کشورمان در این سال‌ها کمتر به‌سمت ادبیات کهن ایران رفته است و ما در جشنواره چهارراه درحال تشویق نویسندگان هستیم تا به این سمت حرکت کنند.

مدیر دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز هنر‌های نمایشی حوزه هنری توجه به زبان معیار و زبان فارسی که توسط رهبر انقلاب مورد تاکید قرار گرفته را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: پرداختن به ادبیات کهن یکی از بهترین راه‌ها برای رسیدن به این دلنگرانی است؛ ما اگر ادبیات کهن را دوباره کشف کنیم، می‌توانیم مجدد از دل آن فارسی معیار را کشف کنیم.

وی طراحی سال اول این جشنواره با هدف درخانه ماندن نویسندگان و پژوهشگران برای نشستن در خانه، پژوهش و نوشتن را یک گام موفق دانست و ادامه داد: سال ۱۳۹۹ دور اول جشنواره برگزار شد و به قدری هدف درست اتفاق افتاد و پیکان به هدف نشست که به‌گمان من به بهترین  نَحوْ ما تشویق شدیم ادوار بعدی آن را برگزار کنیم لذا خوشبختانه این جشنواره افراد مختلفی را مشتاق کرد تا به ادبیات کهن ایران بپردازند.

آقاخانی خاطرنشان کرد: یکی از برگزیدگان جشنواره چهارراه اذعان داشت که نظامی را نمی‌شناخت و در حد کتاب‌های مدرسه از ایشان مطالعه داشته و به تحریک و تشویق این جشنواره به قدری از نظامی شعر خوانده‌ که اکنون نظامی شناس شده‌ است. برگزاری این جشنواره‌ها بهترین مقام و مجال است برای اینکه درنگی در ذهن علاقه‌مندان و مخاطبان انجام دهیم و یادآوری کنیم که ما چه گنجی از ادبیات کهن داریم که از آن غافل هستیم.

مدیر دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز هنر‌های نمایشی حوزه هنری، ایران را یکی از دیرینه کشور‌های دارنده تاریخ ادبیات دانست و درباره اقدامات حمایتی از برگزیدگان جشنواره گفت: جشنواره مبالغ مناسب و جدی برای جوایز درنظر گرفته که نسبت به دیگر جشنواره‌ها قابل توجه است. نکته بعدی چاپ آثار برگزیدگان بود که باعث ماندگاری زحمت آن‌ها خواهد شد که توسط نشر سوره مهر صورت گرفت و کتاب‌ها در سراسر ایران توزیع می‌شود.

وی درباره دوره چهارم این جشنواره عنوان کرد: فراخوان دوره چهارم جشنواره «نمایشنامه‌نویسی چهارراه» بهار سال‌جاری منتشر خواهد شد و از طریق خبرگزاری‌های رسمی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

آقاخانی توجه دادن نویسندگان و پژوهشگران به جریان اقتباس را موجب رونق کیفی نمایشنامه نویسی دانست و تاکید کرد: در تمام دنیا اقتباس رکن ادبیات نمایشی است، به جز ایران! در کشورمان علیرغم بضاعت خوبی که در نمایش وجود دارد؛ به طرز ناشایسته‌ای مدام و مکرر به تالیف توجه می‌شود. البته این نکته اشکالی ندارد، اما بضاعت تالیف یک بضاعت مشخص و متفاوت است و هر کسی نمی‌تواند یک اثری را تالیف کند، ولی تکنسین‌های زیادی می‌توانند یک اثر تالیف شده را در یک مدیوم دیگر به زبان تئاتر دربیاورند، ما از این بضاعت غافلیم.

مدیر دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز هنر‌های نمایشی حوزه هنری به موانع پیش‌و روی اقتباس پرداخت و تصریح کرد: موانع پیش و روی اقتباس از مجوز و دیگر مسائل وجود دارد، ما با جشنواره چهارراه درحال عبور از این مشکلات هستیم که اقتباس خوب حیات‌بخش درام در سرتاسر جهان است و در ایران نباید اینقدر دور از ما ایستاده باشد. البته در این مسیر ما برای اقتباس نیازی به مجوز گرفتن درباره ادبیات کهن نیستیم لذا منابع دیگری مثل قرآن و آثار مرتبط با دین نیاز به مجوز نیستند و باید از این منابع بهره گرفت.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار