ابعاد نقض گسترده حقوق بشر و دموکراسی در عربستان

سکوت جوامع بین الملل در قبال جنایات خارجی عربستان در منطقه در شرایطی دنبال می شود که تجاوزهای گسترده به حقوق بشر در سطح داخلی این کشور نیز با بی توجه رژیم های غربی مواجه شده است.
کد خبر: ۷۷۶۱۸
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۴ - 13April 2016

ابعاد نقض گسترده حقوق بشر و دموکراسی در عربستان

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، عربستان به دلیل نداشتن قانون اساسی مدون بر اساس سلایق حاکمان آن یعنی خاندان آل سعود اداره میشود که این موضوع منجر به اعمال انواع و اقسام تبعیضها در این کشور و روا داشتن انواع ظلم و ستمها بر شهروندان عربستانی شده و همین موضوع نارضایتیهایی را در این کشور در پی داشته است. تصویب قانون تروریسم نیز که در سالهای اخیر  و بعد از آغاز انقلاب های مردمی در کشورهای عربی صورت گرفت، دست حاکمیت آل سعود را در سرکوب مردم این کشور کاملا باز گذاشته است. گرچه در نتیجه فضای خفقان و سرکوب در عربستان آمار دقیقی از میزان تجاوز به حقوق بشر در ابعاد مختلف منتشر نمی شود، اما مقدار اندک گزارش های موجود از نقض گسترده حقوق بشر در پادشاهی شن ها حکایت دارد. آنچه در این مقاله به آن اشاره خواهد شد، ابعاد داخلی و بین المللی نقض حقوق بشر از سوی خاندان حاکم سعودی است.

تجاوز ناجوانمردانه به یمن 

یکی از مهم ترین ابعاد نقض حقوق بشر از سوی عربستان در سال های اخیر را می تواند تجاوز ناجوانمردانه این کشور به یمن دانست که با واکنش برخی سازمان های حقوق بشری مواجه شده است. جنگافروزان با تکیه بر پیشرفتهترین سلاحهای غربی، تقریباً تمام زیرساختهای اقتصادی و مراکز مهم تجاری، فرهنگی، بیمارستانها، مدارس و حتی سیلوهای گندم و آذوقه مردم فقیرترین کشور عربی همسایه خود را ویران کردند و در حملات بیوقفه خود به مناطق مسکونی هم، هزاران یمنی بیدفاع را به خاک و خون کشیدند و میلیونها نفر را آواره کردند. آنچه می خوانید گزارشی آماری است که مرکز غیرنظامی رصد و ثبت جنایات متجاوزان یمن در یک سالگی جنگ یمن آماده کرده است، این گزارش به آمار کامل قربانیان و زیانهای ناشی از تجاوز رژیم سعودی به یمن طی سال اول جنگ می پردازد.

