در دیدار با موگرینی؛

شمخانی مقابله اروپا با کارشکنی‌های آمریکا در اجرای برجام را خواستار شد

فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عصر شنبه با علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و پیرامون اجرای برجام، تحولات منطقه و توسعه همکاری با اتحادیه اروپا گفت‌وگو کرد.
کد خبر: ۷۸۰۱۸
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۷ - 16April 2016

شمخانی مقابله اروپا با کارشکنی‌های آمریکا در اجرای برجام را خواستار شد

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس؛ شمخانی در این دیدار با اشاره به نقش محوری اتحادیه اروپا در به ثمر رساندن برجام بر لزوم حفظ این دستاورد و نظارت و مراقبت بر اجرای صحیح آن با تداوم همکاری اتحادیه اروپا و ایفای نقش فعال کمیسیون مشترک تاکید کرد.

او رویکرد آمریکا در استمرار مسیر تحریمها و کارشکنی در اجرای تعهدات بر اساس برجام را نامطلوب وغیرسازنده توصیف کرد و افزود؛ در صورتی که این روند ادامه یابد و اقدام موثری برای مقابله با آن از سوی اتحادیه اروپا صورت نگیرد در استمرار مسیر همکاری و اجرای تعهدات متقابل تاثیر منفی خواهد داشت.

دبیر شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: ایران و اتحادیه اروپا همکاریهای خوبی را در زمینههای اقتصادی، سیاسی، انرژی، حمل و نقل، محیط زیست و مقابله با تروریسم آغاز کردهاند که با حسن نیت و گسترش تعاملات میتواند موجب افزایش بهرهگیری از ظرفیتها و به ثمر رساندن توافقات و تفاهمهای فی مابین از جمله سند همکاری انرژی هستهای شود.

وی با اشاره به نقش ممتاز جمهوری اسلامی ایران در مقابله با داعش و گروههای تروریستی در سوریه و عراق و هزینه قابل ملاحظهای که کشورمان در تأمین امنیت منطقه میپردازد اظهار کرد: حضور بلندمدت عناصر تکفیری موجب توسعه ناامنی و بیثباتی در سطح بینالملل خواهد شد و جلوگیری از تداوم این روند نیازمند همگرایی بیشتر اتحادیه اروپا با روند مقابله با تروریسم است.

علی شمخانی با بیان این که تحریمهای حقوق بشری برخی از مسوولان جمهوری اسلامی ایران به بهانههای واهی تناسبی با فضای جدید مناسبات ایران با اتحادیه اروپا نداشته و بیاعتمادی را افزایش میدهد اذعان کرد؛ بدرفتاری، طرد و بازگرداندن پناهجویان کشورهایی که با تهدید تروریسم مواجه هستند از سوی کشورهای اروپایی، رفتاری برخلاف ادعاهای حقوق بشری است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد؛ بخش گستردهای از بحران سوریه، عراق و لیبی به دلیل ارسال سلاحها و حمایتهایی است که کشورهای اروپایی از معارضان و گروههای مسلح به عمل آوردهاند و اکنون بایستی مسوولیت و نتیجه سیاستهای خود را بپذیرند.

وی افزود؛ رژیم صهیونیستی با وجود محکومیتهای متعدد در مجامع بینالمللی همچنان به شهرکسازی و کشتار فلسطینیان ادامه میدهد و در این زمینه با در اختیار داشتن غیر قانونی سلاحهای هستهای و کشتار جمعی، یک تهدید برای امنیت منطقه محسوب میشود.

نماینده مقام معظم رهبری با تاکید بر ضرورت اتخاذ رویکرد واقعبینانه از سوی اتحادیه اروپا در مسیر تحقق خواست و اراده مردم سوریه افزود: انتخابات پارلمانی اخیر در سوریه نمونهای از تحقق دموکراسی و مشارکت سیاسی گروههای مختلف برای تعیین سرنوشت کشور بوده و میبایست مورد حمایت قرار گیرد.

فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز ضمن تقدیر از تلاشهای صورت گرفته توسط تهران در مسیر اجرای برجام، دستیابی به نتایج واقعی از جمله رفع تحریمهای مالی را از جمله حقوق ایران دانست و افزود؛ همه کشورها بایستی در مسیر تقویت برجام حرکت کنند.

وی گفت؛ با توجه به نقش مهم ایران در امنیت و ثبات منطقه، همکاریهای اتحادیه اروپا و ایران میتواند تسهیل کننده مسیرهای دیپلماسی برای حل بحرانها باشد.
 

نظر شما
پربیننده ها