رئیس بسیج جامعه پزشکی خبر داد

برپایی 32 بیمارستان صحرایی در هفته بسیج / ششمین کنگره سلامت در بلایا و حوادث برگزار می شود

رئیس بسیج جامعه پزشکی گفت: رفع نابسامانی های موجود در حوزه بهداشت و درمان با اقدامات مرسوم، بودجه های جاری و امکانات نیروی انسانی زمان زیادی را می طلبد؛ اما با مدیریت جهادی و انقلابی می توان فراتر از چارچوب های معمول همه مشکلات را حل کرد.
کد خبر: ۶۷۲۴
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۴ - 24November 2013

برپایی 32 بیمارستان صحرایی در هفته بسیج / ششمین کنگره سلامت در بلایا و حوادث برگزار می شود

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، محمد رئیس زاده رئیس بسیج جامعه پزشکی کشور در نشست خبری تبیین فعالیت های بسیج جامعه پزشکی و برنامه های این سازمان در هفته بسیج اظهار داشت: همه مسئولین و مردم باید بدانند که مرهون خون شهدا، رشادت ها و شهامت های دلاورمردان بسیجی در طول 34 سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هستند.

رئیس زاده با اشاره به فلسفه تشکیل سازمان بسیج جامعه پزشکی، افزود: تداوم روحیه رزمندگانی که در طول 8 سال دفاع مقدس فعالیت می کردند، پزشکانی که با شروع عملیات  از مطب خود به سمت مناطق عملیاتی حرکت کرده و در بیمارستان های صحرایی به خدمات بهداشتی و درمانی می پرداختند که قسمت عمدهی موفقیت ما در آن دوران مرهون حضور فداکارانه و بی نظیر جامعه پزشکی در صحنه جنگ تحمیلی می باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر تسهیل شرایط و ایجاد بستر مناسب برای حضور نیروهای متخصص پزشک در حوزه سلامت در مناطق محروم داخل و خارج کشور از جمله فعالیت های اصلی بسیج جامعه پزشکی است.

رئیس بسیج جامعه پزشکی گفت: به دلیل وجود ضعف در مدیریت بهداشت و درمان کشور همچنان در توزیع عادلانه امکانات و خدمات بهداشتی و درمانی و نیز در دسترس نبودن این خدمات و امکانات در برخی از مناطق محروم شاهد مشکلات و معضلات در کشور هستیم که تنها راه برون رفت از این مشکلات، مدیریت جهادی می باشد.

وی در ادامه تاکید کرد: رفع نابسامانی های موجود در حوزه بهداشت و درمان با اقدامات مرسوم، بودجه های جاری و امکانات نیروی انسانی زمان زیادی را می طلبد؛ اما با مدیریت جهادی و انقلابی می توان فراتر از چارچوب های معمول همه مشکلات را حل کرد.

رئیس زاده با بیان اینکه برپایی بیمارستان های صحرایی در کشور مانور بسیار مفیدی برای دستگاه های بهداشت و درمان است، بیان کرد: 8 بیمارستان صحرایی در هفته بسیج برپا شده که بین 3 هزار تا 5 هزار نفر خدمات تخصصی به بیماران در آن ارائه شده است.

وی تصریح کرد: تاکنون 25 بیمارستان صحرایی و 22 بیمارستان ثابت در استان های مختلف کشور برپاشده است که چهار هزار و 500 تیم بهداشتی و درمانی برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به بیمارانی که از قبل توسط مراکز بهداشتی غربال گری شده اند، اعزام شده اند.

رئیس بسیج جامعه پزشکی با اشاره به اینکه 2 ملیون و 500 هزار خدمات تخصصی و پاراکلینیک در مناطق محروم و صعب العبور انجام شده است، افزود: مردم یاری و خدمات رسانی در مناطق محروم از خدمات بهداشتی و نیز مناطقی که دسترسی کمتری به این امکانات دارند، از کارکردهای اصلی بسیج جامعه پزشکی می باشد.

وی این سازمان را پل ارتباطی بین نقاط نیازمند و نیروهای متخصص داوطلب پزشکی، پیراپزشکی و پرستاری دانست و خاطر نشان کرد: حضور تیم های متخصص پزشکی در بیمارستان های صحرایی یک مانور فرهنگی برای جامعه پزشکی به شمار می آید به طوریکه اثرات فرهنگی و روحی این فعالیت ها به وضوح قابل مشاهده است.

رئیس زاده عنوان داشت: در طول 9 ماهه گذشته، 2 ملیون و 900 هزار نفر خدمات بهداشتی و درمانی اعم از عمل جراحی، ویزیت، پاراکلینیک و خدمات دارویی به طور داوطلبانه توسط بسیج جامعه پزشکی ارائه شده است. همچنین برپایی 32 بیمارستان ثابت و اعزام 500 تیم بهداشتی و درمانی از جمله اقدامات صورت گرفته در هفته بسیج می باشد.

وی افزود: برنامه های فرهنگی دیدار با خانواده شهدای جامعه پزشکی، برگزاری یادواره شهدای جامعه پزشکی و همچنین برگزاری کارگاه های اخلاق پزشکی و سبک زندگی اسلامی از دیگر برنامه های ایام هفته بسیج می باشد.

رئیس بسیج جامعه پزشکی برپایی بیمارستان های صحرایی بین المللی و حضور تیم های متخصص پزشکی در خارج از کشور را از دیگر اقدامات بسیج جامعه پزشکی دانست و گفت: تاکنون 14 تیم تخصصی به خارج از کشور اعزام شده اند که به گفته مسئولین این کشورها، اثرات مثبت فرهنگی و تعامل مناسب رهاورد حضور پزشکان داوطلب ایرانی می باشد.

وی با اشاره به فعالیت های علمی بسیج جامعه پزشکی، تصریح کرد: تشکیل پژوهشکده های مجازی بیوتکنولوژی، سلامت و ایمنی محیط و سلامت در بلایا و حوادث از اقدامات مهم این سازمان در حوزه فعالیت های علمی می باشد.

رئیس زاده راه اندازی بزرگترین کتابخانه دیجیتال در حوزه سلامت که شامل کتب، پایان نامه، عکس، اسلاید و فیلم آموزشی است، را از دیگر اقدامات بسیج جامعه پزشکی دانست و تصریح کرد: این منابع علمی دیجیتالی در خدمت اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی و علاقمندان به این حوزه می باشد که در آستانه بهره برداری است.

وی درباره رویکردهای اصلی سازمان بسیج جامعه پزشکی گفت: ارتقای وضعیت اخلاق پزشکی و پرستاری در حوزه بهداشت کشور، زنده نگه داشتن یاد و نام شهدای جامعه پزشکی و تدوین آثار و تالیف 15 عنوان کتاب درباره زندگی نامه آنان و همچنین جذب و ساماندهی اعضای بسیج جامعه پزشکی از رویکردهای اصلی این سازمان است.

رئیس زاده خاطرنشان کرد: سازمان بسیج جامعه پزشکی با همکاری وزارت بهداشت و درمان، سازمان نظام پرستاری، هلال احمر، بهزیستی، دانشگاه های علوم پزشکی

فعالیت کرده و همچنین استانداری ها وبسیج جامعه پزشکی استان ها در انجام اقدامات بهداشتی درمانی کمک می کنند.

وی در پایان خطاب به مسوولین حوزه سلامت کشور گفت: بسیج جامعه پزشکی با همه توان و ظرفیت خود آماده همکاری در جهت پیشبرد اهداف کشور بوده و از مسئولین بهداشت و درمان می خواهیم که اجازه ندهند معدود افرادی که در سطح میانی مسئولیت قرار دارند، ارائه خدمات بهداشتی و درمانی را به حاشیه ببرند و بدانند که جز با یک روحیه جهادی و استفاده از ظرفیت بسیج و اقشار مختلف آن نمی توان در کوتاه مدت مشکلات را از میان برداشت.  

حمیدرضا خانکی دبیر کنگره سلامت و بلایا در ادامه این نشست خبری به بیان نحوه برگزاری ششمین کنگره سلامت در بلایا و حوادث پرداخت و اظهار داشت: این کنگره با هدف آماده سازی جامعه در حوادث برگزار می شود که مهمترین و علمی ترین کنگره در بحث سلامت و حوادث در سطح کشور می باشد.

خانکی با بیان اینکه این کنگره در ایجاد انسجام در بدنه مدیریت بحران کشور نقش مهمی داشته است، افزود:

این کنگره شامل کمیته های مختلف از جمله بهداشت و درمان، پدافند زیستی، مدیریت، امداد و نجات و پرستاری می باشد که از 16 تا 18 بهمن ماه سال 92 در مرکز همایش های رازی تهران برگزار می شود.

وی بیان کرد: از نخبگان 15 کشور دنیا برای شرکت در این کنگره دعوت بعمل آمده است تا آخرین یافته های خود را در حوزه سلامت، حوادث و بلایا ارائه کنند.

نظر شما
پربیننده ها