تعداد کل شهدا و مجروحان: 27029 شامل 18424 مرد، 4792 کودک و 3813 زن

تعداد کل شهدا: 9366 نفر شامل 5112 مرد، 2367 کودک و 1887 زن

تعداد کل مجروحان: 17663نفر شامل 13312 مرد، 2425 کودک و 1926 زن

انهدام تأسیسات و مراکز دولتی: 1136 مورد

انهدام تانکرهای حمل سوخت: 212 مورد

انهدام جایگاههای سوخت: 271 مورد

انهدام انبارهای مواد غذایی: 603 مورد

انفجار بازارهای تجاری و مردمی: 389 مورد

انهدام کامیونهای حمل مواد غذایی: 463 مورد

انهدام مرغداری: 157 مورد

انهدام تأسیسات و مراکز گردشگری: 149 مورد

انهدام آثار و اماکن باستانی و تاریخی: 72 مورد

انهدام کارخانهها و کارگاهها: 223 مورد

انهدام تأسیسات و اماکن ورزشی: 53 مورد

انهدام سیلوهای غلات: 8 مورد

تخریب مساجد: 664 مورد

تخریب مدرسه و مرکز فرهنگی: 810 مورد

تخریب مراکز دانشگاهی: 41 مورد

تخریب اماکن بهداشتی: 258 مورد

تخریب مدارس وقفی: 3759 مورد

تخریب منازل: 346103 باب

تعداد آوارگان: 2714579 نفر

تخریب مؤسسات رسانهای: 17 مورد

تخریب مراکز و اماکن بهداشتی: 258 مورد

تخریب مخازن و شبکه آبرسانی: 163 مورد

تخریب فرودگاهها: 14 مورد

تخریب بنادر و لنگرگاهها: 10 مورد

تخریب شبکه و تأسیسات ارتباطاتی: 167 مورد

تخریب پل ها و راه: 530 مورد

تخریب نیروگاهها و مبدلهای برق: 140 مورد

عربستان و سرکوب مردم بحرین

مکاتبات هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا و مشاورش، افشا کننده ابعاد تازهای از کشتار تظاهرکنندگان بحرینی توسط نظامیان آلسعود است. نامههای رد و بدل شده میان کلینتون وزیر خارجه سابق (و نامزد فعلی ریاست جمهوری) و مشاورش که توسط ویکیلیکس افشا شد، بار دیگر واقعیت نقش عربستان در سرکوب انتفاضه بحرین و قتل تظاهرکنندگان مخالف نظام آل خلیفه را در محافل بین المللی مطرح کرد.

ایمیل سیدنی بلومنتال مشاور کلینتون به وی در واقع عبارت از گزارشی درباره تحولات دراماتیک در بحرین بوده که ورود نیروهای سعودی به بحرین را یک "اشغال" توصیف میکند. در این گزارش آمده است که صبح روز 16 مارس سال 2011، به گفته افسران سعودی که تماس مستقیمی با نیروهای امنیتی عربستان دارند، دولت حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین به طور محرمانه به مشاوران نظامی پادشاه عربستان اطلاع داد که عناصر سعودی که در 13 مارس وارد بحرین شدند و تعداد آنها هزار نفر است، در صورتی که مجبور شوند، باید به قصد کشت تیراندازی کنند تا به نیروهای امنیتی نامنظم بحرین برای متفرق کردن تظاهرکنندگان مخالف دولت کمک شود.

طبق این گزارش، منابع مزبور تصریح کردند که نیروهای سعودی با هماهنگی نیروهای بحرینی به سمت تظاهرات کنندگان در میدان لؤلؤه آتش گشودند و این امر دستکم 12 کشته و بین 30 تا 50 مجروح به جای گذاشت.

در این گزارش که پایگاه ویکیلیکس آن را منتشر کرد، آمده است: افسران سعودی تصریح کردند که پادشاه بحرین و نخست وزیر از تجمع طرفداران سلطنت مشروطه در بحرین بهشدت نگران بودند و پادشاه در آن زمان بر بهکارگیری تمام قدرت و توان لازم برای پایان دادن به مخالفتها و اعمال قدرت مجدد بر اکثریت شیعه در کشور اصرار داشت.

بدین منظور پادشاه به توافقنامه همکاری دفاعی متقابل میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در سال 2009، رجوع کرد و از سعودیها خواست نیروهای خود را اعزام کنند.

این تنها بخشی از ابعاد افشا شده نقش عربستان در سرکوب انقلاب مسالمت آمیز مردمی در بحرین بود که در 5 سال گذشته نقش اساسی در ادامه این روند و کشتار و سرکوب مردم داشته است.

بازداشتهای خودسرانه

بنا به گزارش پایگاه خبری «نافذة تواصل» که وزارت کشور عربستان در سال 2013 برای انتشار اخبار بازداشتیها در عربستان ایجاد کرد، تعداد بازداشتشدگان بر اساس اعلام سازمان دیدهبان حقوق بشر تا 15 ماه می 2014 میلادی، 26766 نفر بوده است. 203 نفر از این تعداد بدون محاکمه بیش از 6 ماه زندانی شدهاند، 16 نفر بیش از 2 سال در زندان بودهاند و برای یک نفر حکم زندانی بیش از 10 سال تعیین شده است. اما بر اساس آمارهای غیر رسمی 30 هزار بازداشتیهای در زندانهای سعودی هستند و این زندانها از بدترین زندانهای جهان هستند.

نقض آزادی مذهبی

گزارشهای ویژه بازرسان در زمینه آزادی مذهب و اعتقاد نشان از بازداشت گسترده پیروان اقلیتهای مذهبی در عربستان سعودی به ویژه شیعیان دارد. تبعیض گسترده اجتماعی علیه ساکنان مناطق شرقی یا جامعه شیعه احساء دنبال میشود. آنها حتی حق کار در مدارس خصوصی یا مهدکودکها را ندارند. تصدی برخی پستها نظیر وزیر، شهردار، دیپلمات یا نماینده رسمی دولت در یک سازمان بینالمللی برای شیعیان ممنوع است.

در گزارش سال 2011 اسماء جهانگیر گزارشگر ویژه در زمینه آزادی مذهب و اعتقاد به نمونه دیگری از تبعیض بر ضد شیعیان اشاره میکند. محمد العریفی که از سوی وزارت امور مذهبی به امامت جمعه مسجد جامع ریاض انتخاب شده بود، در اول ژانویه سال 2010 در نماز جمعه سخنرانی کاملاً تبعیضآمیز علیه شیعیان ایراد کرد. وی خواستار حذف همه شیعیان جهان از جمله شیعیان عربستان شد. العریفی گفت که شیعیان مؤمنان واقعی نیستند و نظریه خود را بر اصول کفر بنا نهادند که بقایای دین فارسی است. وی تمامی شیعیان را خائن و وابسته به ایران معرفی کرد. وی پیش از آن نیز به نظامیان سعودی در مرزهای یمن گفته بود که در مبارزه خود با شیعیان حوثی ، هر شیعهای را که میبینند به قتل برسانند.

اوضاع رقت بار شیعیان عربستان سعودی

نقطه آغاز تشیع در جهان اسلام حجاز و به طور مشخص مدینه منوره بوده است که گروهی از صحابه پیامبر(ص) همچون ابوذر و سلمان و مقداد و عمار به پیروی از نص و اشاره پیامبر اعظم(ص ) هسته اولیه تشیع را در مدینه تشکیل دادند. بعدا در همان قرن اول تشیع به عراق و ایران نیز راه یافت، ولی همواره حضور شیعیان در عربستان نیز استمرار داشت. شیعیان هم اکنون حدود 15 تا 20 درصد از مردم عربستان را تشکیل میدهند. آنان غالبا در استان الشرقیه و شهرهای احساء و قطیف سکونت دارند، این مناطق در سال 1913م به دولت جدید عربستان ملحق شده است. هنگامی که ملک عبدالعزیز منطقه الشرقیه را به قلمرو خود ضمیمه کرد، به شیعیان تعهد داد که آنها بتوانند شعائر مذهبی خود را آزادانه به جا آورند، اما این قول هرگز عمل نشد. علاوه بر استان الشرقیه برخی از شیعیان نیز در حجاز و بویژه مدینه منوره سکونت دارند. شیعیان اسماعیلی و زیدی نیز در نجران و جنوب عربستان سکونت دارند. تنها در ریاض 30 هزار شیعه هستند که برای کار و تجارت به آنجا رفتهاند.

استان الشرقیه عربستان که اکثریت شیعیان در آنجا زندگی می کنند، 80 درصد از نفت عربستان را در اختیار دارد، اما یکی از محرومترین نواحی این کشور محسوب میشود. تمرکز اصلی شیعیان در عربستان سعودی در این استان است و شهرهای احساء و قطیف دو شهر بزرگ شیعه نشین عربستان هر دو در این استان واقع شدهاند.

شیعیان استان الشرقیه عربستان همیشه در وضعیت اقتصادی پایینتری نسبت به دیگر گروههای جامعه عربستان بودهاند. در گزارشی که توسط کمیته بینالمللی حقوق بشر وکلای مینه سوتا در سال 1996 منتشر شده، آمده که استان الشرقیه یکی از فقیرترین مناطق عربستان سعودی است. دولت، هزینههای کمتری را برای اجرای پروژه های عمرانی، جادهها، بهداشت و آموزش در این مناطق مصرف میکند. زاغه نشینی در این مناطق تا اوائل دهه1980 همچنان متداول بوده و شهرها و مناطق شیعهنشین همچنان فاقد امکانات و تسهیلات مدرن بهداشتی و درمانی هستند که در شهرهایی چون ریاض و جده قابل دسترسی است.

منبع:تسنیم

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار