راهیان نور غرب-8/

موزه دفاع مقدس کرمانشاه نمایشی از آثار ایثار رزمندگان در جبهه غرب

موزه دفاع مقدس کرمانشاه روایتی از دفاع از سرزمین‌های غربی کشور است. این موزه که در دوران جنگ پناهگاه مردم در مواقع بمباران هوایی بوده امروز به محلی برای نمایش آثار دفاع مقدس و شهدا تبدیل شده است.
کد خبر: ۷۷۱۵۷
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰ - 11April 2016

موزه دفاع مقدس کرمانشاه نمایشی از آثار ایثار رزمندگان در جبهه غرب

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، محل کنونی مرکز فرهنگی دفاع مقدس کرمانشاه پناهگاه بزرگی بود که در طول جنگ تحمیلی در برابر حملات هوایی و موشکی ارتش بعثی عراق مورد استفاده قرار میگرفت، تا آنکه در تاریخ 1366/12/26 هدف حمله سنگین هواپیماهای دشمن قرار گرفت و تعداد 76 نفر از مردم مظلوم کرمانشاه به شهادت رسیدند و 185 نفر مجروح شدند و این پناهگاه تخریب شد.

پس از پایان جنگ و در سال 1374 این پناهگاه به اولین مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس در غرب کشور تبدیل شد.

بنای این موزه دارای سه طبقه است و طبقه اول آن دوازده بخش دارد که عبارتند از: حلبچه، حماسه پاوه، جانبازان، آزادگان، شهدای هوانیروز، شهدای ارتش، عملیات مرصاد، فعالیتهای عمرانی بنیاد، سرداران شهید، بانوان، سنگر و وسایل جنگی.

در این طبقه کتابخانه تخصصی دفاع مقدس نیز قرار دارد و در طبقه دوم، تالار شهدا قرار دارد.

دراین  تالار فیلم مستند دفاع مقدس برای کاروانهای راهیان نور به نمایش گذاشته میشود و طبقه سوم بخش اداری موزه است.

در سالن دوم و فضای بیرونی موزه و مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان کرمانشاه ادوات جنگی، بخشی از هواپیمای منهدم شده دشمن، قطعه فولادی کارخانه قند اسلام آباد غرب، نقشه برجسته کرمانشاه در قالب ماکت عملیاتی، لاشه بالگرد و تانکهای به غنیمت گرفته شده و دهها اثر دیگر بعنوان بخشی از تاریخچه جنگ تحمیلی عراق علیه ایران اسلامی و دفاع همه جانبه رزمندگان استان کرمانشاه به نمایش درآمده است و مورد توجه مردم و کاروانهای راهیان نور قرار دارد.

مرکز فرهنگی دفاع مقدس کرمانشاه در خیابان امیر کبیر و پشت پارک شیرین این شهر قرار دارد.

نظر شما
پربیننده ها