جان بولتون:

برجام برای ایران تعهدی داوطلبانه است

نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل در اظهاراتی خصمانه گفت که توافق هسته‌ای برای ایران تعهدی داوطلبانه است و آن‌ها هر زمان که بخواهند این توافق را نقض می‌کنند.
کد خبر: ۷۲۳۶۲
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۳ - 29February 2016

برجام برای ایران تعهدی داوطلبانه است

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس؛ جان بولتون، نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل در گفتوگو با شبکه فاکس نیوز در واکنش به اظهارات جان کری که گفته بود توافق هستهای ایران و گروه 1+5 یک توافق سیاسی است، گفت که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برای ایرانیها تنها یک تعهد داوطلبانه است و ارزشی کمتر از یک سند معمولی دارد.

بولتون که همواره از مخالفان سرسخت مذاکرات هستهای و روابط تهران و واشنگتن بوده است، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا قراردادهای مربوط به خرید کالا از توافق هستهای الزامآورتر است، گفت: احتمالاً ارزشش بیشتر از توافق هستهای با ایران است؛ به دنیای خیالی قوانین بینالمللی خوش آمدید. ایرانیها 15 سال است که میگویند هر توافقی که با اروپاییها و اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل و در نهایت توافق هستهای وین که انجام دادهاند فقط یک تعهد داوطلبانه از سوی آنها است.

وی که به داشتن مواضع ضد ایرانیاش شناخته میشود، افزود: آنها داوطلبانه وارد آن (توافق هستهای) شدند و زمانی که مناسب بدانند آن را اجرا میکنند و هر وقت برای آنها مناسب نباشد آن را نادیده میگیرند. بنابراین، اینکه بگوییم همه آنچه که انجام دادهاند از روی حسن نیت بوده است، خیر این طور نیست. من فکر میکنم آنها همین الان هم توافق وین را نقض میکنند و پیش از این هم نقض کردهاند، آنها خوب میدانند که الزامآور بودن مفهومی داوطلبانه است.

نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل در پاسخ به سوال دیگری درباره صحبت جان کری در کنگره که به امضای توافقی میان معاون رییسجمهور ایران با آژانس بینالمللی انرژی اتمی اشاره کرده بود، گفت: این توافق به آژانس این امکان را میدهد که برنامه هستهای ایران را نظارت کند و من معتقدم که آژانس هر چه در توانش باشد انجام میدهد.

بولتون در ادامه اظهارات خصمانهاش گفت: اما نکته واقعی این است که آژانس بینالمللی انرژی اتمی یک نهاد جاسوسی نیست و قرار است آن چه را که اعلام شده و در دسترس آن قرار گرفته بازرسی کند و من فکر میکنم این کار را خواهد کرد و تمام آن چه که آژانس انجام میدهد ضمانتی مطمئن برای این نیست که ایران توافق هستهای را نقض نکند و برای مثال با برخی کشورها، از جمله کره شمالی در زمینه هستهای همکاری نکند و در زمینه برنامه موشکی که ارتباطی با توافق هستهای ندارد با آنها همکاری نداشته باشد.

وی در پاسخ به سوالی درباره پایبندی ایران به این توافق، مدعی شد: به نظرم هدف آنها رهایی از تحریمهای اقتصادی جامعه بینالملل، دسترسی به داراییهای مسدود شدهشان و بازگشت به اقتصاد جهانی بود و اکنون تلاش برای ایجاد مانع بر سر راه قراردادهای تجاری ایران با غرب و بازگرداندن این فرایند برای رییسجمهور جدید (آمریکا) دشوار خواهد بود. آنها از همان ابتدا هم قصد پایبندی به تعهداتشان را نداشتند.

بولتون که به نظر میآید از اجرای موفقیتآمیز برجام به خشم آمده است، ادامه داد: پیامدهای این توافق برای آمریکا و دوستانش فوقالعاده منفی است و این مساله، موضوع بحث بسیاری از جلسات تبلیغات انتخاباتی آتی در آمریکا است، بهویژه اینکه هیلاری کلینتون هم نامزد احتمالی (مرحله نهایی) انتخابات است و راهبرد رییس جمهور باراک اوباما که به امضاء شدن توافق هستهای منجر شد، در زمانی آغاز شد که وی وزیر امور خارجه بود.

این در حالی است که دولت آمریکا ملزم به اجرای توافق هستهای است، چرا که آن را امضا کرده است. جمهوریخواهان آمریکا نیز که از مخالفان توافق هستهای بودند، از هر طریقی تلاش کردند تا مانع از جرای برجام شوند اما این توافق سرانجام در دیماه سال جاری به مرحله اجرا درآمد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار