نهاوندیان:

ارتباط هوشمندانه با جهان لازمه استقلال کشور است

رییس دفتر رییس جمهوری، ارتباط هوشمندانه با جهان و مواجهه با پدیده‌های جدید جهانی را لازمه استقلال کشور دانست و گفت: هدف از تربیت دانشجو در حوزه مطالعات جهان و جهانی شدن، انتقال مجموعه ارزش‌ها و مبانی عزت‌آفرین برای کشور در کنار محتوای درسی است.
کد خبر: ۷۲۳۸۰
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۰ - 29February 2016

ارتباط هوشمندانه با جهان لازمه استقلال کشور است

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس؛ محمد نهاوندیان روز دوشنبه در مراسم «رونمایی از پنج هزار جلد کتاب و منابع اهدایی مرکز ملی جهانی شدن به دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران از سوی دکتر روحانی» گفت: 15 سال قبل این نیاز احساس شد که سیاستهای کلی نظام در مواجهه با پدیده جهانی شدن تدوین شود و لذا مرکز مطالعات جهانی شدن آغاز به کار کرد.

رییس دفتر رییس جمهوری با اشاره به اینکه این مرکز میتوانست دستاوردهای مطلوبتری داشته و نظام را در راستای چگونگی مدیریت آثار منفی پدیده جهانی شدن و بهرهمندی از مزایای آن موثرتر راهنمایی کند، افزود: متاسفانه تغییر مدیریتها باعث شده این ایده در مسیر مطلوب خود به پیش نرود و امروز ما از برخی آثار سوء این پدیده در امان نباشیم.

وی گفت: اگر بخواهیم از آثار مثبت پدیده جهانی شدن استفاده کنیم و از آثار سوء آن در امان بمانیم، باید نه با هراس؛ بلکه با شجاعت دینی، عقلانی و ملی در این مصاف حاضر شویم.

نهاوندیان تداوم زندگی مستقل و رو به رشد در ایران را مستلزم مطالعه پدیده جهانی شدن دانست و اظهار داشت: اصرار بر استقلال، مستلزم شناخت محیط پیرامون است و با جهل و یا نفی آنچه در محیط خارجی میگذرد نمیتوان از استقلال و ارزشهای خودی حراست کرد.

رییس دفتر رییس جمهوری نگاه مفتونانه و مرعوبانه به جهان خارج و به ویژه جهان غرب را به عنوان دو رویکرد غالب و پرآسیب در نحوه مواجهه با جهان خارج مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: بهره گرفتن از عیوب و تجارب دیگران در راستای غنای تجارب داخلی نکته مهمی است که در این دو رویکرد مغفول میماند.

نهاوندیان خاطرنشان ساخت: اسلام ما را به زمانشناسی خوانده و تاکید کرده که درافتادن با مشکلات زمانه بدون علم، به هلاکت میانجامد و برای در امان ماندن از این آسیب، باید مسلح به علم به رویدادها و پدیدههای جهان خارج شد.

رییس دفتر رییس جمهوری ادامه داد: البته در این مصاف عالم ناظر صرف هم کافی نیست. عالم باید مجموعه ارزشی مبتنی بر استقلالخواهی، رشد اقتصادی و استوار بر عدالت اجتماعی را که عزم عزتآفرینی بر دو محور رشد و عدالت دارد، فرا گیرد.

نهاوندیان گفت: دانشجویان و دانش پژوهان بخش مطالعات جهان و جهانی شدن باید علاوه بر عزم در عزتآفرینی این نکته را در نظر داشته باشند که عزت با شعار تنها حاصل نمیشود. عزت آفرینی مستلزم داشتن برنامه و افزایش سرمایه اجتماعی با دوری از تقابل درونی و افزودن همگراییها حاصل می شود و این ارزشهای بنیادین باید مرتبا برای دانشجویان این حوزه تکرار شود.

رییس دفتر رییس جمهوری شرط تولید و رشد پایدار علمی را در عرصه مطالعات جهانی شدن نیز همچون سایر شاخههای علمی مشتریمداری عنوان کرد و اظهار داشت: نباید از این عنوان برداشت سوء کنیم. متاسفانه از آنجا که دانشگاههای ما عمدتا دولتی هستند، از نیازهای روز و تقاضای بازار خود دور افتادهاند و لذا باید با واقعنگری، ضمن برقراری ارتباط خود با مشتریان، محصولات علمی، خود را در راستای پاسخگویی به نیازهای جدید، روزآمد کنند.

نهاوندیان تاکید کرد: دولتی که به امیدآفرینی مفتخر است و با تکیه بر تدبیر توانست مشکلات بزرگی مثل مساله هستهای و التهابات اقتصادی را عزتمندانه مدیریت و مهار کند، قطعا از ورود شجاعانه دانشجویان به حوزه مطالعه پدیدههای جهان خارج و استفاده از دستاوردهای علمی آن، استقبال و حمایت میکند.

رییس دفتر رییس جمهوری همچنین از مخزن کتابخانه دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران بازدید کرد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار